Раздел
Проектиране, планиране и оценяване на технологични процеси и обекти
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- обсъждат варианти за разработване на бизиборд;
- учениците си разпределят задачите и отговорностите спрямо ролята в екипа;
- създават чертеж на избрания от екипа вариант;
Необходими материали:
- речник на термини и понятия;
- мобилни телефони на учениците;
- мултимедия;
- илюстративни изображения на бизиборд;
- работен лист за екипна работа.
Учениците участват в дискусия за това какво е бизнес и как се създава. Те споделят своя опит и мисли по темата. Учителят обобщава и въвежда понятия и термини, които учениците записват.
Инструкции
- “Днес с вас ще обърнем внимание на една изключително интересна тема. Ще си поговорим за бизнес? Помислете за различни видове бизнес, които познавате - от малки магазинчета до големи международни компании. Каква е тяхната цел? Какви продукти или услуги предлагат? Какъв е вашият опит с бизнеса? Някои от вас може би са работили в бизнес, помагали са в семеен бизнес или са имали идея за собствен бизнес?
- Бизнесът е важен, защото играе ключова роля в обществото. Той създава работни места, предлага продукти и услуги, от които се нуждаем, и допринася за икономическия растеж.
- ...
- Тази дискусията вече ни въведе в дълбините на темата, затова е време да ви поздравя с “добре дошли” в нашия нов проект. В следващите часове по технологии и предприемачество ще изследваме понятието бизнес и ще създадем собствен бизнес продукт.
- Нека първо се запознаем с основните термини, които ще използваме по време на нашия проект.”
Обобщение
Дискусията ангажира учениците с темата на проекта и ги подготвя за предстоящите дейности.
Важно!
- Предварително подгответе класната стая и необходимите материали, включително работни листове, мултимедията и илюстративните изображения, които са необходими за първия учебен час. Регистрирайте се в mentimeter и предварително задайте въпросите в платформата.
- Проведете дискусията с учениците, отделяйки по не повече от 2 минути на въпрос. Включвайте различни ученици в обсъждането.
- Раздайте работния лист с дефинициите на термините и понятията.
Учителят въвежда понятието бизнес, като използва въпроси в Mentimeter. Насочва дискусията и представя отговорите на учениците. Целта е учениците да разберат по-добре какво е бизнес, неговата важност за обществото и да развият предприемаческо мислене.
Инструкции
- “Продължаваме с няколко бързи въпроса, които ще ви помогнат да помислите за бизнеса и предприемачеството. Ще използваме Mentimeter, за да съберем вашите отговори. Затова, нека всеки от вас вземе телефона си, влезе в сайта и въведе кода, който виждате на дъската. Отговорите са напълно анонимни. Бъдете честни и споделете мнението си по темата. Когато отговорите на първия въпрос, веднага на екраните ви ще се появи и втория, а след него и третия въпрос. Когато отговорите на въпроса, той ще изчезне, затова не бързайте да изпращате отговорите си.
- Имате 5 минути, за да отговорите самостоятелно. След това ще покажем вашите отговори на дъската и ще ги обсъдим.”
Обобщение
“Проведохме тази дейност, за да развием своето предприемаческо мислене. Помислихме как се създава бизнес от нулата и какви качества са необходими на предприемачите. Това ни помогна мислим по-креативно и иновативно.”
Важно!
- Споделете чрез мултимедията бързите въпроси в Mentimeter, за да задълбочите бизнес нагласите на учениците си. Подгответе въпроси от типа:
-
- Каква е вашата дефиниция за бизнес?
- Кои са топ 3 неща, които ни трябват, за да създадем бизнес от нулата?
- Какви качества според вас трябва да притежават предприемачите?
- Посочете продукт/услуга, която дава добавена стойност на клиента.
- Отделете 5 минути за самостоятелни отговори и ги презентирайте на дъската. В рамките на 5 минути обобщете отговорите на учениците като ги попитате кои отговори им правят впечатление и кои са най-популярните.
Класът се разделя на малки групи и всяка група получава работен лист, върху които работи.
Инструкции
- “Сега ще ви покажа няколко изображения. Какво виждате? Знаете ли как се нарича това и за какво се използва?
- Това е бизиборд - съвременна детска играчка, която е полезна и забавна едновременно. Всеки елемент на дъската учи детето на нещо ново - сръчност, концентрация, решаване на проблеми и т.н.
- Нашият бизнес продукт ще е бизиборд. Ще планираме, изработим и представим нашата играчка, като използваме въображението и знанията си.
- Сега ще се разделим на малки екипи по четирима. Всеки екип ще получи работен лист със седем въпроса, свързани с бизиборда. Вашата задача е да постигнете единодушие в отговорите си и да ги запишете на работния лист. На дъската виждате картинки, които ще са ви от помощ, за да изпълните задачата си. Във всеки екип трябва да определите кой изпълнява ролите:
- пазител на времето;
- комуникатор, който да следи за добрия тон;
- записващ, който да записва отговорите;
- лидер, който да представи тезите ви.
- Разполагате с 15 минути за работа. След това в рамките ще обсъдим отговорите ви.”
Обобщение
Дейността помага на учениците да се изследват в идеята за бизиборда. Развиват се умения за работа в екип, както и критично мислене и аналитични умения - седмокласниците ще наблюдават, сравняват форми и материали, ще мислят за функции и време за изработка.
Важно!
- Презентирайте изображенията на дъската. В единия ъгъл запишете ролите, които учениците трябва да си разпределят.
- Дайте начало на екипната работа. Проследете процеса, за да чуете отблизо дискусиите на всеки екип. Отделете време за обсъждане в голямата група.


