Раздел
Процеси, протичащи в клетката
Времетраене
3 учебни часа
Цели по предметно знание:
Учениците:
- назовават основните етапи от синтезата на белтъчните молекули;
- дефинират следните термини и понятия: белтък, ДНК, РНК, рибозоми, кодон, аминокиселина, генетичен код, ген, транскрипция, транслация, полинуклеотидна верига, полипептидна верига;
- описват процесите транскрипция и транслация;
- посочват трите вида РНК, участващи в белтъчната синтеза;
- описват устройството и функциите на рибозомите;
- анализират и представят информация.
Цели по умения:
Учениците:
- развяват критичното си мислене чрез откриване на логиката в местоположението и функциите на клетъчните органели и нуклеиновите киселини;
- развиват аналитичното мислене чрез откриване на причинно-следствените връзки между необходимостта на клетките от конкретни белтъци и издаването на команди за техния синтез;
- повишават творческите си компетентности посредством създаване на настолна игра “Клетъчната фабрика”;
- развиват умения за продуктивна комуникация и работа в екип.
Изследователски въпрос:
Какво щеше да се случи, ако наследствената информация за синтез на белтъци не се предаваше правилно към белтък-синтезиращите организми?
Краен продукт:
Настолна игра, турнир
Необходими материали:
- Презентация за мини урок;
- Работен лист “Клетъчна фабрика”;
- Белтъчна викторина;
- Ножици;
- Цветни моливи или маркери;
- Лепило;
- Листа цветен картон;
- Тиксо;
- Дебел картон;
- Допълнителни материали по избор;
- Работен лист за изследване на процесите транскрипция и транслация;
- Задание за създаване на настолна игра “Мисия белтък”;
- Работен лист за оценка на игрите;
- Задание за изследване на РНК-грешки.
Уроци и дейности
Автор на проекта
Пепа Василева
STEM, ПБО, Математика
Пепа Василева придобива магистърска степен в Лесотехнически университет – София, специалност „Екология и опазване на околната среда“. Разполага с две следдипломни квалификации зад гърба си – за придобиване на учителска правоспособност и педагогическа психология. Работила е като учител и педагогически съветник в малко провинциално училище. Преподавала е по природни науки, изобразително изкуство и технологии и предприемачество. Създава статии, посветени на природните науки и математиката.