Раздел

Числата 21, 22, 23, ..., 99, 100

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • познават мерната единица за дължина метър и нейното означение (м);
  • обясняват връзката между мерните единици сантиметър, дециметър и метър;
  • решават задачи с мерните единици дециметър и метър;
  • решават задачи с мерните единици дециметър и метър.

Необходими материали:

  • метър лента (дървен метър, рулетка, шивашки метър)
  • табло “Връзка между метър, сантиметър и дециметър”
  • работен лист “Огради и пътеки”
Оградата на овцете
5 минути
Въведение

Учениците се запознават с ферма, в която има проблем. Научават, че оградата на овцете е счупена и те са избягали. Нужна е точна мярка, за да се направи нова ограда.

Инструкции

  • "В тази ферма фермерът има проблем – овцете са избягали, защото оградата на места се е счупила. Фермерът иска да измери колко е разстоянието, за да знае колко нова ограда да постави. Но… линийката не му стига! Какво ще използваме вместо нея?

След като изслушате децата, покажете метър.

  • Ще работим с метър, ще разберем кога и как се използва. След това ще сравняваме мерни единици за дължина - метър с дециметър и сантиметър.
  • Докато фермерът събира овцете от поляната, ние ще измерваме, ще смятаме и ще му помогнем да може да оправи оградата.
  • Хайде сега да се упражним с няколко превръщания."

Обобщение

"Научихме, че за по-дълги разстояния използваме метър. Разбрахме защо понякога линийката не е достатъчна. Подготвихме се за действие!"

Важно!

  • Разкажете историята с ентусиазъм, за да ангажирате вниманието на учениците. 
  • Демонстрирайте метър лента (дървен метър, рулетка, шивашки метър), покажете колко е 1 метър и го сравнете с дециметър и сантиметър, визуализирайте с табло. 
  • Упражнете с няколко примера превръщането на дециметри в сантиметри, на метри в дециметри и обратното.

Материали за дейността

Да спасим овцете!
20 минути
Работа по двойки

В групи учениците решават задачи, свързани с измервания и сравнения между метри, дециметри и сантиметри. Използват мерки, за да помогнат за възстановяването на оградата и други дейности във фермата.

Инструкции

  • "Пред всеки екип от двама има работен лист. Четете внимателно задачите и проверявайте дали дължините са в една и съща мерна единица. Ако не са, първо превърнете, после решете задачата.
  • Бъдете внимателни. Всяка грешка може да пусне овцете пак навън!"

Обобщение

"Научихме, че можем да решаваме реални проблеми с математиката. Използвахме метър, смятане и логика, за да направим нещо полезно – спасихме овцете!"

Важно!

  • Направете едно измерване демонстративно пред класа и преобразувайте мерните единици. 
  • Обикаляйте между групите и при необходимост насочвайте с въпроси.

Материали за дейността

Готова ли е оградата? Да проверим!
10 минути
Рефлексия

Учениците заедно проверяват и обсъждат решенията си от работните листове. Споделят кое ги е затруднило и кое им е било лесно.

Инструкции

  • "Да проверим задачите и да видим дали ще успеем да помогнем на фермера да поправи оградата.
  • Коя задача ви затрудни най-много? Защо? А коя беше най-лесна?"

Обобщение

"Уверихме се, че познаваме мерките, можем да ги използваме в реални ситуации и знаем как да решаваме задачи с метри и дециметри. Браво, фермери! Овцете са в безопасност благодарение на вас!"

Важно!

  • Насърчавайте всяка група да сподели, като поддържате позитивна атмосфера.
  • Подтиквайте ги да аргументират отговорите си и да проверяват взаимно решенията си.
  • Подкрепяйте с въпроси при затруднения.
  • Насърчавайте учениците да използват точни мерни единици в речта си (метри, сантиметри, дециметри).

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.