От ДНК до белтък - как работи клетъчната фабрика?

Раздел

Процеси, протичащи в клетката

Времетраене

3 учебни часа

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • назовават основните етапи от синтезата на белтъчните молекули;
  • дефинират следните термини и понятия: белтък, ДНК, РНК, рибозоми, кодон, аминокиселина, генетичен код, ген, транскрипция, транслация, полинуклеотидна верига, полипептидна верига;
  • описват процесите транскрипция и транслация;
  • посочват трите вида РНК, участващи в белтъчната синтеза;
  • описват устройството и функциите на рибозомите;
  • анализират и представят информация.

Цели по умения:

Учениците:

  • развяват критичното си мислене чрез откриване на логиката в местоположението и функциите на клетъчните органели и нуклеиновите киселини;
  • развиват аналитичното мислене чрез откриване на причинно-следствените връзки между необходимостта на клетките от конкретни белтъци и издаването на команди за техния синтез;
  • повишават творческите си компетентности посредством създаване на настолна игра “Клетъчната фабрика”;
  • развиват умения за продуктивна комуникация и работа в екип.

Изследователски въпрос:

Какво щеше да се случи, ако наследствената информация за синтез на белтъци не се предаваше правилно към белтък-синтезиращите организми?

Краен продукт:

Настолна игра, турнир

Необходими материали:

  • Презентация за мини урок;
  • Работен лист “Клетъчна фабрика”;
  • Белтъчна викторина;
  • Ножици;
  • Цветни моливи или маркери;
  • Лепило;
  • Листа цветен картон;
  • Тиксо;
  • Дебел картон;
  • Допълнителни материали по избор;
  • Работен лист за изследване на процесите транскрипция и транслация;
  • Задание за създаване на настолна игра “Мисия белтък”;
  • Работен лист за оценка на игрите;
  • Задание за изследване на РНК-грешки.

Автор на проекта

Пепа Василева
STEM, ПБО, Математика
Пепа Василева придобива магистърска степен в Лесотехнически университет – София, специалност „Екология и опазване на околната среда“. Разполага с две следдипломни квалификации зад гърба си – за придобиване на учителска правоспособност и педагогическа психология. Работила е като учител и педагогически съветник в малко провинциално училище. Преподавала е по природни науки, изобразително изкуство и технологии и предприемачество. Създава статии, посветени на природните науки и математиката.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.