Открий тайния ред в думите!
Раздел
Изговор и правопис на звукове и думи в българския език
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разграничават твърди и меки съгласни звукове;
- познават начини за отбелязване на меки съгласни звукове;
- изговарят книжовно меки съгласни;
- изговарят книжовно думите без ударение.
Необходими материали:
- работен лист “Открий скритата дума и попълни”
- тетрадки за записване
- химикалки
- цветни моливи
Учителят разказва кратка забавна история за думи, в които гласните „разменят местата си“ и така объркват смисъла. Учениците търсят примери и се смеят на смешните „грешни“ думи.
Инструкции
- "Ученици, представете си, че думите понякога се държат като малки пакостници. Един ден те решили да си направят шега и да разменят местата на своите звукове! Странно, нали?
- Гого пожелал да напише думата лъжица, но нещо се объркало и написал жълица. Как мислите, дали ще разберем за какво става въпрос?
- Точно така. Сега ще ви прочета няколко такива пакостливи думи, в които нещо не е на мястото си. Вие ще ми помогнете да ги поправим.
- Слушайте внимателно и вдигнете ръка, ако знаете вярната дума:
- Когато се ръбкам, не мога да довърша задачата. (Правилна дума: бъркам)
- Изпуснах чашата, защото жърдката беше хлъзгава. (Правилна дума: дръжката)
- В гората видяхме лъквач, който чукаше по дървото. (Правилна дума: кълвач)
- Виждате ли какво се получава, когато разменим реда на звуковете? Думите се променят или изобщо престават да означават нещо."
Обобщение
Учениците се запознават с „разменените гласни“ и виждат как малка промяна в звуковете променя значението на думите. Това ще им помогне да внимават с правописа и да разбират по-добре правилата.
Важно!
- Подгответе предварително забавната история.
- Използвайте хумор и преувеличение, за да събудите интереса.
- Добавете забавна интонация и жестове.
- Насърчете включването дори и на по-неуверените ученици.
Учениците попълват липсващи думи в изречения, като избират правилната измежду думи със срички -ър-, -ръ-, -ъл-, -лъ-, като внимават както за правописа, така и за смисъла.
Инструкции
Раздайте на всеки ученик работен лист “Открий скритата дума и попълни”.
- "Ученици, ще получите лист с изречения, в които липсва по една дума. Вашата задача е да откриете коя е подходящата дума за всяко изречение, така че то да звучи смислено. Всички думи, които ще използвате, съдържат срички като -ър-, -ръ-, -ъл-, -лъ-. Работете самостоятелно, но ако имате въпрос, вдигнете ръка."
Обобщение
Учениците упражняват правописа на думи със срички -ър-, -ръ-, -ъл-, -лъ-, като ги свързват със смисъла в изречението. Така едновременно развиват езиковата си интуиция и грамотността си. Това ги подготвя за създаване на собствени изречения и текстове в следващи дейности.
Важно!
- Прочетете първото изречение заедно с учениците като модел.
- Насърчете ги да изговарят думите на глас, ако се колебаят.
- При затруднение – подскажете със синоним или обяснение.
- След като попълнят изреченията, може 2–3 ученици да ги прочетат на глас и класът да обсъди дали думата е вярна.
Учениците избират една дума с -ър-, -ръ-, -ъл- или -лъ-, която са научили или запомнили по време на урока, и я представят като „герой“ – записват я, украсяват я и измислят кратко изречение с нея. Така затвърждават правописа и значението на думата чрез лично творчество.
Инструкции
Завършете часа с творческа задача.
- "Ученици, сега ще си припомним всички интересни думи, с които работихме днес. Изберете една или две от тях – тази, която ви е била най-трудна, най-забавна или най-лесна за запомняне. Запишете я красиво в тетрадката си, може да я подчертаете с цвят или да нарисувате нещо до нея. След това съставете изречение с тази дума.
- Ако желаете, ще споделите някои от вашите думи-герои пред целия клас!"
Обобщение
Тази дейност помага на учениците да затвърдят наученото, като изберат и осмислят една дума по свой избор. Чрез съставяне на изречение с нея те демонстрират разбиране и прилагат знанията от урока. Творческият елемент засилва ангажираността и улеснява запомнянето.
Важно!
- Насърчете избора на различни думи – всеки ученик да има „своя“ дума.
- Обърнете внимание на правилния изговор и правопис при съставяне на изреченията. За деца билингви подгответе лист с правилата за писане на ър/ръ и ъл/лъ с подходящи примери.
- Ако времето позволява, изберете 2–3 ученици да представят своята дума-герой пред класа.
