Раздел
Числата до 1000
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- познават числата до 1000;
- броят в прав и обратен ред от произволно избрано число – по единици, десетици и стотици;
- сравняват числата до 1000, като използва знаците >, < и =;
- представят числата до 1000 като сбор на единици от различни редове;
- разпознават геометричните фигури: лъч, права линия и крива линия.
Необходими материали:
- Финална купа – истинска или изработена от картон
- графитни моливи
- чертожни линии
- състезателните карти на отборите
- турнирно табло
- лист с инструкции за мини-турнира за учителя
Учениците се запознават с правилата на финалния турнир – мини-игри, които включват всички предишни уроци. Напомня се, че важен е не само резултатът, но и участието на всички.
Инструкции
- Днес е големият финал на проекта “Математически турнир”! Ще се състезавате в няколко мини-игри - броене, сравняване, съставяне на числа и чертане на линии. Отново ще работите в същите отбори.
- Всяка вярно решена задача носи точки. Тук е важна и бързината.
- Накрая всички отбори ще отбележат постиженията си върху нашата Финална купа, защото победители сме всички заедно.
Обобщение
Стартирахме голямото състезание, разбрахме какви ще са игрите и се подготвихме да покажем какво сме тренирали през целия турнир.
Важно!
- Поддържайте празнична атмосфера – може да използвате музика и аплодисменти.
- Покажете на учениците Финалната купа, за да засилите мотивацията.
- Подгответе задачите предварително, за да има бърза смяна на игрите.
Отборите се състезават в четири кратки мини-игри - “Бързо броене”, “Сравнителна атака”, “Сглоби числото” и “Линии в игра”.
Инструкции
- Ще се състезавате в четири кратки мини-игри:
- Бързо броене, в която ще казвам число, посока напред или назад и през колко ще броите. Вие трябва да кажете следващите 5 числа.
- Сравнителна атака – казвам една двойка числа, а вие поставяте >, < или =.
- Сглоби числото – ще давам число (например 385), а вие трябва да го разложите на стотици, десетици и единици.
- Линии в игра – в зависимост от инструкцията, която дам, вие трябва да начертаете лъч, права или крива линия.
- От всяка игра ще имате по три примера. За всеки пример първият отбор, представил верния отговор, печели по 1 точка.
- Работете заедно с вашия отбор. Направете си стратегия за работа. Използвайте последния лист от състезателните карти, за да записвате и чертаете на него.
- Бъдете бързи, но и точни – само правилните решения носят точки.
- В края на играта ще разберете колко точки сте събрали.
- Когато отбор е готов с верния отговор, казва “Готово!”.
Обобщение
Преминахме през различни игри и показахме как можем да броим, сравняваме и разлагаме числа, както и да чертаем линии. Работихме заедно и събирахме точки за нашите отбори.
Важно!
- Уверете се, че всички са разбрали правилата на играта.
- Следете внимателно бързината на отборите, за да отбелязвате коректно точките на турнирното табло.
- Веднага след всеки пример проверявайте верните отговори пред всички и записвайте точките.
- Насърчавайте аплодисменти след всяка мини-игра.
- Давайте кратки указания, за да поддържате темпото и интереса.
На голям картонена купа се поставят символите и точките на всички отбори. Учителят обобщава резултатите, като подчертава, че победители са всички.
Инструкции
- Поздравления за прекрасната игра! Вие всички работихте упорито и показахте знания и умения за работа в екип.
- Ето как ще представим резултатите. Всеки отбор ще постави своя знак върху голямата Финална купа. Към него ще запишем и събраните точки. Купата ще остане в нашата класна стая като спомен, че всички сме били част от Математическия турнир.
- Поздравете вашите съотборници и съперници с аплодисменти!
- Кой желае да сподели какво му хареса по време на турнира?
- А нещо, което ви затрудни? Как го преодоляхте?
Обобщение
Завършихме нашия Математически турнир, всички допринесохме и оставихме следа върху Финалната купа. Научихме се да работим заедно, да се състезаваме честно и да празнуваме успехите на всички.
Важно!
- Представете купата тържествено.
- Насочете вниманието към постиженията на всички отбори, независимо от резултата.
- Поддържайте празнична атмосфера – снимка на класа с купата е чудесна идея.
- Оставете няколко минути за кратка рефлексия върху целия процес.


