Раздел
Числата от 6 до 10. Събиране и изваждане на числата до 10
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- познават количествените характеристики на числата до 10 и техните означения с цифри;
- разбират принципа за изграждане на редицата на естествените числа;
- броят до 10 в прав, в обратен ред и поредно;
- сравняват числата до 10.
Необходими материали:
- графитни моливи
- карти на горски животни
- карти на плодове и зеленчуци
- карти с числата от 0 до 10
- карти със знаците за сравнение
- работен лист “Сравняване на покупки”
Учениците сравняват количествата плодове или зеленчуци, които животните от гората носят.
Инструкции
- "Горските обитатели се връщат от пазара. Сега ще видим кой от нашите герои носи повече!"
Покажете картинка на Зайо и картинка на 7 моркова. После покажете Мецана и 9 ябълки.
- "Кой носи повече? Кое е повече - 7 или 9?"
Запишете на дъската 9 > 7. Повторете с други животни:
- Катеричко – 6 лешника, и Ежко – 6 круши. (6 = 6)
- Лисана – 5 гъби, и Мецана – 8 ябълки (5 < 8)
Обобщение
"Научихме, че можем да сравняваме кой има повече или по-малко с помощта на знаци. Това ще ни помага в сравняването на плодовете и зеленчуците."
Важно!
- Използвайте визуални образи – показвайте предметите, които трябва да се преброят.
- Въвеждайте знаците постепенно - първо с думи, после със символи.
Материали за дейността
Учениците в групи получават лист с животни и техните покупки. Те сравняват броя на продуктите от всеки вид, записват сравнения със знаци и ги обсъждат.
Инструкции
Разделете класа на групи по трима. На всеки екип дайте работен лист “Сравняване на покупки”.
- "Ще работите в групи по трима. Във вашата група ще получите лист с животни и техните покупки. Ще трябва да сравнявате броя на продуктите от всеки вид, да записвате сравненията със знаци и да ги обсъждате.
- Задачата ви е:
- бройте продуктите на всяко животно – за всеки вид поотделно (напр. 6 ябълки и 4 ябълки);
- запишете сравненията с числа и знаци (напр. 6 ябълки > 4 ябълки);
- отбележете животното, което има „най-много продукти“;
- в края представител на всяка група ще разкаже какво сте открили."
Обобщение
"Видяхме, че можем да сравняваме не само числа, но и покупки. Използвахме математически знаци, за да покажем разликите. Това ни подготвя за събиране и изваждане следващия път."
Важно!
- Подканвайте децата да обсъждат и обясняват избора си на знак.
- Подпомагайте с въпроси като: "Колко има това животно?", "Колко повече има другото?"
Всяко дете избира животно, което „пазарува“ различен брой продукти. После сравнява покупката си с тази на друго дете и казва „кой има повече, кой има по-малко или са равни“.
Инструкции
Завършете часа с кратка игра.
- "Нека всеки да си избере животно.
- Тук са поставени различни продукти от пазара. Всеки да си вземе колкото иска от един вид, като условието е да са до 10 броя.
- Сега всеки да намери приятел и сравнете какво сте купили.
- Кажете с думи и с числа кой има повече. Например: “Аз съм лисицата и имам 5 гъбки. А ти? Аз съм заекът и имам 6 моркова. Морковите са повече от гъбките/ Гъбките са по-малко от морковите.”"
Обобщение
"На пазара често трябва да сравняваме – кой купува повече, кой по-малко, кое струва повече, кое пък по-малко. Днес се научихме да го правим с помощта на числа и знаци!"
Важно!
- Осигурете достатъчен брой карти с животни и с плодове и зеленчуци. Вариант е учениците само да назовават животното, а избраният брой продукти да рисуват върху лист.
- Следете учениците да използват и числата, и знаците за сравнение. Поощрявайте ги да ги изговарят на глас.
- Насърчавайте ги да обясняват избора си.
- Дайте възможност на децата да се разхождат из стаята и да сравняват числата си с повече съученици.




