Раздел

Изговор и правопис на звукове и думи в българския език

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разграничават твърди и меки съгласни звукове;
  • познават начини за отбелязване на меки съгласни звукове;
  • изговарят книжовно меки съгласни;
  • изговарят книжовно думите без ударение.

Необходими материали:

  • зелени и червени листчета
  • списък с думи: юнак, пюре, ръце, медец, люлка, синьо, конче
  • таблица за попълване (дума – правилна/неправилна – защо – коя буква влияе)
  • тетрадки за записване
  • химикалки
  • флипчарт листове
  • маркери
Първи следи в звуковата загадка
10 минути
Въведение

Учениците разпознават омекотяващи букви в думи чрез слушане и наблюдение. Те предполагат как тези букви влияят върху звуковете и участват в игрово разследване.

Инструкции

Въведете учениците в темата.

  • "Внимание, агенти! Добре дошли обратно в мисията “Звукотърсачи в действие”.
    Днес ще се изправим пред нова загадка - кои са меките съгласни звукове? Кой ги превръща в такива? Как ги разпознаваме?
  • Нашата задача е да разкрием ролята на буквите я, ю, и ь в различни думи.
  • Ето как ще действаме:
  1. Аз ще ви кажа дума, например: „пюре“.
  2. Вие ще слушате внимателно.
  3. Ако чуете мек съгласен звук – вдигате зелено листче. Ако не – червено.
  4. След това ще ви задам въпроси: Къде се намира този звук в думата – в началото, след съгласна или след гласна? Какво направи той със звука?
  • “Агентите”, които дадат точен отговор, ще получат 1 звездна точка в нашето табло на шифровчиците.
  • Всички разкрития ще запишем на дъската.
  • Готови ли сте за първата дума?
  • Добре, ето я: „сянка“."

Обобщение

"Разбрахме, че в думите често има скрити знаци, които омекотяват съгласните. Това са: я, ю, ь."

Важно!

  • Използвайте примери като: юнак, пюре, ръце, медец, люлка, синьо, конче
  • Може да покажете и думи със сходно звучене, но различно изписване: яма-ама, бял-бал, гол-гьол, лук-люк.

Материали за дейността

Промени и открий: Коя буква смекчава?
20 минути
Практическа задача

Учениците експериментират с промени в думи – добавят или премахват буквите „я“, „ю“, „ь“ и наблюдават как това влияе на звученето и значението. Те формулират изводи кога и защо тези букви са важни за правописа.

Инструкции

Раздайте на всеки ученик таблица за попълване (дума – правилна/неправилна – защо – коя буква влияе).

  • "Ученици, ще работим като езикови експерти – ще изследваме какво се случва с думите, когато променим една буква.
  • Получавате работен лист с двойки думи - едната е с омекотяваща буква (напр. люлка), а другата – с променена или липсваща буква (напр. лулка).
  • Задачата ви е да:
  1. отбележите коя дума звучи правилно;
  2. обясните какво се е променило;
  3. определите коя буква прави звука мек;
  4. решите коя дума бихте използвали в писмен текст и защо.
  • С думи от таблицата съставете две изречения.
  • След това ще обсъдим в клас – кои промени водят до нова дума, кои – до грешка."

Обобщение

Учениците разбират как букви като “ю”, “я”, “ь” могат да променят не само предходния звук (да го превърнат с мек изговор), но и значението на думата. Ако бъдат пропуснати или сгрешени, рискуват да напишат съвсем различна дума или неправилна.

Важно!

  • Насочвайте учениците да говорят за ролята на буквата, а не само за правописа.
  • Обобщете изводите на дъската в таблица: буква – позиция – роля – последица.

Материали за дейността

Финално досие
10 минути
Самостоятелна работа

Учениците избират дума от урока, в която има омекотяваща буква, и я анализират като „звуков агент“ – къде се намира, какво прави и защо е важна. Всеки съставя кратко „досие“ на думата в тетрадката си.

Инструкции

Завършете часа със задача, с която да обобщите наученото.

  • "Ученици, сега трябва да изберете една дума, която днес научихте или разпознахте като интересна. В тетрадката си запишете:
  1. Коя е думата?
  2. Коя е омекотяващата буква в нея?
  3. Къде се намира в думата?
  4. Какво прави – смекчава ли съгласната? Променя ли изговора?
  5. Как ще запомниш правилния и правопис?"

Обобщение

Чрез това малко “разследване” учениците разбират, че омекотяващите букви може и да изглеждат незначителни, но те имат решаваща роля – за правилния изговор, за вярното писане, и дори за смисъла на думата.

Важно!

  • Запишете предварително въпросите, по които учениците трябва да пишат, на флипчарт лист или слайд, така че да са видими за класа през цялото време на работа.
  • В края на часа поканете няколко ученици да споделят написаното от тях.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.