Мисия: Звукотърсачи в действие
Раздел
Изговор и правопис на звукове и думи в българския език
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разграничават твърди и меки съгласни звукове;
- познават начини за отбелязване на меки съгласни звукове;
- изговарят книжовно меки съгласни;
- изговарят книжовно думите без ударение.
Необходими материали:
- плик със „съобщение“ от Езиковата планета
- съобщение от Централата на думите: „Помощ! Съгласните се объркали – не знаят кои са меки и кои – твърди. Езиковите шифровчици трябва да ги подредят по звук!“
- таблица за определяне меки и твърди съгласни звукове
- работен лист “Ю и Я – двойни агенти в думите”
- химикалки
Учениците влизат в роля на езикови разследвачи. Получават съобщение, че някои съгласни са се „скрили“ и не е ясно кои са твърди и кои – меки. Те започват да правят предположения какво прави един съгласен мек.
Инструкции
Провокирайте интереса на учениците и започнете часа с дискусия.
- "Ученици, езиковата централа ни изпрати сигнал - в речника на българския език има объркване между твърди и меки съгласни!
- Мисията ви е да разберете какво прави един съгласен мек. А какво го прави твърд? Помислете и споделете предположенията си с класа."
Обобщение
С тази дейност учениците научават, че не всички съгласни звучат еднакво. Някои са твърди, други – меки, и това зависи от гласната след тях. Мисията започва с откриването на тези модели.
Важно!
- Включете драматизация – например изпратете „писмо“ в плик или го проектирайте на екран.
- Напишете няколко думи на дъската – напр. люлка, ръка, йод, котка, и попитайте кои звукове звучат „по-меко“.
- Насочвайте към думите, в които съгласните са пред ю, я, ь, й.
- Окуражете всяко предположение – няма грешни отговори на този етап.
Учениците работят по двойки. Разглеждат списък с думи, определят кои съгласни са твърди и кои – меки, като се водят по гласната след тях. Попълват таблица и оцветяват съгласните според вида им.
Инструкции
Разделете класа на екипи по двама.
- "Ученици, сега ще се заемем с най-важната задача — да разгадаем дали съгласните звукове в думите са твърди или меки.
- Ще работите по двойки. Всеки от вас ще получи специален списък с думи, който се нуждае от езиково разследване. Ще разгледате думите една по една и ще откриете:
- Кой е първият съгласен звук в думата?
- Каква гласна стои след него?
- За да разберете дали съгласният звук е твърд или мек, запомнете следното правило:
- Мек е съгласният, когато след него стоят буквите ь, ю, я, а съгласният й – той винаги е мек!
- Съгласните са твърди, когато са пред а,ъ,о,у,е,и. Каго ж, ч, ш и дж са винаги твърди.
- В таблицата определете в дадената дума от първата колона дали потъмнения съгласен звук е мек или твърд. Отбележете с тикче в съответната колона дали съгласният е мек или твърд.
- Когато завършите, ще проверим заедно няколко думи и ще обявим кои двойки се справиха най-бързо и точно. Готови ли сте? Хайде да разшифроваме езика!"
Обобщение
Учениците се научават да разпознават твърди и меки съгласни звукове според следващата ги гласна. Това ще им помага да изговарят и пишат правилно думите, което е основно за културата на всеки човек.
Важно!
- Дайте предварителен пример с дума като „люлка“ – [л] е пред ю, следователно е мек.
- Използвайте визуални средства – например два „звукови кристала“/два предмета - твърд и мек.
- Предложете работа по двойки, за да могат учениците да чуят на глас изговора на съответните съгласни звукове.
Учениците изследват как буквите ю и я могат да означават два звука (й+у, й+а) в началото на дума и един звук след съгласна (мек у/а). Те сравняват думи и откриват ролята на позицията на тези букви.
Инструкции
Раздайте на всеки ученик работен лист “Ю и Я – двойни агенти в думите”.
- "Езикови шифровчици, стигнахме до последната задача за днес! Ще трябва да подредите специална реколта от… думи-боровинки!
- Пред вас има работен лист с три буркана. Всеки буркан има етикет:
- „ю и я в началото на думата“
- „ю и я в края на думата след гласен звук“
- „ю и я след съгласен звук“
- До бурканите има разпилени думи-боровинки. Всяка от тях съдържа буквата ю или я. Вашата задача е:
- Прочетете всяка дума внимателно.
- Помислете къде се намира ю или я – в началото на думата, след гласна или след съгласна.
- Запишете думата в правилния буркан на работния лист.
- Не бързайте – внимавайте как звучи думата! Това ще ви помогне да определите дали ю/я означават два звука (й+гласна) или само един звук, който омекотява съгласния.
- Когато сте готови, ще обсъдим няколко думи заедно и ще разберем как ни помагат правилата за изговор и писане."
След кратко обсъждане обобщете.
- "Днес разбрахме, че буквите ю и я могат да означават различни звуци в зависимост от позицията си в думата:
- В началото на думата – те представят два звука:
- ю = й + у (напр. юноша)
- я = й + а (напр. яйце)
- След съгласен звук – ю и я омекотяват предходната съгласна и означават един звук (мек у/а):
- напр. люлка, пяна, бял
- След гласен звук – обикновено се изговарят като два звука."
Обобщение
В тази дейност учениците разбират, че ю и я не винаги имат една и съща стойност. Те научават, че в началото на дума означават два звука – йу и йа, а когато са след съгласен звук, само омекотяват съгласния и имат стойност на един звук. Това им помага да осъзнаят по-добре как работят звуковете в думите и защо изговорът им е важен за правописа.
Важно!
- Обяснете с примери. Преди началото на задачата, изговорете на глас няколко думи с ю и я в различни позиции (напр. юноша, пюре, място, яйце, пясък), за да помогнете на учениците да чуят разликата.
- Фокусирайте се върху звученето, не само изписването. Окуражавайте учениците да се доверяват на слуха си – изговорът ще ги насочи към звуковата стойност.
- Обобщете с целенасочени въпроси и завършете с кратка дискусия – „Кога ю/я означават два звука?“, „Кога омекотяват съгласен?“, за да се уверите, че разбирането е споделено от всички.

