Раздел

Текст и общуване

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • правят изказване по зададена тема, като се ориентират в комуникативноречевата ситуация;
  • правят устен преразказ на текст, като предават накратко и последователно съдържанието му;
  • съчиняват текст по аналогия и по словесна опора (две думи).

Необходими материали:

  • структура на приказката “Какво разказваше чайникът” от Светослав Минков
  • текст на приказката “Какво разказваше чайникът” от Светослав Минков
  • шаблон за карта-структура на приказка
  • цветни моливи
  • флипчарт лист
  • маркери
Как е построена приказката?
10 минути
Въведение

Учениците се запознават с модела за създаване на приказка чрез пример и визуално табло.

Инструкции

  • "В предходния урок започнахме да си измисляме герои и да си представяме какво се случва с тях. Днес ще подредим историята така, че да бъде вълнуваща и разбираема.
  • Ще ви покажа една тайна. Всяка добра приказка има четири части – като стъпки по пътя на героите. Ето ги:
    • Начало (въведение) – Кои са героите? Къде и кога се случва действието? За какво говорят героите?;
    • Развитие - Какво се случва? (Действието започва.);
    • Кулминация – Най-напрегнатият момент! Какво се обърква?;
    • Край (Заключение) – Как завършва всичко?;
    • Каква е поуката?
  • А сега ще ви прочета отново приказката “Какво разказваше чайникът” от Светослав Минков. Вие слушайте внимателно и след това заедно ще я разглобим на части. Готови ли сте?
    • Кои са героите?
    • Къде и кога се случва действието?
    • Какво обърква нещата?
    • Как е решен проблемът?
    • Каква е поуката на тази приказка според вас?
  • Сега ще разясним структурата на приказката “Какво разказваше чайникът” от Светослав Минков по дадената цветна диаграма.
    • Въведение (Начало): Представени са предметите в кухнята (чайник, тенджера, гърне), зимна обстановка. Чайникът разказва история от миналото си.
    • Развитие (Какво се случва?): На чаено тържество се появява красива червена порцеланова чаша. Чайникът и други предмети се влюбват в нея.
    • Кулминация: Чайникът се разгорещява от любов и пълни чашата с твърде горещ чай – тя се счупва.
    • Заключение (Край и поука): Всички са разочаровани. Чайникът решава никога вече да не се „жени“.
    • Поука: В чувствата и отношенията трябва да бъдем разумни, за да не нараним себе си и другите."

Обобщение

В тази дейност учениците разбират, че всяка приказка има ясно подредени части. Те ни помагат да разкажем историята интересно и разбираемо.

Важно!

  • Насърчавайте участие чрез въпроси: „Как разбирате, че това е началото?“ „В кой момент героите решават проблема?“

Материали за дейността

Карта на приказката
20 минути
Групова работа

В екипи учениците създават „карта“ на своята приказка, вдъхновена от модела на “Какво разказваше чайникът” от Светослав Минков. Използват работен лист с четири зони - начало, развитие, кулминация и край.

Инструкции

  • "Сега ще създадем карта на нашата приказка, вдъхновена от “Какво разказваше чайникът” от Светослав Минков. Тази приказка беше кратка, но много силна, защото в нея се случиха три важни неща – и ние ще ги използваме като зони в нашата приказна карта.
  • Всяка група ще получи лист, разделен на четири части.
    • Начало – неразбирателство (конфликт)
      • Кои са героите?
      • Какво ги кара да спорят или да не се разбират?
    • Развитие - как се развива случката?
    • Кулминация
      • Какво се обърква?
      • Какъв е най-странният или напрегнат момент?
    • Заключение и поука
      • Какво се случва накрая?
      • Какво научават героите? Каква е поуката?
  • Можете да попълвате с кратки изречения, скици и да поставите заглавие на своята приказка. Не е нужно да пишете много – важно е да имате ясна идея за всяка част."

Обобщение

В тази дейност учениците създават карта с четири важни спирки на своята приказка – начало, развитие, кулминация (напрегнат момент) и заключение (край с поука). Това ще бъде основата, по която те в следващия час ще започнат да създават текст.

Важно!

  • Подтиквайте учениците да използват думи и идеи от приказката.
  • Помагайте при формулиране на поуките.
  • Насърчавайте разнообразие – нека всяка група създаде различна ситуация.

Материали за дейността

И всяка приказка ни учи на нещо...
10 минути
Презентация

Учениците представят финалната част от своята приказка – поуката. Всеки екип споделя с класа какво послание носи неговата история. Заедно съставят табло „Поуките от нашите приказки“.

Инструкции

  • "Всяка приказка, дори и най-кратката, носи нещо важно – поука. Тя е като подарък, който получаваме накрая – не за героите, а за нас, читателите.
  • Сега всеки екип ще сподели с класа:
    • Как завършва приказка, която сте създали.
    • Каква е поуката – с едно изречение, ясно и разбираемо.
  • Можете да започнете така: “Нашата приказка ни учи, че…”, “Героите разбраха, че…” или “В края научихме, че…”.
  • Ще запишем всички поуки на флипчарт лист, за да видим какво научихме като клас."

Обобщение

Учениците завършват урока с откриване на най-важното – поуката. Разбират, че зад всеки спор, всяко объркване и всяка смешна случка в приказката се крие мъдрост. В следващия час, когато започнат да създават текст, те ще знаят в каква посока ще поеме тяхната история – към послание, изпълнено със смисъл.

Важно!

  • Насърчете краткост, яснота и разнообразие в изказа.
  • Свържете някои от поуките с реални житейски ситуации – училище, приятелство, грешки и прошка.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.