Раздел

Събиране и изваждане на числата до 100 с преминаване

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разпознават видовете триъгълници според страните;
  • назовават елементите на триъгълника, включително и бедро и основа на  равнобедрен триъгълник;
  • намират дължина на страна на триъгълник по дадени обиколка и дължините на другите две страни.

Необходими материали:

  • графитни моливи
  • чертожни линии
  • листчета с геометрични задачи

Работен лист

Тайната на липсващата страна
10 минути
Въведение

Учителят показва фигура с липсваща страна. Учениците предлагат как да я намерят по дадени другите страни и обиколката.

Инструкции

  • "Деца, за да стигнем до това да си направим маски на геометрични герои, трябва първо малко да потренираме. Днес ще откриваме липсващи страни на геометрични фигури и ще изследваме видове триъгълници спрямо страните. 
  • Започваме с една обща задача. Виждате фигура на дъската – има дадени някои от страните и обиколка, но една страна липсва. Помислете как можем да открием липсващата страна. Споделете идеи със съседа си. След това ще обсъдим заедно."

Примерна задача:

Равнобедрен триъгълник с бедро 7 см и обиколка 24 см. Колко см е основата на триъгълника?

Обобщение

"Научихме, че като знаем обиколката и останалите страни на фигурата, можем да намерим липсващата страна. Това ще ни помогне да правим точни маски и да не объркаме нашите геометрични герои."

Важно!

  • Мотивирайте учениците чрез загадъчност и игрови елемент.
  • Подкрепяйте сътрудничеството – насърчавайте кратки разговори между учениците.
  • Проверявайте дали всички разбират как се използват дадените страни и обиколката, за да се намери липсващата страна и дали са наясно с видовете триъгълници спрямо страните.

Материали за дейността

Математически детективи на мисия
15 минути
Самостоятелна работа

Учениците работят индивидуално върху собствен лист със задача, в която откриват липсващи страни на фигури. След това обсъждат решенията си с друг ученик, развивайки умения за наблюдение, логика и сътрудничество.

Инструкции

  • "Сега ще станете истински математически детективи! Всеки от вас ще получи собствено листче със задача, подобна на тази, която разгледахме преди малко заедно. Ще трябва да откриете липсващите страни на фигурите.
  • Внимавайте какъв вид са фигурите ви.
  • След като завършите задачите, обсъдете решенията си със съседа си и проверете дали сте се справили."

Обобщение

"Когато тренираме намиране на липсващи страни, ставаме по-добри в разпознаването и разбирането на геометричните фигури. Това ще ни помогне да изберем кои герои ще бъдем и как ще изглеждат нашите маски в следващите уроци."

Важно!

  • Насърчавайте учениците първо да работят сами, а после да обсъждат решенията си спокойно със съседите по чин.
  • Обходете класната стая, за да подпомогнете тези, които имат трудности.
  • Следете за правилното използване на понятието „обиколка“ и елементите на видовете триъгълници.
  • Подгответе допълнителни листчета със задачи, ако учениците се справят бързо.

Материали за дейността

Аз съм фигурата…
10 минути
Игра

Учениците „влизат“ в ролята на геометрични фигури и представят задачи пред класа, обобщавайки наученото за обиколки и триъгълници, като се упражняват в говорене пред публика и творческо мислене.

Инструкции

  • "Ще завършим урока с една забавна игра. Кой иска да опита да „влезе“ в ролята на геометрична фигура и да представи задача пред класа? Това ще ни помогне да обобщим всичко, което научихме днес.
  • Подобно на задачите от листчетата, опитайте да измислите устно подобна задача.
  • Представете задачата на класа, като говорите от името на фигурата. Например: „Аз съм триъгълник. Имам три равни страни. Аз съм равностранен триъгълник. Моята обиколка е … Колко е страната ми?“ А ние ще се опитаме заедно да решим задачата."

Обобщение

"Днес се упражнихме да откриваме липсващи страни и да разпознаваме триъгълници. Това е нашата подготовка за следващия урок, когато ще започнем да създаваме свои геометрични маски-герои."

Важно!

  • Насърчавайте учениците да се изразяват свободно и креативно.
  • Подкрепяйте внимателно слушане и уважение към другите по време на представянето.
  • Повтаряйте основните понятия при нужда, като обиколка и видове триъгълници.
  • Начертайте на дъската фигурата от съответната задача, ако е необходимо.
  • По възможност нека повече ученици представят задачи.
  • Свържете дейността с предстоящото създаване на маски, за да видят практическото приложение на наученото.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.