Раздел

Текст и общуване

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците правят изказване по зададена тема, като се ориентират в комуникативноречевата ситуация.

Необходими материали:

  • текст на приказката “Квакащата пощенска кутия” от Доналд Бисет
  • илюстрации от “Красавицата и звярът”(вариант на У. Дисни) и “Алиса в страната на чудесата”
  • анимирани картинки на предмети
  • флипчарт листове
  • тетрадки за записване

Използвана литература: 

“Квакащата пощенска кутия” от Доналд Бисет

Кой говори от рафта?
10 минути
Дискусия

Учениците влизат в ролята на малки изследователи на въображението. Чрез дискусия, водена от въпроса „Ако един предмет можеше да говори, какво би разказал?“, те започват да мислят по нов, творчески начин.

Инструкции

  • "Ученици, затворете очи за миг. Представете си стаята си вкъщи – леглото, рафта с книги, стола, чантата ви. В един момент всички тези предмети започват да разговарят. Какво ли ще кажат? Ще се оплачат ли? Ще се похвалят? Ще разкажат смешна история?
  • Отворете очи и споделете – ако може да изберете един предмет, който да проговори, кой ще е той? И какво ще ни разкаже?
  • Вашата задача - всеки ще сподели един предмет от своята стая и ще каже едно изречение, което този предмет би казал. Нека бъде интересно, смешно или дори малко странно, както би било в един във вълшебен свят!"

Пример:

  • Раницата: „Ох, пак трябва да нося учебниците!”
  • Възглавницата: „Мечтая за още пет минути сън!“
  • Лампата: „Светя цяла нощ и никой не ми благодари!“

Обобщение

Дейността провокира въображението и поставя началото на идеята за герои-предмети, което е основата на предстоящия проект.

Важно!

  • Ако учениците се колебаят, дайте примери от анимационни филми (напр. Красавицата и звяра).
  • Насърчавайте забавни и нестандартни идеи.

Материали за дейността

Героите, които никога не подозираме
20 минути
Творческа задача

Учениците се запознават с приказки с необичайни герои и записват три предмета от дома си, които биха могли да разказват истории.

Инструкции

  • "Ученици, сега ще си припомним приказки, в които има герои-предмети. Помните ли омагьосаните вещи в “Красавицата и звяра”? Или говорещите предмети в “Алиса в страната на чудесата”? 
  • Някой от вас чел ли е приказката на Доналд Бисет ”Квакащата пощенска кутия”. Сега ще ви я прочета.
  • Вече знаете няколко приказки с герои-предмети. Как тези неодушевени неща се превръщат в герои – какви чувства, мисли и желания имат те? Какво ги прави интересни герои? Каква е тяхната роля в историята?
  • Нека всеки от вас да избере три предмета от своята стая – може да са любими, често използвани или просто странни. Запишете ги в тетрадката си. До всеки напишете каква история може да разкаже този предмет. Не пишем още приказка – само идеи!"

Примери:

  1. Будилник – разказва как се ядосва, че никой не му обръща внимание, докато хората от дома не закъснеят.
  2. Раница – споделя как не й харесва да носи тежки тетрадки.
  3. Стол – обича, когато някой чете върху него книга.

Обобщение

Учениците вече имат начална колекция от предмети-герои, която ще послужи при създаването на авторски приказки. Създават се условия за пренос на идеи и развитие на въображение.

Важно!

  • Подгответе и покажете кратък откъс с анимирани предмети (възможно и с картинка/сцена от книжка) и илюстрации от “Красавицата и звярът” и “Алиса в страната на чудесата”.
  • Подхождайте с хумор – колкото по-смешни идеи, толкова по-смели ще станат учениците.
  • Прочетете приказката на Доналд Бисет “Квакащата пощенска кутия”.

Материали за дейността

Приказката започва оттук
10 минути
Рефлексия

Учениците се подготвят за предстоящото четене на приказката “Какво разказваше чайникът” от Светослав Минков чрез кратко писане и споделяне на очаквания и въображаеми идеи, вдъхновени от заглавието.

Инструкции

  • "Днес с вас направихме първата крачка към един приказен свят, в който не хората, а предметите разказват истории.
  • Сега ще разберете заглавието на приказката, която ще четем в следващия час. Готови ли сте?
    (Учителят изписва заглавието на дъската - “Какво разказваше чайникът” от Светослав Минков).
  • Според вас – кои ще са героите? Какво може да разкаже един чайник и на кого? 
  • Вашата задача е в тетрадката си запишете отговори на следните въпроси:
    • Какви герои си представяте – как изглежда чайникът?
    • Какво си мислите, че ще се случи в приказката?
    • Какво бихте попитали чайника, ако беше тук?
  • След това ще споделим някои идеи и ще видим колко различно въображението ни рисува историята."

Обобщение

Тази дейност подготвя учениците да влязат с интерес и очакване в приказния текст. Те вече имат свои образи и въпроси, които ще ги водят при четенето и разбирането на “Какво разказваше чайникът” от Светослав Минков.

Важно!

  • Не издавайте съдържанието – запазете приказката в тайна до следващия час.
  • Насърчете смели, забавни предположения, без да поправяте или ограничавате отговорите.
  • Задайте само един въпрос, ако времето е кратко: „Какво ще ни разкаже чайникът според теб?“
  • Позволете учениците да говорят по двойки, преди да споделят в клас – така по-несигурните деца ще се включат по-лесно.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.