Древните българи и славяните
Раздел
Българските корени
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- описват как са живели славяните;
- обясняват структурата на българските племена и ролята на хана;
- разпознават основни религиозни вярвания (Перун, Тангра);
- сравняват живота и вярванията на славяни и българи.
Необходими материали:
- картина “Славяни”
- картина “Прабългари”
- работен лист “Славяни и прабългари”
- енциклопедии и учебници по човекът и обществото
- бели листове
- цветни моливи и флумастер
Учениците разглеждат подбрани изображения, представящи живота на славяните и българите – техните селища, облекло, предмети от бита. Учителят ги кани да изразят първоначални предположения и въпроси.
Инструкции
- "Ученици, днес нашето пътуване назад към миналото продължава. Миналият час разгледахме бита, културата и живота на траките, а днес ще се потопим в този на славяните и българите.
- Сега ще ви покажа изображения, отразяващи както живота на славяните, така и този на българите. Вашата задача ще бъде да прецените кое изображение представя живота на славяните, и кое, този на българите.
- Според вас какво ни показват тези изображения? Как са живеели хората? Нека опитаме да направим предположения и да обясним защо мислим така."
Обобщение
"Сега имаме първи идеи за това как са живели славяните и прабългарите. Нека проверим и задълбочим тези идеи в следващата част."
Важно!
- Насочвайте учениците към наблюдение на детайли (дрехи, постройки, оръжия, символи).
- Запишете техните хипотези на дъската.
- Направете обобщение след предположенията на учениците:
- Първото изображение (с къщи от плет и глина, със сламен покрив, семейство около огнище, хора занимаващи се със земеделие и занаяти) - Това представя славяните. Те били уседнало земеделско население, изграждали селища с такива къщи, обработвали земята и отглеждали животни.
- Второто изображение (с воини, коне, шатри тип юрти, воин с шлем, щит и брадва): Това представя прабългарите. Те били конен народ с по-скотовъден начин на живот, използвали подвижни жилища (юрти) и били известни като отлични воини и конници.
Учениците работят по двойки с таблица за сравнение. Те попълват основни характеристики на славяните и прабългарите в четири направления: начин на живот и бит (домове, облекло, храна), обществена организация и управление (родове, вожд, хан, закони), религия и вярвания (богове, обичаи) и основни занаяти. След това обсъждат в група и допълват информацията.
Инструкции
- "За следващата задача ще работите по двойки. Всяка двойка ще получи работен лист с таблица, която ще помогне на екипа да направи сравнение между живота на славяните и живота на българите по определени критерии.
- За да можете да попълните таблицата, използвайте информацията в учебника, спомнете си какво дискутирахме в първата част на урока или при необходимост, потърсете информация в интернет (ако е приложимо и е възможно на учениците да се позволи да използват устройства с достъп до интернет).
- Работете заедно и се постарайте да извадите възможно най-много информация, защото в следващите задачи, ще трябва да се обедините в големи екипи, в които да използвате сега събраната и обобщена информация. Ако имате някакви затруднения - задавайте въпроси."
Обобщение
"Видяхме, че въпреки различията, и славяните, и българите са живеели организирано и са имали свои вярвания и традиции. Тези знания ще ни помогнат да представим живота им във възстановката."
Важно!
- Помагайте на учениците с ключови думи - родова община, хан, Перун, Тангра.
- Подтиквайте ги да разсъждават и сравняват, не просто да преписват информация.
- Насочете вниманието към това как начинът на живот отразява ценностите на двата народа.
Учениците самостоятелно рисуват план на бъдещия „исторически лагер“, който ще изобрази сцени от живота на славяни и българи. Те отбелязват кои постройки, хора и дейности ще включат. Идеите ще се използват в следващия урок.
Инструкции
- "В последната дейност за днес, ще се подготвим за творческата страна на нашия фестивал - възстановка. Знаете, че целта на този фестивал ще бъде да представим традициите, бита, културата и живота на нашите предци.
- Задачата ви сега ще бъде да скицирате как ще изглеждат славянските и прабългарски костюми, как ще изглеждат селищата, които ще изградим и сцените, които ще представим от бита и живота на тези две племена.
- Какви постройки ще има? Какви хора? Какви дейности ще покажем?"
Обобщение
"Вие вече имате първа представа как ще изглежда нашата историческа възстановка. В следващия урок ще започнем подготовка на костюми, предмети, като всеки от вас ще получи роля."
Важно!
- Подтиквайте учениците да включат елементи от таблицата за сравнение.
- Насърчете ги да помислят кои дейности могат да се представят по интересен начин.
- Обяснете, че това е само скица – няма нужда да е прецизна, важна е идеята.


