Пиратското селище – форми, измерване и чертане
Раздел
Числата от 6 до 10. Събиране и изваждане на числата до 10
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават геометричната фигура правоъгълник и елементите й страна и връх;
- разпознават елементите на триъгълник, правоъгълник и квадрат – точката като връх, отсечката като страна;
- измерват в сантиметри дължините на страните на триъгълник, квадрат и правоъгълник;
- чертаят правоъгълник и квадрат в квадратна мрежа.
Необходими материали:
- графитни и цветни моливи
- чертожни линии
- работен лист “Пиратско селище”
Учениците решават какви сгради ще построят на острова от геометрични фигури.
Инструкции
- "Пирати, вече пристигнахме на новия бряг! Но тук няма нищо. Трябва да построим нашето пиратско селище! Ще използваме геометрични фигури, за да направим къщички, наблюдателници и складове. Готови ли сте за строителство?
- Кои геометрични фигури познаваме?"
Обобщение
"Днес ще строим с фигури! Ще използваме върхове и страни, ще измерваме, ще чертаем, и ще създадем истински пиратски постройки!"
Важно!
- Припомнете на учениците как използвахме картата и чертахме пътеки.
- Покажете на учениците образци на геометрични фигури - триъгълник, правоъгълник, квадрат, и припомнете елементите им - точката като връх, отсечката като страна.
- Събудете интереса на учениците, като им задавате въпроси къде ще живеят пиратите на острова.
Учениците чертаят сгради от геометрични фигури и измерват страните им.
Инструкции
- "Пирати, време е да построим нашето селище на новия бряг! Ще работите в същите групи от предишния урок. Всяка група ще планира и построи различни сгради за пиратското селище.
- На помощ ви идват три вида фигури: квадрат, правоъгълник и триъгълник.
- Решете заедно какви постройки ще създадете и каква форма ще имат. Помнете – за всяка сграда трябва следното:
- Изберете фигурата, с която ще я направите
- Изберете къде ще я поставите и я начертайте в мрежата внимателно - с линия и молив.
- Измерете страните с линийка и запишете дължините в сантиметри.
- Накрая може да оцветите сградите и картата.
- Всяка група може да създаде няколко различни постройки – важно е да са с точни измервания и ясна форма. В групите ще се получат различни варианти на пиратски карти.
- После ще разкажете какво сте построили и защо."
Обобщение
"Успяхме да начертаем сгради и да измерим техните страни! Научихме как фигурите имат върхове и страни и как можем да използваме измерването, за да планираме нашето строителство точно!"
Важно!
- Дайте пример на дъската с чертане на фигура и измерване на страните й.
- Насърчавайте учениците да записват и проверяват измерванията си.
- Стимулирайте учениците да коментират какви сгради чертаят и защо.
Материали за дейността
Учениците показват картите си и споделят как са начертали сградите и измерили страните им. Обсъждат защо са избрали съответните сгради.
Инструкции
- "Сега всяка група пирати ще покаже сградите, които са начертали.
- Колко сгради построихте?
- Какви са те и от какви фигури са направени?
- Защо избрахте тези сгради?
- Изберете една сграда и кажете колко сантиметра са страните и ?"
Обобщение
"Вече имаме пиратско селище! Използвахме фигури, измервахме точно и направихме първите си постройки. С всяка фигура ставаме все по-добри в строенето – точно като истински пирати-инженери!"
Важно!
- Дайте време за споделяне.
- Задавайте насочващи въпроси.
- Подчертайте практическата употреба на измерването.
