Раздел

Събиране и изваждане на числата до 100 с преминаване

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разпознават видовете триъгълници според страните;
  • назовават елементите на триъгълника, включително и бедро и основа на равнобедрен триъгълник;
  • определят дължини на страни на геометрични фигури, начертани в квадратна мрежа при зададена единица мярка на квадратната мрежа.

Необходими материали:

  • изображение на играчка от геометрични фигури 
  • пликове или кутии за съхранение на комплектите от фигури
  • комплект от фигури за изрязване
  • цветни моливи или флумастери
Открий фигурите
5 минути
Въведение

Учениците гледат картинка с играчка, съставена от квадрат, правоъгълник и триъгълници, и назовават фигурите.

Инструкции

- Вижте тази картинка. Това е играчка, направена от различни геометрични фигури. В следващите няколко урока ние с вас ще разглеждаме такива фигури и ще правим наши играчки. 

- Сега открийте и назовете геометричните фигури, които виждате. Кои са фигурите, които познавате, и има ли непознати такива? 

- Помните ли как се наричат триъгълниците, които имат различни по дължина страни? А тези, които имат три еднакви страни? А ако две от страните са еднакви, как наричаме този вид триъгълник?

Обобщение

Припомнихме си кои фигури вече познаваме и открихме, че ще учим за нови видове триъгълници. Това ще ни помогне да създаваме по-интересни играчки.

Важно!

  • Покажете цветна и ясна картинка на играчка, съставена от геометрични фигури.
  • Насърчете учениците да използват точните термини - квадрат, правоъгълник, триъгълник.
  • Ангажирайте вниманието им с различните триъгълници - равностранен, равнобедрен и разностранен.

Материали за дейността

Геометрично разследване
20 минути
Работа по двойки

Учениците работят по двойки с комплекти картонени фигури, като определят вида им и записват в тях основните им елементи.

Инструкции

- Ще работите по двойки. Пред всяка двойка има плик/кутия с геометрични фигури. Все още не ги отваряйте, нека заедно разгледаме една от фигурите в моя комплект (равнобедрен триъгълник):

  1. Колко страни има?
  2. Кои са върховете му?
  3. Коя е основата?
  4. Кои са бедрата?
  5. Как се нарича този триъгълник спрямо страните?

- Записваме тези данни директно върху фигурата.

- Сега е ваш ред. Сортирайте фигурите на две купчинки – четириъгълници и триъгълници.

- За всеки триъгълник - запишете в него:

  1. Колко са страните?
  2. Как се нарича този триъгълник спрямо страните?
  3. Коя е основата (ако има)?
  4. Кои са бедрата (ако има)?
  5. Кои са върховете му?

- За всеки четириъгълник запишете вътре:

  1. квадрат или правоъгълник е;
  2. Колко страни има?
  3. Кои страни са еднакви по дължина?

Обобщение

Сортирахме и изследвахме различни фигури. Припомнихме си квадрат, правоъгълник, трите вида триъгълници според страните и как да определяме брой страни, върхове, основа, бедра. Това ще ни помага да разпознаваме и измерваме фигурите в следващите уроци.

Важно!

  • Направете общия пример с достатъчно голяма фигура, за да се вижда ясно от всички.
  • Покажете как да се пише четливо върху фигурите, без да се закриват страните.
  • Демонстрирайте на учениците как да отбележат върховете (да ги оцветят или с точка) и страните (удебеляване на страната с цветен молив, например).
  • Обикаляйте между двойките, за да се уверите, че правилно различават основата и бедрата при равнобедрен триъгълник.
  • Оставете на видимо място табло с видовете триъгълници спрямо страните и елементите им.

Материали за дейността

Геометрично състезание
10 минути
Игра

Учениците участват в кратка устна игра, в която учителят показва по една фигура и децата бързо казват колко страни има и, ако е триъгълник – какъв вид е спрямо страните.

Инструкции

- Ще завършим часа с една игра. Аз ще ви показвам по една фигура. Който пръв се сети каква е, вдига ръка и казва правилния отговор:

  1. за триъгълник – какъв вид е спрямо страните, колко страни има, коя е основата и кои са бедрата (ако има такива),
  2. за квадрат или правоъгълник – колко страни има и кои са еднакви.

- Отговаряме бързо и внимаваме. Ако при отговора пропуснете нещо, може да получите помощ от приятел който да допълни.

Обобщение

Днес си припомнихме как изглеждат и как се наричат елементите на триъгълниците, квадратите и правоъгълниците. Като истински откриватели на фигури вече можем бързо да разпознаваме и описваме геометричните форми – умение, което ще ни е нужно за следващите уроци във фабриката за играчки.

Важно!

  • Подгответе смесени фигури – триъгълници от различни видове, квадрати и правоъгълници с различни големини. Може да завъртате фигурите в различни позиции.
  • Включвайте повече ученици, за да бъде динамично.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.