Раздел

Събиране и изваждане на числата до 100 без преминаване

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците извършват аритметичните действия събиране и изваждане с числата до 100 без преминаване.

Необходими материали:

  • малки бели дъски и маркери или бели листове и флумастери – за всяко дете
  • картинка на кралството
  • задачи с рицари – за четене от учителя

Работен лист

Работен лист

Призивът на краля
5 минути
Въведение

Учениците слушат приказна история, в която кралят ги моли да преброят рицарите и знаменосците чрез събиране и изваждане.

Инструкции

- В далечното “Кралство на числата” живее могъщ и мъдър крал, който всяка година организира голям събор на рицарите. От няколко дни те се събират в кралството. Този събор е важен, защото рицарите от цялото кралство искат да покажат своята сила, смелост и чест. Но кралят има един проблем – преди да започне голямото състезание, трябва да знае колко точно рицари са се събрали в двореца. Ако не знае броя им, няма да могат да подготвят състезанието добре!

- Затова кралят моли всички млади помощници — а това сте вие — да му помогнат да преброи рицарите. Но задачите не са лесни — числата са до 100, а вие трябва да сте бързи и точни, за да подготвите двореца за празника.

- Като помощници на краля, вие ще работите с числа, за да преброите рицарите. Трябва да решите задачите със събиране и изваждане, които ще ви помогнат да знаете точния брой рицари. Готови ли сте да помогнете на краля?

Обобщение

Запознахме се с историята на краля. Сега ще започнем да решаваме задачи със събиране и изваждане, за да му помогнем да разбере колко са всичките му смели рицари. Готови ли сте?

Важно!

  • Разкажете историята с ентусиазъм.
  • Мотивирайте учениците, като подчертаете, че от техните умения зависи дали състезанието ще започне успешно.
  • Покажете картинка на кралството.

Материали за дейността

Колко са рицарите?
20 минути
Игра

Учениците участват в интерактивна игра, в която решават задачи със събиране и изваждане, свързани с рицари.

Инструкции

- Ще чуете няколко задачи за рицари, в които трябва да събирате и изваждате.

- Запишете решението на задачата на бялата дъска/листа с маркер/флумастер.

- След като всички запишат, едновременно ще вдигаме дъските/листовете и ще обсъждаме отговорите заедно.

- Ако някой не е сигурен, може да попита и да си помогнем взаимно.

Обобщение

Видяхте как постоянно рицари идват и тръгват от кралството. Последната задача ни показа колко от тях ще участват в събора.

Тази дейност ни помогна да затвърдим уменията си за събиране и изваждане, като всеки сам опита да реши задачите и след това провери при обсъждането. Това ще ни направи по-уверени и подготвени за следващите приключения с рицарите!

Важно!

  • Подгответе бели дъски и маркери или бели листове и флумастери за всеки ученик.
  • Четете задачите бавно и ясно, като давате време за записване.
  • След всяка задача проверявайте отговорите на учениците и обсъждайте възможни грешки.
  • Насърчавайте взаимопомощ и обяснявайте логиката на решенията.
  • Подгответе още задачи, ако учениците Ви се справят бързо с решенията.

Материали за дейността

Рицарският съвет
10 минути
Рефлексия

Учениците обсъждат как са решавали задачите – по какъв начин са записвали числата (вертикално или хоризонтално), откъде започват да събират и изваждат (от единиците или десетиците) и споделят опита си при събирането на три числа.

Инструкции

- Нека сега си споделим кой как решава задачите? Какви стратегии използвате?

-Кой как записва задачите си – вертикално или хоризонтално?

- Кой как започва да смята – от единиците или от десетиците?

- Как беше, когато събирахме три числа? Споделете своя начин!

- Кой срещна трудности и как ги преодоля?

Обобщение

Разбрахме, че има различни начини за записване и пресмятане, но важното е да сме точни и последователни. Това ще ни улесни при по-сложни задачи и ще ни направи по-сигурни математици.

Важно!

  • Насърчавайте учениците да слушат внимателно и да се изразяват свободно.
  • Подкрепяйте различните начини за решаване, когато са правилни и валидни.
  • При нужда демонстрирайте на дъската вертикален и хоризонтален запис, съобразен с единиците и десетиците на числата.
  • Обяснете, че събирането на три числа се прави по същия принцип, като числата се добавят последователно и поетапно.

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.