Как изграждаме сложно изречение?
Раздел
Изречения по състав
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават подлога като главна част на изречението;
- разпознават сказуемото като основа на изречението;
- познават простото изречение като вид изречение по състав;
- разграничават просто от сложно изречение;
- ориентират се за простото изречение в състава на сложно по броя на сказуемите;
- преобразуват простите изречения в сложни и обратно.
Необходими материали:
- листчета с разбъркани думи
- флипчарт лист със записани съчинителни съюзи: и, но, а, пък, за да, или
- примерни изречения на дъската (по желание)
- цветни моливи за подчертаване на сказуемите
- текст за преобразуване
- флипчарт лист със структурата: просто изречение + съчинителен съюз + просто изречение = сложно съчинено изречение
Учениците преговарят знанията от предходния урок чрез игра - получават разбъркани думи, които трябва да подредят така, че да образуват смислено просто изречение.
Инструкции
- "Ученици, в този час отново ще работите по двойки. Всеки екип ще получи листче с няколко думи, които могат да образуват просто изречение, но са записани разбъркано. Задачата ви е да подредите думите така, че да се получи смислено изречение.
- Запишете изречението във вашите тетрадки. След това подчертайте с една линия подлога, а с две – сказуемо.
- Ще прочетем някои от изреченията заедно."
Обобщение
С тази игра учениците затвърждават знанията си за просто изречение и неговите главни части – подлог и сказуемо. Това ги подготвя да създават сложни изречения в следващите дейности.
Важно!
- Подгответе предварително листчетата с разбъркани думи.
- Уверете се, че във всяко изречение има само един подлог и едно сказуемо.
- Обсъдете с класа кое изречение се нарича просто.
Учениците самостоятелно съставят две прости изречения и ги обединяват в едно сложно съчинено изречение чрез подходящ съчинителен съюз. Подчертават сказуемите. Използват правилна пунктуация за сложното изречение.
Инструкции
- "В тетрадките си съставете две кратки прости изречения, които могат да се свържат по смисъл (напр. „Вятърът духа.“ и „Листата шумят.“).
- Изберете подходящ съчинителен съюз ( и, та, па, че, а, ама, ала, ами, но, обаче, пък, или).
- Напишете сложно съчинено изречение, като съедините двете прости изречения.
- Подчертайте сказуемите в изречението. Внимавайте за пунктуацията - не пропускайте да поставите запетая пред съюзите че, но, а, ама, ала, ами, обаче, за да, та.
- Накрая, който желае, ще прочете своето изречение."
Обобщение
С тази дейност учениците прилагат наученото за простото изречение и правят крачка напред – започват да съставят сложно съчинено изречение, като избират подходящ съюз и използват правилна пунктуация. Това им помага да изграждат по-богата и точна писмена реч.
Важно!
- Напомнете, че сложно съчинено изречение съдържа две прости със собствени сказуеми, свързани със съчинителен съюз.
- При нужда запишете пример на дъската.
- Подгответе флипчарт лист със списък на съчинителни съюзи с кратки примери. Поставете го на видно място в класната стая.
Учениците получават кратък текст, съставен от поредица прости изречения. Задачата им е да ги преобразуват в сложни съчинени изречения, като обединяват смислово свързани части чрез подходящи съюзи и поставят правилна пунктуация.
Инструкции
- "Ученици, прочетете текста, съставен от няколко кратки изречения. Открийте кои изречения са свързани по смисъл. Обединете ги в сложни съчинени изречения, използвайки съюзи като и, но, а, за да, защото и др. Поставете запетая пред съюза.
- Подчертайте сказуемите в получените нови изречения."
Пример за текст за преобразуване:
Мартин се събуди рано. Той чу, че навън духа вятър. Облаците се събираха над града. Слънцето не се показваше. Мартин реши да тръгне пеша. Майка му му каза нещо. Той не я чу. Тя повтори думите си. Мартин се облече бързо.Закъсняваше за училище. Беше гладен. Нямаше време за закуска. Той бързаше. Внимателно затвори вратата.
Обобщение
Учениците упражняват умението да превръщат кратки прости изречения в сложни изречения със съчинителна връзка. Така развиват както граматическата си точност, така и умения за по-богато писмено изразяване.
Важно!
- Подкрепете учениците, които се затрудняват, с подсказки или примери.
- Насочете вниманието на учениците към логическите връзки между простите изречения.
- Може да обсъдите различни варианти за свързване
