Добре дошли във фермата на числата!

Раздел

Числата 21, 22, 23, ..., 99, 100

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • познават числата от 21 до 100 и принципа за образуване на редицата на естествените числа до 100;
  • разпознава реда на единицитe и реда на десетиците в двуцифрено число; 
  • представя двуцифрено число като сбор от десетици и единици по различен начин.

Необходими материали:

  • помощно табло “Десетици и единици”
  • табло “Фермата на числата”
  • работен лист “Единици и десетици” – за всеки ученик
  • картинка или кратко видео на ферма
Какво има във фермата?
10 минути
Въведение

Учителят обсъжда с учениците какво е ферма, какво се отглежда в нея, какви животни живеят там. Въвежда ги в идеята, че във всяка ферма има различен брой животни и че ще използват числата, за да ги опишат.

Инструкции

  • "Нека разгледаме заедно една ферма. 
  • Кои животни познавате, които могат да се отглеждат във ферма? 
  • А какво се отглежда във фермата, която ви показах? 
  • Колко крави, овце или кокошки бихме могли да имаме там?"

Обобщение

"Днес започваме едно вълнуващо пътешествие! В следващите няколко урока ще посещаваме различни ферми – ще се запознаваме с животни, ще броим, ще измерваме и ще откриваме как числата и мерните единици ни помагат във фермерския свят. Готови ли сте да станете малки фермери и да учите математика по забавен начин?"

Важно!

  • Покажете снимки или кратко видео за ферма. 
  • Направете разговора жив, като попитате: „А кой е виждал кокошка?“, „Има ли кози във вашето село?“.

Материали за дейността

Колко животни?
15 минути
Самостоятелна работа

Учителят припомня какво е десетица и единица. Учениците работят с брой животни, представят числата като десетици и единици и ги изобразяват.

Инструкции

  • "Всеки от вас ще получи работен лист с таблица. В таблицата е записан броят животни от всеки вид във фермата. Трябва да представите числото като сбор от десетици и единици, а след това в последната колона да изобразите количеството с рисунка.
  • Хайде да направим заедно първия ред - примера с 61 зайци. В числото 61 кое е десетицата? А какво всъщност е десетица?
  • Да, една десетица е сбор от десет единици. В числото 61 има 6 десетици и 1 единица. И ето как изобразяваме това число - за 6 десетици правим 6 стълбчета, а за 1 единица слагаме едно малко квадратче или точка. 
  • Нека погледнем втория ред - 27 крави. Как разлагаме това число на десетици и единици? Как ще изобразите числото?
  • Сега всеки да попълни табличката в работния лист."

Обобщение

"Разбрахме, че числото не е просто цифри – то означава реално количество, което можем да опишем по няколко начина."

Важно!

  • Дайте пример за разлагане на число на десетици и единици, може да го запишете на дъската.
  • Дайте възможност едно или две деца да опитат пред класа да разложат число.
  • Уверете се, че учениците са разбрали как да използват работния лист.
  • Обикаляйте между тях по време на работа и насочвайте с въпроси, където е необходимо.
  • Оставете помощно табло, което изобразява мястото на десетиците и единиците в двуцифрено число.

Материали за дейността

Фермата на числата
10 минути
Обратна връзка

На голям плакат „Фермата на числата“ учениците записват животно и брой (напр. 28 овце). Всеки ученик казва на глас какво животно е избрал и как разлага числото му (напр. „Овцете са 28. Това са 2 десетици и 8 единици“).

Инструкции

  • "Сега ще направим нашето табло “Фермата на числата”! Всеки от вас ще дойде и ще запише едно животно и броя му във фермата. 
  • Като дойдете, кажете на всички кое животно сте избрали и колко броя има от него във фермата според вас. После ни разкажете как ще разложите числото на единици и десетици. Може да използвате примерите от работните листове, но може да си измислите други животни и числа."

Обобщение

"Днес създадохме нашата ферма с животни и числа! Вие показахте колко животни има и как разлагаме числото на десетици и единици. Видяхме, че математиката ни помага да разказваме истории и да се забавляваме, докато учим."

Важно!

  • Ако времето не стига – нека само няколко деца представят, а останалите само да запишат в тетрадките си.
  • След края на часа оставете таблото, за да могат учениците да разгледат записаните животни и числа.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.