Раздел

Изречения по състав

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разпознават подлога като главна част на изречението;
  • разпознават сказуемото като основа на изречението.

Необходими материали:

  • презентация за играта “Коя е липсващата дума?”
  • работен лист “Открий подлога и сказумото”
  • цветни моливи
  • пространство за представяне (пред дъската или в кръг)
Открий липсващата дума!
10 минути
Игра

Чрез интерактивна игра с пропуснати думи учениците се насочват към ключовите елементи на изречението – подлог и сказуемо.

Инструкции

  • "Ученици, сега ще играем на играта „Коя е липсващата дума?“. Ще ви показвам изречения, в които липсва една много важна част. Вашата задача ще бъде да откриете коя е тази липсваща дума и да я допълните.
  • Сега на дъската ще прочетете изречения като тези:
    • „… яде ябълка.“ → Кой яде? 
    • „Момичето … ябълка.“ → Какво прави момичето? 
  • Когато откриете коя дума липсва, вдигнете ръка и я назовете. Може да има различни верни отговори, важно е да са логични.
  • След всяко изречение ще обсъдим заедно:
    • Коя част на изречението липсва – подлог или сказуемо?
    • Как разбрахме коя дума е нужна?
    • Може ли да я заменим с друга дума?
  • За да се справите успешно, трябва да си припомним кои думи в изречението наричаме подлог и сказуемо – двете най-важни части на изречението.
  • Подлогът е думата, която ни казва кой или какво върши действието. Това може да е човек, животно, предмет – например:
    • Момчето тича.
    • Кучето лае.
    • Топката лети.
  • Сказуемото е думата, която показва какво прави подлогът – т.е. действието. Това е глаголът – например:
    • Момчето тича.
    • Кучето лае.
    • Топката лети.
  • Целта на играта е да разберем, че всяко пълно изречение трябва да съдържа поне две важни части – извършител (подлог) и действие (сказуемо)."

Обобщение

Играта помага на учениците да разберат, че подлогът и сказуемото са основни части на изречението, които изразяват кой върши действието и какво се прави. Научават също, че понякога те могат да бъдат пропуснати, но смисълът да се запази – това са т.нар. елиптични изречения.

Важно!

  • Може да споменете за съществуването на изречения без подлог или без сказуемо, т.нар. елиптични (непълни) изречения: “Заваля!”, “Какъв красив изгрев!”

Материали за дейността

Открий героя и действието
20 минути
Работа по двойки

Учениците работят по двойки с кратки текстове. Подчертават подлога и сказуемото, след което съставят собствени изречения.

Инструкции

  • "Ученици, нека да продължим да изследваме изреченията и ще разгледаме как подлогът и сказуемото се срещат в кратки текстове. Ще работите по двойки.
  • Всяка двойка ще получи кратък текст. Прочетете текста внимателно заедно. След това трябва да изпълните няколко задачи.
    • Подчертайте със зелено думите, които са подлог – те показват кой или какво върши действието.
    • Подчертайте със синьо думите, които са сказуемо – те показват какво прави подлогът, какво е действието.
    • След това измислете заедно в двойката три нови изречения, в които да има подлог и сказуемо. Запишете ги на свободните редове под текста.
  • Целта ви е да покажете, че разбирате кой е “героят” и какво прави.
  • Работете заедно, помагайте си, и не се притеснявайте да питате, ако не сте сигурни."

Обобщение

Учениците затвърждават разпознаването на основните части на изречението и ги използват съзнателно в собствени конструкции. Това ги подготвя да навлязат по-сигурно в темата за видовете изречения по състав.

Важно!

  • Разделете класа на двойки. За целта може да използвате онлайн приложението Gynzy.
  • Подгответе пример заедно с класа, преди да започне самостоятелната работа.
  • При нужда предложете речникова подкрепа (таблица с думи за подлог и сказуемо).

Материали за дейността

От изречение до роля
10 минути
Игра

Учениците избират едно от съставените от тях изречения и го представят пред класа като ролева мини-сценка или пантонима, а останалите разпознават подлога и сказуемото в него.

Инструкции

  • "Ученици, сега ще направим нещо забавно! Изберете едно от изреченията, които създадохте в предходната дейност. Може да го покажете с мимика, жестове или като кратка сценка с приятел от екипа.
  • След като представите изречението, вашите съученици ще трябва да посочат:
    • Кой е подлогът (кой извършва действието)?
    • Кое е сказуемото (какво се прави)?
  • Ако не желаете да играете, може да прочетете изречението си с изразителен глас и да зададете въпросите на класа."

Обобщение

Чрез представянето на изреченията с движения или глас учениците не само упражняват знанията си, но и осъзнават как подлогът и сказуемото се свързват. Затвърждават разбирането за главните части на изречението по интересен и запомнящ се начин.

Важно!

  • Насърчавайте учениците да използват въображение, но не ги насилвайте да играят, ако се чувстват некомфортно - позволете им алтернатива.
  • Може да използвате тази дейност и като наблюдение за това доколко учениците разбират ролята на подлога и сказуемото.

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.