Раздел
Тела и вещества
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- описват основни свойства на въздуха;
- извършват и описват прости експерименти;
- развиват умения за записване на наблюдения и изводи в научен дневник.
Необходими материали:
- пластмасови бутилки с капачка – няколко броя от половин или 1,5 литра.
- съд с вода
- чаша
- балон
- сламки
- стиропорени или хартиени топчета
- Дневник на изследователя – “Свойства на въздуха”
- парче тебешир
- кухненска везна
- топка
- помпма за топки
- свещ
- съд за покриване на свещта
- цветни моливи
Учениците наблюдават демонстрация, с която се разкрива, че въздух заема пространство, въпреки че не се вижда. Те се въвличат чрез въпроси и формулиране на хипотези.
Инструкции
Покажете на учениците празна пластмасова бутилка.
- "Погледнете тази празна бутилка – какво има в нея?
- А сега я натискам и какво усещам?
- Опитайте и вие - да я натиснем със затворена капачка. Трудно ли е?
- А сега – отворете я и опитайте отново. Какво се промени?
- Бутилката всъщност празна ли е, щом не е пълна с вода или сок? Или има нещо вътре, което просто не виждаме?"
Обобщение
"Понякога най-интересните неща не се виждат с очите, но можем да ги усетим! Сега знаем, че въздухът заема място, дори когато не го виждаме. Това е само едно от неговите свойства – нека открием още!"
Важно!
- Демонстрирайте упражнението с бутилка пред класа и раздайте няколко бутилки на ученици по групи.
- Насочете вниманието към усещането за съпротивление и свържете с идеята, че въздухът заема място, въпреки че не се вижда.
- Фокусирайте въпросите върху наблюдение, а не върху търсене на "правилен отговор".
Учениците провеждат серия от мини експерименти, за да изследват свойствата на въздуха. Записват резултатите в работен лист, който ще бъде добавен към техния научен дневник.
Инструкции
Раздайте на всеки ученик работен лист Дневник на изследователя - “Свойства на въздуха”.
- "Спомняте си, че вие сте едни истински изследователи, нали? И като такива, днес ще проведете няколко малки експеримента, за да научите повече за свойствата на въздуха. Ще работите по двойки. Всеки от вас ще получи работен лист, където да записва какво правите и какво се случва. След това ще го добавите към дневника си.
- Ще провеждаме експериментите един по един, като след всеки ще имат по 5 минути, за да запишете наблюденията и резултатите в дневниците си."
Експеримент 1: Заема ли място въздухът?
- "Напълнете съд с вода.
- Потопете надолу празна чаша. Какво се случва? Обърнете чашата и натиснете – виждате ли мехурчета?"
Експеримент 2: Можем ли да „видим“ движението на въздуха?
- "Поставете леки топчета от стиропор или хартия на масата. Издухайте ги със сламка. Какво се случва?"
Експеримент 3: Какво се случва с пламъка без въздух?
- "Тук ще демонстрирам само аз, а вие ще наблюдавате. Запалвам свещ и я покривам с чаша. Какво се случва с пламъка? Защо изгасна според вас?"
Експеримент 4: Съдържа ли се въздухът в други вещества?
- "Поставете парче тебешир в чаша с вода. Какво наблюдавате? Отделят ли се мехурчета? Според вас защо се случва това?"
Експеримент 5: Има ли маса въздухът?
- "Сега ще поставя върху везна една недостатъчно надута топка за игра, като я претегля.
- Какъв е грамажът?
- С помощта на помпа ще надуя топката и отново ще претеглим.
- Какъв извод можем да направим от проведения експеримент? Промени ли се масата на топката? Защо според вас?"
Обобщение
"Днес се убедихме, че въздухът има различни свойства – заема място, оказва натиск, движи се и е необходим за горенето. Макар да не го виждаме, той е навсякъде около нас и е много важен."
Важно!
- Подгответе предварително всички материали за провеждането на експериментите.
- Преди началото на всяка демонстрация давайте инструкции на учениците.
- Осигурете време учениците да попълнят своя работен лист с наблюдения и извод.
Учениците споделят едно нещо, което са научили за въздуха и попълват последната част от своята страница в дневника – „Днешните ми открития“. Учителят прави кратко обобщение на проведените експерименти и акцентира върху значимостта на свойствата на въздуха в ежедневието.
Инструкции
Завършете часа с кратка рефлексия.
- "Време е да се обърнем към последната част от страницата във вашия дневник. В нея ще напишете едно или две изречения, които започват така: „Днес открих, че въздухът...“
- Можете да добавите и рисунка или символ, който според вас най-добре описва въздуха.
- Когато сте готови, който иска, ще сподели своето изречение с класа? Ще чуем няколко открития – така ще си припомним какво изследвахме днес и защо е важно."
Обобщение
"Завършихме нашия втори урок като истински изследователи – направихме експерименти, наблюдавахме, записвахме и обобщихме. Всеки от вас откри по нещо важно за въздуха. Това ни подготвя за следващите стъпки от проекта, в които ще продължим да изследваме света на веществата."
Важно!
- Оставете достатъчно време за попълване на последната част от дневника – това е важен момент за лична рефлексия.
- Насърчавайте споделянето в свободна и подкрепяща атмосфера.
- Ако имате време, можете да направите табло „Какво научихме за въздуха?“ с откритията на децата.
