Раздел

Проектиране, планиране и оценяване на технологични процеси и обекти

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • обсъждат варианти за разработване на бизиборд;
  • учениците си разпределят задачите и отговорностите спрямо ролята в екипа;
  • създават чертеж на избрания от екипа вариант;

Необходими материали:

  • речник на термини и понятия;
  • мобилни телефони на учениците;
  • мултимедия;
  • илюстративни изображения на бизиборд;
  • работен лист за екипна работа.
Привличане на вниманието
10 минути
Въведение

Учениците участват в дискусия за това какво е бизнес и как се създава. Те споделят своя опит и мисли по темата. Учителят обобщава и въвежда понятия и термини, които учениците записват.

Инструкции

  • “Днес с вас ще обърнем внимание на една изключително интересна тема. Ще си поговорим за бизнес? Помислете за различни видове бизнес, които познавате - от малки магазинчета до големи международни компании. Каква е тяхната цел? Какви продукти или услуги предлагат? Какъв е вашият опит с бизнеса? Някои от вас може би са работили в бизнес, помагали са в семеен бизнес или са имали идея за собствен бизнес?
  • Бизнесът е важен, защото играе ключова роля в обществото. Той създава работни места, предлага продукти и услуги, от които се нуждаем, и допринася за икономическия растеж.
  • ...
  • Тази дискусията вече ни въведе в дълбините на темата, затова е време да ви поздравя с “добре дошли” в нашия нов проект. В следващите часове по технологии и предприемачество ще изследваме понятието бизнес и ще създадем собствен бизнес продукт.
  • Нека първо се запознаем с основните термини, които ще използваме по време на нашия проект.”

Обобщение

Дискусията ангажира учениците с темата на проекта и ги подготвя за предстоящите дейности.

Важно!

  • Предварително подгответе класната стая и необходимите материали, включително работни листове, мултимедията и илюстративните изображения, които са необходими за първия учебен час. Регистрирайте се в mentimeter и предварително задайте въпросите в платформата.
  • Проведете дискусията с учениците, отделяйки по не повече от 2 минути на въпрос. Включвайте различни ученици в обсъждането.
  • Раздайте работния лист с дефинициите на термините и понятията.

Материали за дейността

Какво е бизнес и как се прави бизнес?
10 минути
Дискусия

Учителят въвежда понятието бизнес, като използва въпроси в Mentimeter. Насочва дискусията и представя отговорите на учениците. Целта е учениците да разберат по-добре какво е бизнес, неговата важност за обществото и да развият предприемаческо мислене.

Инструкции

  • “Продължаваме с няколко бързи въпроса, които ще ви помогнат да помислите за бизнеса и предприемачеството. Ще използваме Mentimeter, за да съберем вашите отговори. Затова, нека всеки от вас вземе телефона си, влезе в сайта и въведе кода, който виждате на дъската. Отговорите са напълно анонимни. Бъдете честни и споделете мнението си по темата. Когато отговорите на първия въпрос, веднага на екраните ви ще се появи и втория, а след него и третия въпрос. Когато отговорите на въпроса, той ще изчезне, затова не бързайте да изпращате отговорите си.
  • Имате 5 минути, за да отговорите самостоятелно. След това ще покажем вашите отговори на дъската и ще ги обсъдим.”

Обобщение

“Проведохме тази дейност, за да развием своето предприемаческо мислене. Помислихме как се създава бизнес от нулата и какви качества са необходими на предприемачите. Това ни помогна мислим по-креативно и иновативно.”

Важно!

  • Споделете чрез мултимедията бързите въпроси в Mentimeter, за да задълбочите бизнес нагласите на учениците си. Подгответе въпроси от типа:
    • Каква е вашата дефиниция за бизнес?
    • Кои са топ 3 неща, които ни трябват, за да създадем бизнес от нулата?
    • Какви качества според вас трябва да притежават предприемачите?
  • Посочете продукт/услуга, която дава добавена стойност на клиента.
  • Отделете 5 минути за самостоятелни отговори и ги презентирайте на дъската. В рамките на 5 минути обобщете отговорите на учениците като ги попитате кои отговори им правят впечатление и кои са най-популярните.
Бизибордът като бизнес продукт
20 минути
Групова работа

Класът се разделя на малки групи и всяка група получава работен лист, върху които работи.

Инструкции

  • “Сега ще ви покажа няколко изображения. Какво виждате? Знаете ли как се нарича това и за какво се използва?
  • Това е бизиборд - съвременна детска играчка, която е полезна и забавна едновременно. Всеки елемент на дъската учи детето на нещо ново - сръчност, концентрация, решаване на проблеми и т.н.
  • Нашият бизнес продукт ще е бизиборд. Ще планираме, изработим и представим нашата играчка, като използваме въображението и знанията си.
  • Сега ще се разделим на малки екипи по четирима. Всеки екип ще получи работен лист със седем въпроса, свързани с бизиборда. Вашата задача е да постигнете единодушие в отговорите си и да ги запишете на работния лист. На дъската виждате картинки, които ще са ви от помощ, за да изпълните задачата си. Във всеки екип трябва да определите кой изпълнява ролите: 
    • пазител на времето; 
    • комуникатор, който да следи за добрия тон;
    • записващ, който да записва отговорите; 
    • лидер, който да представи тезите ви.
  • Разполагате с 15 минути за работа. След това в рамките ще обсъдим отговорите ви.”

Обобщение

Дейността помага на учениците да се изследват в идеята за бизиборда. Развиват се  умения за работа в екип, както и критично мислене и аналитични умения - седмокласниците ще наблюдават, сравняват форми и материали, ще мислят за функции и време за изработка.

Важно!

  • Презентирайте изображенията на дъската. В единия ъгъл запишете ролите, които учениците трябва да си разпределят.
  • Дайте начало на екипната работа. Проследете процеса, за да чуете отблизо дискусиите на всеки екип. Отделете време за обсъждане в голямата група.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.