Раздел

Събиране и изваждане на числата до 20 без преминаване

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • познават елементите на текстовата задача – условие, числови данни, въпрос; 
  • решават текстова задача с едно пресмятане от събиране и изваждане.

Необходими материали:

  • графитни моливи
  • цветни моливи – жълт, син, червен – за всяко дете
  • табло “Елементи на текстова задача”
  • примерна пиратска задача
  • работен лист “Текстови пиратски задачи”
Капани по пътя към съкровището
10 минути
Въведение

Учителят чете пиратска история, в която героите трябва да решават задачи, за да продължат напред. Всяка задача има скрити елементи, които децата ще разпознават.

Инструкции

  • "Слушайте внимателно пиратската история.

Един ден капитанът и неговият екипаж стигнали до Острова на съкровищата. Но преди да открият заровеното съкровище, трябвало да преминат през пиратски капани… Във всеки капан ги чакала тайна текстова задача! 

Само ако открият елементите ѝ и решат задачата, ще успеят да продължат напред. Готови ли сте да помогнете на капитан Черната брада и да преминете през капаните? Време е за пиратско мислене! 

  • Сега ще си припомним елементите на една текстова задача. Ще я видите на дъската и заедно ще оградим всеки един от елементите. Първо ще я прочета и вие ще ми кажете какво разбирате. 
  • Хайде сега да открием - кое е условието на задачата? Кои са числовите данни? Кой е въпросът? За какво ни помагата тези елементи?"

Обобщение

"Припомнихме си, че всяка задача има три важни елемента – условие, числови данни и въпрос. Те ни помагат да разберем какво е дадено и какво се търси."

Важно!

  • Запалете интереса на учениците чрез историята.
  • Напишете задачата на дъската или я проектирайте на екран.
  • Ограждайте елементите с помощта на учениците.

Материали за дейността

Пиратски мисии
20 минути
Работа по двойки

Учениците откриват елементите и решават текстови задачи. След това правят проверка с партньор.

Инструкции

  • "Разделени сте по двойки. Всеки обаче ще получи работен лист с текстови пиратски задачи. Първо трябва да оцветите елементите на две текстови задачи:
  • Условието - в жълто
  • Числовите данни - в синьо
  • Въпроса – в червено.
  • След това трябва да решите една задача.
  • Когато сте готови с партньора си разменете листовете и направете проверка на задачите, като сравните отговорите си. Отбележете в таблицата дали задачите са решени правилно. Ако някоя не е, решете я отново."

Обобщение

"Днес влязохме в ролята на смели пирати, които не само откриват елементите на задачи, но и ги решават. Това ни помага да ставаме по-добри в мисленето и да се забавляваме с математиката."

Важно!

  • Подкрепяйте учениците, които се затрудняват с условията и решенията.
  • Насърчавайте работата в екип.

Материали за дейността

Моята пиратска задача
5 минути
Творческа задача

Ученици представят устно измислени от тях задачи и всички заедно откриват елементите и решенията им.

Инструкции

  • "Сега ви предизвиквам да измислите пиратска задача. Помислете малко.
  • Нека чуем някой пират, който измисли интересна задача! 
  • А останалите ще определим устно елементите на задачата и ще намерим отговора."

Обобщение

"Видяхме, че можем сами да измисляме задачи и да ги обясняваме. Това значи, че наистина разбираме как работи задачата и как да я решим. Страхотна работа, екипаж!"

Важно!

  • Насърчете всички да мислят и да представят оригинални идеи
  • Използвайте насочващи въпроси: „Кое е условието на задачата? Кои са числовите данни? Кой е въпросът? Какъв е отговорът на задачата?“

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.