Раздел

Части на речта

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разпознават и назовават сегашно, минало и бъдеще време на глагола;
  • променят глаголи от едно време в друго, като запазват смисъла на изречението;
  • употребяват правилно глаголите в различно време, лице и число;
  • създават кратки текстове (устни и писмени) с глаголи в трите времена;
  • разбират, че глаголното време е средство за изразяване на момента, в който се извършва действието.

Необходими материали:

  • историята за Минало, Сегашно и Бъдеще време
  • карти за играта “Глаголни пътешественици”
  • 3 броя картонени кутии
  • флипчарт листове
  • маркери
Запознай се с пътешествениците
10 минути
Въведение

Учениците слушат история за трима пътешественици, чиито приключения се случват в миналото. След това преобразуват историята в бъдеще време.

Инструкции

  • "Ученици, днес ще пътуваме във времето с трима специални герои – Миньо Миналото, Сега Сегашното и Бъде Бъдещето. Всеки от тях обича да живее в свое време - Миньо винаги говори за това, което е станало вчера, Сега разказва какво става в момента, а Бъде обича да мечтае за утрешния ден.
  • Слушайте внимателно историята, която ще ви прочета. Опитайте се да определите в кое време е случката. 

История за тримата пътешественици

Миньо Миналото, Сега Сегашното и Бъде Бъдещето бяха най-добри приятели. Те обичаха да пътуват заедно. Вчера отидоха в гората, събраха диви ягоди и разгледаха малка пещера. После седнаха до реката и разказаха забавни истории. В края на деня намериха изгубено котенце и го занесоха в селото.

  • В кое време са глаголите от прочетения текст? 
  • Правилно - в минало време! Сега ще си представим, че нашите пътешественици са решили да направят същото, но… утре. Ще променим глаголите в бъдеще време. Аз ще започна, а вие ще ми помагате: „Утре те ще отидат в гората, ще съберат диви ягоди…“ 
  • Какво следва?"

Обобщение

В тази дейност учениците разбират, че глаголните времена показват момента, в който се извършва действието. Като преобразуват историята на пътешествениците от минало във бъдеще време, те усвояват как промяната на глагола пренася действието в различен времеви план.

Важно!

  • Използвайте изразителен тон при четене, за да задържите вниманието.
  • Ако учениците бъркат формите, коригирайте с подсказка, вместо директно да кажете правилния отговор.
  • Може да повторите упражнението и със сегашно време, ако остане време.
Карта на глаголните пътешественици
20 минути
Игра

Учениците играят на „глаголни пътешественици“, преминавайки през трите „страни“ – Минало, Сегашно и Бъдеще, като поставят глаголи в правилната форма според лицето и числото.

Инструкции

  • "Сега ще станем истински глаголни пътешественици. На дъската виждате голямата ни карта. Тя има три страни – Минало, Сегашно и Бъдеще. Всяка страна има своя цвят – червен за Минало, зелен за Сегашно, син за Бъдеще (или други цветове, по избор на учителя).
  • Всеки от вас ще получи карта с глагол. На картата пише основната форма на глагола (например: пиша, играя, чета).
  1. Прочетете глагола в основната му форма;
  2. Променете го така, че да отговаря на лицето и числото, които са на картата;
  3. Запишете новата форма на листчето;
  4. Отидете до страната на картата (Минало, Сегашно или Бъдеще) и го поставете в нейната пощенска кутия, където се събират глаголите в това време.
  • Ще играем на ротации - след като поставите картата, ще получите нова и ще продължите пътешествието към друга страна. Целта е всеки от вас да посети и трите страни, като във всяка образува правилно поне по един глагол."

Обобщение

В тази дейност учениците упражняват умението да променят формата на глаголите според време, лице и число. Чрез играта те затвърждават знанията си за сегашно, минало и бъдеще време и разбират, че една и съща дума може да се преобразува, за да изрази различен момент на действието.

Важно!

  • Запишете правилата на играта на флипчарт листове, така че да са видими за учениците през цялото време.
  • Подгответе „Карта на глаголното време“ (три зони в различни цветове).
  • Принтирайте и изрежете комплект карти с глаголи (по 2–3 за всеки ученик).
  • Във всяка зона закрепете кутия, в която учениците ще поставят картите.
  • Разделете класа на групи по 3-4 ученици. Всяка група се движи заедно и преминава през всички страни. Движението в класната стая да е организирано, за да няма хаос.
  • Може да изберете „времеви пазач“ – ученик, който проверява формите преди картата да бъде поставена.
  • Давайте ясни и кратки инструкции преди започване на всяка ротация.
  • В края на дейността направете кратко обсъждане на най-често срещаните грешки.

Материали за дейността

Пътешественически дневник
10 минути
Самостоятелна работа

Учениците създават по едно изречение в сегашно, минало и бъдеще време за пътешествениците и споделят част от тях в клас.

Инструкции

  • "Ученици, сега ще запишем приключенията на нашите герои в дневник. В тетрадките си запишете три измислени от вас изречения за пътешествениците:
  1. Какво правят в момента? – едно изречение в сегашно време;
  2. Какво са правили вчера? – едно изречение в минало време;
  3. Какво ще правят утре? – едно изречение в бъдеще време.
  • Когато сте готови, ще изберем няколко изречения и ще ги прочетем пред всички. Ще открием глаголите във всяко изречение и ще проверим дали са в правилното време."

Обобщение

В тази дейност учениците демонстрират  самостоятелно създаване на изречения в трите глаголни времена. Така те затвърждават разбирането, че промяната на глагола променя и времето на действието.

Важно!

  • Дайте примерни изречения, за да стане ясна задачата.
  • Може да оставите децата да измислят забавни или фантастични приключения, за да поддържате интереса.
  • Ако е допусната грешка, коригирайте чрез въпроси („В кое време е този глагол? Ако е за утре, как ще го кажем?“).

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.