Раздел

Части на речта

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разпознават пълен и кратък член на съществителното име от м. р., ед. ч. чрез проверка с личното местоимение той;
  • познават числителното име като част на речта;
  • разпознават видовете числителни имена – бройни и редни;
  • пишат правилно числителните имена.

Необходими материали:

  • работен лист “Числителни имена”
  • флипчарт листове
  • маркери
  • тетрадки за записване
  • химикалки

Работен лист

Открий кой е той!
10 минути
Въведение

Учителят въвежда понятията „пълен“ и „кратък“ определителен член по достъпен начин, чрез забавна езикова игра и примери от реалния живот. Учениците откриват, че една и съща дума може да звучи различно в изречението в зависимост от ролята ú.

Инструкции

  • "Чуйте двете изречения:
  1. Ученикът решава задача.
  2. Учителят поздрави ученика.
  • Забелязвате ли нещо различно между думите ученикът и ученика?
  • Кой върши действието? Можем ли да заменим с той? Да опитаме: Той решава задача. Значи използваме пълен определителен член - ученикът. Ако не можем да използваме той, тогава използваме кратък определителен член – ученика.
  • Определителният член е малка част от думата, която се прибавя в края на съществителното или прилагателното име, за да покажем, че говорим за нещо точно определено.
  • Кога използваме пълен определителен член (-ът, -ят за мъжки род, ед. число)? 
  • Когато съществителното е подлог – тоест върши действието в изречението. Можем да го заменим с той.

Пример:
Ученикът решава задачата. → Той решава задачата. → Пълен член

Кралят пристигна навреме. → Той пристигна →  Пълен член

  • Важно! Когато казваме думата на глас, не винаги чуваме буквата т в края на пълния член – тя почти не се произнася. Например, чуваме: ученикъ, краля, но при писане задължително трябва да я напишем – ученикът, кралят. Това е много важно правило в граматиката – дори и да не я чуваме, трябва да я поставим.
  • Сега ще опитаме с още няколко изречения. Вие ще решите дали думата трябва да е с пълен или с кратък член и защо.

Примери:

Веселият ученик влезе в клас.

Познах веселия ученик на улицата.

Кралят държи реч.

Всички поздравиха краля.

Момъкът носи подаръка.

Наградиха момъка за успеха.

Гостът чака пред вратата.

Срещнах госта във фоайето."

Обобщение

В тази дейност учениците правят първа стъпка към разбирането за пълен и кратък определителен член за мъжки род, единствено число при съществителни и прилагателни имена. Научават, че думите се променят според ролята си в изречението – дали вършат действието или не.

Важно!

  • Представете пълния и краткия член като езиково откритие, а не като правило, което трябва да запомнят наизуст. Подкрепете процеса с живи примери от речта на децата.
  • Изговаряйте думите бавно и подчертавайте, че буквата „т“ в пълния член често не се чува, но се пише задължително. Дайте 1–2 примера, в които учениците сами да забележат разликата между изговор и правопис.
  • Използвайте визуална подкрепа – таблица на дъската с две колони: „Кой е ТОЙ?“ (пълен член).
  • Насърчавайте учениците да проверяват с въпроса: „Мога ли да заменя с той?“ и да го използват като „езиков компас“.
  • Не настоявайте за перфектна терминология – важно е учениците да разберат логиката и да започнат да я прилагат в речта и писането си.
Брой, подреди и назови!
20 минути
Работа по двойки

Учениците се запознават с новото понятие числително име чрез реални примери от езика и задачите. Разграничават бройни и редни числителни имена, упражняват ги чрез кратка езикова игра и класифициране.

Инструкции

  • "Ученици, сега ще ви прочета една кратка текстова задача: В една кутия има пет молива. Иван прибавя още два. Колко молива има в кутията сега?
  • Какви части на речта откривате в тази задача?примерни
  • отговори: съществителни – молива, кутия; глаголи – има, прибавя
  • А думите пет и два какви са? Те не са съществителни, не са глаголи… Но отговарят на въпроса колко? Това е нова част на речта – нарича се числително име.
  • Думите, които показват количество или кое по ред е нещо, се наричат числителни имена. Днес ще разберем какви видове има и как да ги използваме правилно.
  • Числата, които отговарят на въпроса колко? – като три, пет, десет, се наричат бройни числителни имена. А тези, които показват кое по ред е нещо– като първи, втори, трети, се наричат редни числителни имена.
  • Ще работите по двойки и всеки екип ще получи по един плик с думи и илюстрации – числителни и съществителни имена. Вашата задача е:
  1. Да свържете всяко числително име с подходящото съществително, така че да отговаря на илюстрацията. Съставете с всяко словосъчетание по едно изречение и го запишете в тетрадките си.
  2. Да подредите в две групи числителните имена – бройни и редни.
  • Възможни са различни комбинации, важното е словосъчетанията да отговарят на граматичните правила.
  • Накрая ще прочетем някои от вашите словосъчетания и ще обсъдим какво научихме.
  • В края на тази дейност искам да ви обърна внимание на следното правило: Когато числителното име (бройно) стои пред съществително за лице от мъжки род, думата не се изразява с бройна форма, а с обикновеното множествено число.
  • Например:
    • един ученик – трима ученици (а не трима ученика)
    • един лекар – четирима лекари
    • един войник – петима войници
  • При съществителни, които не назовават лица, се използва бройната форма:
    • един банан – седем банана
    • един стол – десет стола"

Обобщение

Учениците откриват нова част на речта – числителното име, и се научават да разпознават техните видове - бройни и редни. Разбират, че тези думи са често срещани в задачите, в речта и дори когато броим хора или предмети. Това знание ще им помогне да съставят по-точни изречения.

Важно!

  • Подгответе пликове с листчета, съдържащи числителни и съществителни имена от работния лист.

Възможни словосъчетания от работния лист:
два патладжана

първа лодка

втори бегач

трето момче

четири череши

шест ученици

пет банана

седем учители

трети ред

четвърто дърво

един таралеж

две ягоди

  • На таблото изведете ясно:
    Бройни → Колко? (един, два, пет...)
    Редни → Кое по ред? (първи, втори, трети...)
  • Може да добавите и забавно упражнение, в което учениците „подреждат“ класа по ред с числителни имена („Първият в редичката е...“).
  • Ако в класа има ученици билингви, обърнете внимание на употребата на числителните бройни имена за съществителни имена в м.р. мн.ч.:  два молива! двЕ моливИ е грешно! пет сладоледа!, а не пет сладоледИ; осем ножа!, а не осем  ножИ.
  • Важно е да отбележите за учениците билингви, че числителните редни имена се променят по род.
  • Подчертайте пред учениците: Бройната форма (на -а) се използва за неодушевени предмети, а за лица – използваме множественото число (на -и).

Материали за дейността

Моето изречение
10 минути
Самостоятелна работа

Учениците създават изречение, което включва числително име и съществително с определителен член (пълен или кратък), прилагайки знанията от предходните дейности. Споделят примери и обясняват избора си.

Инструкции

  • "Сега всеки от вас ще състави собствено изречение, като използва:
  1. едно числително име – бройно (два, седем, десет) или редно (първи, трети, шести),
  2. едно съществително име от м.р. с определителен член – пълен или кратък, в зависимост от това дали думата върши действието или не.
  • Помнете:
  1. Ако думата върши действието – използваме пълен определителен член (–ът, –ят):
    той рисува → художникът рисува
  2. Ако думата не върши действието – използваме кратък определителен член (–а, –я):
    поздравих художника → (не той, а друг го поздравява)
  • И редните числителни имена се членуват: Първият завърши пръв. → (той завърши – пълен член); Видях третия в списъка. → (не той – кратък член)
  • Запишете своето изречение в тетрадките. Някои от вас ще го прочетат на глас и ще обяснят защо са избрали съответния член."

Примерни изречения:

  1. Третият ученик реши задачата. → (той → пълен член)
  2. Учителят похвали петия участник. → (не той → кратък член)
  3. Десетият ред беше свободен. → (той → пълен член)
  4. Видях седмия състезател на награждаването. → (не той → кратък член)
  5. Първият гост поздрави всички. → (той → пълен член)
  6. Открих втория номер в списъка. → (не той → кратък член)

Обобщение

С тази дейност учениците прилагат знанията си на практика. Използват едновременно числително име и съществително с определителен член, което показва, че разбират ролята на думите в изречението. Това ще им помогне да пишат по-грамотно и уверено.

Важно!

  • Дайте време за размисъл и изпълнение на задачата.
  • Подберете 3–4 примера от учениците и ги обсъдете в клас.
  • Насърчавайте обясненията да бъдат с личното местоимение „той“ – това ще укрепи разбирането.
  • При нужда, предложете готови словосъчетания, които учениците да довършат като изречение.

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.