Раздел
Процеси, протичащи в клетката
Времетраене
45 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- описват процесите транскрипция и транслация;
- посочват трите вида РНК, участващи в белтъчната синтеза;
- описват устройството и функциите на рибозомите;
- анализират и представят информация
Необходими материали:
- Изработените в предходния час настолни игри;
- Задание за създаване на настолна игра “Мисия белтък”;
- Работен лист за оценка на игрите;
- Задание за изследване на РНК-грешки.
Започнете часа с кратко представяне на игрите във вече завършеният им вид. Учениците трябва да покажат какви полета/карти капани са добавили и да обяснят по какъв начин въпросното събитие би попречило на синтеза на белтъци в клетката.
Инструкции
“Ще започнем днешния час с кратко представяне на вече довършените и коригирани игри. Всяка работна група ще представи новите карти/полета капани, които е добавила в играта си. С помощта на заданието, което ви дадох за домашна работа трябва да обясните по какъв начин въпросните събития-капани биха попречили на синтеза на белтъци в клетката.”
Обобщение
“С помощта на тази дейност анализирахме по какъв начин грешките по време на процесите транскрипция и транслация могат да се отразят на белтъчната синтеза и на организма като цяло.”
Важно!
- Насърчете учениците да проявяват уважение към работата на другите.
Организирайте класната стая по подходящ начин. Следващата част от проекта включва “Белтъчен турнир” с вече изработените и подобрени настолни игри. За целта всяка работна група подрежда своята игра и компонентите й на отделна маса. Един представител на екипа остава до играта, за да може да обясни на участниците правилата. Останалите членове на работната група се разпределят между масите на останалите екипи. По този начин всяка от изработените игри ще бъде изиграна от ученици от другите работни групи, които след това ще трябва да оценят играта, като попълнят работните си листове за оценка.
В края на турнира всички точки, които игрите са получили от участниците се сумират и се определя играта победител във всяка от категориите:
- Най-красива игра;
- Най-добре представяща процеса на белтъчния синтез;
- Най-добре балансирана игра;
- Най-забавна игра.
Инструкции
“В следващите 30 минути ще направим “Белтъчен турнир”, с който ще определим коя от игрите е най-добре направена. За целта първо трябва да подредите игрите на отделни маси. Един ученик от всяка група остава до масата, за да обяснява правилата на участниците. Останалите ученици от екипа се разпределят на другите маси. Когато времето за игра приключи всички участници трябва да попълнят работните листове за оценка на игрите, които ви раздадох. Накрая ще сумираме точките, които всяка игра е получила, и ще определим игрите победители във всяка от категориите.”
Обобщение
"С помощта на тази дейност затвърдихме изучените термини и понятия, но също така разбрахме, че науката може да бъде и много забавна."
Важно!
- Всички участници трябва да се отнасят с уважение към труда на другите.
- Не се позволяват промени по игрите след началото на турнира.
- Следете за времето и спазването на правилата.
Материали за дейността
В края на часа направете кратко обобщение на свършената от учениците работа по проекта. Поздравете всички за добре свършената работа, проявената креативност и екипната работа. Дискутирайте с класа:
- Защо белтъчната синтеза е толкова важна за клетките и за организма като цяло?
- Каква е причината за пространственото разделение на процесите транскрипция и транслация (единият процес протича в ядрото, а другият - в цитоплазмата)?
- Какво се случва при наличието на грешки по време на белтъчната синтеза?
- Като бъдещи предприемачи как можете да използвате новите знания за създаване на нов продукт? Какъв може да бъде този продукт?
Инструкции
“В следващите няколко минути ще дискутираме няколко въпроса, които ще ни помогнат да осмислим колко много работа свършихте по настоящия проект и как отделните задачи ви помогнаха да разберете учебния материал.”
Обобщение
“Справихте се чудесно с поставените задачи! Проявихте креативност и показахте, че въпреки разногласията си можете заедно да изработите функционален, научно и естетически издържан краен продукт, отговарящ на всички поставени изисквания! Освен това доказахте, че науката може да бъде и много забавна, ако я разгледаме в различен контекст.”
Важно!
- Насърчете учениците да проявяват уважение към мнението на другите и да се изслушват.


