Основите на изречението – кой какво прави?
Раздел
Изречения по състав
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават подлога като главна част на изречението;
- разпознават сказуемото като основа на изречението.
Необходими материали:
- презентация за играта “Коя е липсващата дума?”
- работен лист “Открий подлога и сказумото”
- цветни моливи
- пространство за представяне (пред дъската или в кръг)
Чрез интерактивна игра с пропуснати думи учениците се насочват към ключовите елементи на изречението – подлог и сказуемо.
Инструкции
- "Ученици, сега ще играем на играта „Коя е липсващата дума?“. Ще ви показвам изречения, в които липсва една много важна част. Вашата задача ще бъде да откриете коя е тази липсваща дума и да я допълните.
- Сега на дъската ще прочетете изречения като тези:
- „… яде ябълка.“ → Кой яде?
- „Момичето … ябълка.“ → Какво прави момичето?
- Когато откриете коя дума липсва, вдигнете ръка и я назовете. Може да има различни верни отговори, важно е да са логични.
- След всяко изречение ще обсъдим заедно:
- Коя част на изречението липсва – подлог или сказуемо?
- Как разбрахме коя дума е нужна?
- Може ли да я заменим с друга дума?
- За да се справите успешно, трябва да си припомним кои думи в изречението наричаме подлог и сказуемо – двете най-важни части на изречението.
- Подлогът е думата, която ни казва кой или какво върши действието. Това може да е човек, животно, предмет – например:
- Момчето тича.
- Кучето лае.
- Топката лети.
- Сказуемото е думата, която показва какво прави подлогът – т.е. действието. Това е глаголът – например:
- Момчето тича.
- Кучето лае.
- Топката лети.
- Целта на играта е да разберем, че всяко пълно изречение трябва да съдържа поне две важни части – извършител (подлог) и действие (сказуемо)."
Обобщение
Играта помага на учениците да разберат, че подлогът и сказуемото са основни части на изречението, които изразяват кой върши действието и какво се прави. Научават също, че понякога те могат да бъдат пропуснати, но смисълът да се запази – това са т.нар. елиптични изречения.
Важно!
- Може да споменете за съществуването на изречения без подлог или без сказуемо, т.нар. елиптични (непълни) изречения: “Заваля!”, “Какъв красив изгрев!”
Учениците работят по двойки с кратки текстове. Подчертават подлога и сказуемото, след което съставят собствени изречения.
Инструкции
- "Ученици, нека да продължим да изследваме изреченията и ще разгледаме как подлогът и сказуемото се срещат в кратки текстове. Ще работите по двойки.
- Всяка двойка ще получи кратък текст. Прочетете текста внимателно заедно. След това трябва да изпълните няколко задачи.
- Подчертайте със зелено думите, които са подлог – те показват кой или какво върши действието.
- Подчертайте със синьо думите, които са сказуемо – те показват какво прави подлогът, какво е действието.
- След това измислете заедно в двойката три нови изречения, в които да има подлог и сказуемо. Запишете ги на свободните редове под текста.
- Целта ви е да покажете, че разбирате кой е “героят” и какво прави.
- Работете заедно, помагайте си, и не се притеснявайте да питате, ако не сте сигурни."
Обобщение
Учениците затвърждават разпознаването на основните части на изречението и ги използват съзнателно в собствени конструкции. Това ги подготвя да навлязат по-сигурно в темата за видовете изречения по състав.
Важно!
- Разделете класа на двойки. За целта може да използвате онлайн приложението Gynzy.
- Подгответе пример заедно с класа, преди да започне самостоятелната работа.
- При нужда предложете речникова подкрепа (таблица с думи за подлог и сказуемо).
Учениците избират едно от съставените от тях изречения и го представят пред класа като ролева мини-сценка или пантонима, а останалите разпознават подлога и сказуемото в него.
Инструкции
- "Ученици, сега ще направим нещо забавно! Изберете едно от изреченията, които създадохте в предходната дейност. Може да го покажете с мимика, жестове или като кратка сценка с приятел от екипа.
- След като представите изречението, вашите съученици ще трябва да посочат:
- Кой е подлогът (кой извършва действието)?
- Кое е сказуемото (какво се прави)?
- Ако не желаете да играете, може да прочетете изречението си с изразителен глас и да зададете въпросите на класа."
Обобщение
Чрез представянето на изреченията с движения или глас учениците не само упражняват знанията си, но и осъзнават как подлогът и сказуемото се свързват. Затвърждават разбирането за главните части на изречението по интересен и запомнящ се начин.
Важно!
- Насърчавайте учениците да използват въображение, но не ги насилвайте да играят, ако се чувстват некомфортно - позволете им алтернатива.
- Може да използвате тази дейност и като наблюдение за това доколко учениците разбират ролята на подлога и сказуемото.

