Раздел
Митологичен модел за света
Времетраене
45 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- сравняват древногръцкия и библейския митологичен модел за света по основни критерии, като идентифицират ключови сходства и разлики между двата разказа;
- разпределят задачите и да се планира работата по създаването на “Нашата книга за началото”.
Необходими материали:
- Работен лист “Два свята, две начала”.
Чрез бързи въпроси учениците си припомнят ключови елементи от двата модела за сътворение, подготвяйки се за тяхното сравнение.
Инструкции
“Ще кажа твърдение или ключова дума, свързана с митовете за сътворение, които учихме. Вашата задача е бързо да определите към коя история принадлежи: към древногръцката, към библейската, или може би и към двете?
- Вдигнете лявата ръка, ако смятате, че твърдението е част от древногръцката история;
- Вдигнете дясната ръка, ако смятате, че твърдението е част от библейската история;
- Вдигнете и две си ръце, ако ключовата дума или твърдението е общо.”
Обобщение
“Тази игра ни помогна бързо да си припомним най-важните неща, които научихме за древногръцките митове и библейския разказ за Сътворението. Вече сме готови да ги поставим един до друг и да видим по какво си приличат и по какво се различават.”
Важно!
- Подгответе списък с ключови понятия, имена и събития от двата разказа. Примери: "Хаос", "Седем дни", "Титани", "Един Бог", "Гея и Уран", "Създаване чрез слово", "Борба за власт между богове", "Създаване на човека". Направете играта динамична и забавна.
- Целта е да се активират знанията от предходните уроци и учениците да осъзнаят, че вече разполагат с информация за два различни модела.
Учениците работят в екип и попълват сравнителна таблица, за да откроят приликите и разликите между двата модела на сътворение.
Инструкции
“Сега ще се разделяме в малки екипи и всеки екип ще получи работен лист.
Попълнете го заедно. Задачата е за сравнение между древногръцкия и библейския разказ по следните точки:
- Какво е първичното състояние?
- Кой/Какво създава света?
- Какъв е начинът на сътворение?
- Каква е ролята на човека в началото?
- Как изглежда светът според всеки модел?
Всеки в екипа трябва да дава идеи и да помага да намерите най-точните отговори от това, което сме учили.”
Обобщение
“Чрез тази дейност успяхме да видим ясно по какво си приличат и по какво се различават древногръцкият и библейският разказ за началото на света. Разбрахме, че макар и различни, и двата разказа се опитват да дадат отговор на важни въпроси. Това сравнение е ключово за разбирането на различните култури и ще бъде важна част от нашата книга.”
Важно!
- Разделете учениците на малки екипи. Подгответе за всеки екип разпечатания работен лист.
- Следете дискусията във всеки екип, като помагате на учениците да формулират ясно приликите и разликите. Насърчавайте ги да използват конкретни примери от текстовете.
- Отделете време за проверка на отговорите.
Учителят представя финалните изисквания за продукта “Нашата книга за началото: митове и истории за сътворението"
Инструкции
“Сега, след като научихме толкова много за началата, е време да поговорим за продукта, който ще създадете: “Нашата книга за началото: митове и истории за сътворението". Това ще се случи по следния начин:
- Запазваме работните групи във вида, в който сте в момента.
- Всеки от вас има задача да помисли кои са неговите силни страни - анализиране, описване, рисуване, апликация, за да може в следващия час по-бързо и организирано да разпределите ролите си в екипите.
- Книгата трябва да бъде завършена в рамките на учебния час. Тя ще съдържа няколко глави. Обяснявам подробно какво трябва да съдържа всяка част от книгата:
- Въведение (За какво ще се разказва в тази книга?);
- Глава 1: Гръцки мит (Какво представлява “митът”? Кои са основните действащи лица в древногръцките митове и каква е връзката помежду им?);
- Глава 2: Библейски разказ (Как е създаден света според Библията? Какво се случва във всеки един от седемте дни?);
- Глава 3: Сравнение (По какво си приличат и по какво се различават древногръцкият и библейският модел ?);
- Глава 4: Творческа страница: два свята, две начала (нарисувайте как е изглеждал света според двата модела, като ги включите в общо изображение).
- 4. За книгата може да използвате работните листове, които ползвахме в предишните часове. Донесете от вкъщи всички материали, които смятате, че ще са ви от полза и искате да включите.
- Обсъдете с екипа кой кой какви идеи за изработването на книгата има, кой какво ще донесе. Разпределете си задачите - разберете се кой за коя глава/коя част от главата отговаря.“
Обобщение
“Тази дейност постави началото на нашия голям творчески проект - “Нашата книга за началото” с митове и истории за сътворението. Разбрахме какви ще бъдат нейните части и как да използваме всичко научено досега.”
Важно!
- Представете ясно структурата и изискванията за крайния продукт, може да запишете заглавията на главите на дъската. Насърчете учениците да се съберат екипно извън класната стая, за да имат обща ясна представа как да изпълнят творческата задача, без да губят време в часа.
- Дайте идеи за материали, които могат да използват - стикери, лепенки, материали за рисуване, родословното дърво, сравнителната таблица.
