Приказката, която искам да разкажа
Раздел
Текст и общуване
Времетраене
80 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- правят изказване по зададена тема, като се ориентират в комуникативноречевата ситуация;
- съчиняват текст по аналогия и по словесна опора (две думи);
- прилагат различни начини за поправка (редактиране) на текст – чрез заместване, добавяне, съкращаване, разместване.
Необходими материали:
- шаблон за структура на приказка
- флипчарт листове
- маркери
- цветни моливи и флумастери
- бели листове
- стол на разказвача / кът за представяне
- дигитални устройства с достъп до Canva
Учениците обсъждат какво прави една приказка интересна и завладяваща. Споделят примери от любими приказки.
Инструкции
- "Ученици, представете си, че държите в ръцете си най-хубавата приказка, която някога сте чели. Какво я прави толкова специална? Героите? Описанията? Началото или краят?
- Ще направим кръг на идеи – всеки споделя по едно нещо, което според него прави приказките вълнуващи. Накрая ще запишем на дъската всички събрани идеи и ще ги използваме за вдъхновение, когато започнете да пишете своите истории."
Обобщение
Обсъждането подготвя учениците да създадат вълнуващи, смислени и оригинални приказки.
Важно!
- Насочвайте учениците с въпроси като: „Имало ли е момент, който те е накарал да се усмихнеш?“ или „Какъв герой не можеш да забравиш?“
Учениците създават собствена приказка, след което я редактират, като прилагат конкретни стратегии за подобряване – замяна на думи, добавяне на описания, проверка на правописа.
Инструкции
- "Ученици, сега всеки от вас ще напише своя приказка в Canva. Може да използвате идеята от предходния урок или да измислите нова. Приказката, която ще създадете, трябва да е по подобие на “Какво разказваше чайникът” от Светослав Минков.
- Първо помислете за героите – как изглеждат, какви са, за какво спорят.
- След това - каква е кулминацията?
- Помнете, че приказките обикновено имат начало, развитие, кулминация (конфликт) и заключение - и поука. Може да използвате шаблона за структура на приказка.
- След като сте готови, прочетете написаното от вас и направете редакцията. Погледнете към таблото „Пътеводител за редактор“.
- Ще минаваме през три стъпки:
- Замени скучна дума с по-цветна.
- Добави описание – как изглежда героят, как се чувстват.
- Провери правописа – прочети на глас, помогни си с речник.
- Ако сте готови с редакцията, можете да украсите първата страница на вашата приказка."
Обобщение
Учениците създават авторски приказки по модел на “Какво разказваше чайникът” от Светослав Минков, като прилагат знания за структура на текст и художествени елементи. Чрез редакция развиват умения за езикова точност, стилово усъвършенстване и творческо писмено изразяване.
Важно!
- Осигурете тиха, вдъхновяваща атмосфера – може да пуснете лека инструментална музика.
- Подгответе флипчарт лист „Пътеводител за редактор“ с инструкции за редактиране.
- Обходете класната стая и помагайте индивидуално при нужда.
- Позволете на учениците, които са готови по-рано, да започнат работа по корицата.
- Ако не разполагате с устройства с достъп до Canva, нека учениците записват своите приказки в тетрадките.
Учениците споделят кратък откъс от своята приказка пред класа и получават позитивна обратна връзка от съучениците си.
Инструкции
- "Скъпи писатели, днес създадохте вашите приказки. Сега е време да ги чуе и класът! Всеки от вас ще избере най-интересната част от своята история и ще я прочете на глас – това може да е началото, моментът, когато нещо се обърква, или краят.
- Нека покажем уважение, като слушаме внимателно и аплодираме всеки разказвач. След всяко представяне ще дадем обратна връзка на автора - какво ни е харесало, какво ни е изненадало, има ли нещо, което не сме разбрали."
Обобщение
Чрез споделянето на своите приказки учениците упражняват устно изразяване, развиват увереност в собственото творчество и се учат да дават и получават градивна обратна връзка. Дейността затваря творческия процес и засилва усещането за авторска гордост и принадлежност към общност от разказвачи.
Важно!
- Подгответе "стол на разказвача" или специално място за четене.
- Насочвайте позитивна обратна връзка: "Какво ти хареса? Какво беше оригинално?"
- Ако няма време за всички, предложете останалите ученици да прочетат приказките си в следващия час или да ги изложите на стената в класната стая.
