Възможна ли е пермакултура в училищния двор?

Раздел

Природата в дома

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • посочват начини за ръчна и механизирана обработка на почвата и селскостопанските култури.
  • екипно разработват идеи и реализират проекти по темите от учебната програма.

Необходими материали:

  • работен лист “Етапи на проект “Пермакултура в училищния двор“;
  • лопати за прекопаване;
Какво е пермакултура?
10 минути
Дискусия

Учениците се запознават със същността и принципите на пермакултурата и дискутират нейната значимост и връзката ù с екологичния начин на живот.

Инструкции

  • “Ученици, да огледаме училищния двор заедно. Какво виждате? Харесва ли ви? Има ли достатъчно природа тук?
  • Нека да обсъдим как хората влияят на околната среда. Кой иска да сподели примери?
  • Ние, хората, може да използваме различни мерки за намаляване на негативното влияние. За какви мерки се досещате вие?
  • Такива мерки могат да бъдат:
    • Преход към възобновяеми енергийни източници.
    • Устойчиво управление на природните ресурси.
    • Намаляване на отпадъците и подобряване на рециклирането.
    • Използване на екологични технологии и практики.
    • Опазване и възстановяване на естествени екосистеми.
  • Именно към последните спада и пермакултурата.
  • Пермакултура означава "постоянно земеделие". Тя се основава на наблюдение на природата и следване на нейните модели. Изгражда се земеделие без много външна намеса, възможно най-близо до естествената природата. Нейни основни принципи са грижата за земята и грижата за хората.”

Обобщение

“Важно е да се запознаете със същността на пермакултурата, защото върху нея ще стъпим, когато реализираме проектите си - изграждане на градини с цветя, билки и зеленчуци на основата на пермакултура в училищния двор. За тази цел всеки отбор сега ще получи работен лист с етапите, стъпките на проекта.”

Важно!

  • Като подготовка за проекта проучете пермакултурата - наука за дизайн на човешки местообитания и продуктивни земеделски системи, наподобяващи максимално естествените и взаимодействащи хармонично с природната среда (за улеснение ви предлагаме в работния лист към този урок ще намерите план за създаване на проект за пермакултура в училищния двор).
  • Изведете учениците в училищния двор и им обяснете същността на пермакултурата. Обсъдете как човешката дейност влияе на околната среда и как пермакултурата може да помогне за намаляване на този негативен ефект. Очаквани отговори: замърсяване на водите, въздуха, почвата; обезлесяване; загуба на биоразнообразие; изчерпване на природни ресурси; прекомерна употреба на пластмаса и т.н. Обяснете, че освен негативно, хората могат да вземат мерки за намаляване на това влияние и да го превърнат в позитивно.

Материали за дейността

Изследване на терена
15 минути
Групова работа

Учениците, разделени на отбори, изследват терена и избират такъв с подходяща за обработка почва.

Инструкции

  • “Ученици, пред вас има бланка с етапите, през които ще преминем, за да реализираме проектите за създаване на пермакултура в училищния двор. Имате 2 минути да я разгледате, а след това ще споделите какво ви е направило впечатление.
  • Ще създавате вашите проект стъпка по стъпка. Днес ще се фокусираме върху първите две - изследване на терена и планиране на дизайна.
  • Така, разполагате с 10 минути:
    • да разгледате училищния двор и да изберете терен, който да превърнете в пермакултура. Изберете терен с подходяща за обработка почва. Идеален би бил терен без камъни, корени или отпадъци, но може да изберете такъв, който отговаря на две от условията. Когато харесате терен, отбележете на кои изисквания отговаря.
    • Втората част от задачата ви е да отбележите избрания от вас терен има ли естествен достъп до слънце и дъждовна вода, т.е. не трябва да е скрит.
  • Когато откриете такъв терен и отбележите на работния лист, застанете до него.”

Обобщение

“Ученици, вие изпълнихте първата задача от проекта - избрахте си терен. Тази част е много важна, защото едно от условията за създаване на пермакултура е да бъде възможно най-естествена средата.”

Важно!

  • Разделете класа в групи по трима или четирима и се уверете, че всеки отбор разполага с работен лист с етапите, който ще попълват по време на целия проект. След като учениците разгледат работния лист, попитайте ги какво са забелязали в него (очакван отговор: има различни етапи и за всеки етап има задача за изпълнение).
  • Насочете вниманието на учениците към първата стъпка - изследване на терена. След като дадете инструкции за работа, направете проверка на разбирането. Помолете един или няколко от учениците да отговорят на въпроси от типа “Какво се очаква да направите вие в тази задача?”, “С колко време разполагате?” и т.н.
  • Насърчавайте децата да работят заедно.

Материали за дейността

Ограждане на терена
15 минути
Групова работа

Всеки отбор поставя ограда от естествени материали - клони и камъни, и обработва почвата. Седмокласниците получават задача за домашна работа - да проучат растения, които да отглеждат в градинките си и да попълнят работен лист, свързан с основните им характеристики. За следващия час трябва да осигурят

Инструкции

  • “Ученици, в последните 15 минути от часа имате задачата да прекопаете терена, който сте си избрали, и да направите ограда от естествени материали - клони и камъни. През следващия етап от проекта ви предстои да изберете подходящи растения, които да засадите.
  • Всеки от вас ще получи работен лист, който да попълни у дома. За попълването на работния лист потърсете помощ от възрастен в семейството. Попълнете третата част от работния лист - “Избор на растения и методи на защита”. В таблицата опишете характеристиките на избраните растения - какво трябва да знаем за тях.
  • Проучете в интернет или разпитайте свои близки за “бабини съвети” за борба с вредители в градината - листни въшки, охлюви, гризачи и други насекоми. тази защита трябва да включва само естествени продукти, без препарати и химикали. Тях също запишете в третата част от работния лист - “Избор на растения и методи на защита”.
  • Осигурете за следващия етап/час разсад, семена или луковици на избраните от вас растения. Всеки отбор трябва да осигури следните материали за проекта:
    • разсад, семена или луковици;
    • пластмасови шишета за капково напояване;
    • туби за събиране на дъждовна вода;
    • найлони”.

Обобщение

Основната цел на дейността е учениците да се запознаят с растения, които са местни за региона, адаптирани са към местните условия и могат да бъдат засадени заедно (например, зеленчуци с билки или цветя, които отблъскват вредители).

Важно!

  • Помолете някой от учениците да прочете втората стъпка от плана и попитайте какво според тях трябва да се направи. Поставете задачата.
  • Помагайте на учениците при нужда. Ако разполагате само с едно средство за прекопаване, накарайте отборите да се редуват.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.