Народните будители – какво е лапбук и защо да го направим?

Раздел

Българското общество през Възраждането

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • обясняват понятието народен будител;
  • разпознават и назовават имената на народни будители;
  • посочват ключови дела на познати народни будители (напр. „История славянобългарска“, „Рибен буквар“, участие в църковно-националната борба);
  • подбират подходящи факти, цитати и изображения за включване в лапбук за народните будители.

Необходими материали:

  • работен лист “Народ, който не помни историята си, е обречен да я повтори”
  • видео “Какво е лапбук?”
  • работен лист “Гарипя на будителите”
Защо е важно да помним?
10 минути
Дискусия

Учителят провежда кратка дискусия, която насочва учениците към идеята, че за да може един народ да просперира и да се развива, то трябва да помни своята история и великите си личности. Учениците се запознават с това, което ще изработват в следващите седмици - лапбук.

Инструкции

  • "Ученици, почти на финала на учебника по човекът и обществото, достигаме до един важен раздел от него - българското Възраждане. В следващите уроци ще се запознаете с живота и делото на значими исторически личности и ще научите важни факти за Априлското въстание. Но преди да се впуснем в дълбочина в този урок, ми се иска да помислим над нещо.
  • Ще ви покажа една снимка. Нека прочетем, какво е написано тук?
  • Какво значи според вас: “Народ, който не помни историята си, е обречен да я повтори?”
  • Какво трябва да помни всеки българин според вас?
  • Защо е важно да помним?
  • Чудесни предложения дадохте! Трябва да помним историята и великите си личности, защото само така можем да вървим напред с гордо вдигната глава и да помагаме на родината си да се развива. Но за съжаление, забързани в задачите от ежедневието си, забравяме, че сме потомци на велики българи. 
  • Точно това ще се опитаме да поправим с вас в нашия нов проект. Ще изработим множество интерактивни книжки, представящи живота и делото на именити българи. Знаете ли какво е лапбук? Чували ли сте?
  • Сега ще ви покажа кратко видео, за да добиете представа какво представлява. Това е лапбук на друга тема, но в случая не това е важното, а идеята, която стои зад това изделие. Съберете вдъхновение, защото след няколко урока, всеки от вас ще е участвал в изработката на нещо подобно.
  • Имате ли някакви въпроси на този етап?"

Обобщение

"Мисля че всички сме съгласни, че да помни историята си е от ключова важност за народа ни. А сега е ред да се запознаем с всичко онова, което не бива никога да бъде забравено."

Важно!

  • Ако класът вече знае какво е лапбук, покажете само 1–2 примера за структура (джоб, мини-книжка, картичка-факт). Ако е нащо ново за учениците, с което те се сблъскват за първи път, дайте по-подробни обяснения.
  • При дискусията дайте възможност на колкото се може повече ученици да се изкажат, но все пак се старайте да има ред в изказванията им, за да стигне времето за всички.

Материали за дейността

Галерия на будителите
25 минути
Групова работа

Учениците, разделени на екипи, преминават през три различни станции, на всяка от които се запознават с информация за делото на един будител. Попълват работни листове, като в края на дейността всеки от отборите трябва да приключи с попълнена информация за всеки един от будителите.

Инструкции

  • "Ученици, за тази задача ще работите по екипи. 
  • Всеки един от отборите ще започне с работа на определена станция, на която ще откриете информация за определен народен будител, както и работен лист с въпроси. Ще имате на разположение точно 6 минути за работа на станцията, след което ще чуете звуков сигнал, който ви известява, че е ред за следваща станция. 
  • Ще се движите по посока на часовниковата стрелка. Всеки отбор трябва да премине през всяка една станция. 
  • Ще бъда тук и ще съдействам, ако имате нужда от помощ. 
  • Важно е всеки да участва в изпълнението на задачата - един, който да прочете на глас, докато останалите слушат, трима които записват, двама които прави малка тематична рисунка.
  • Когато сте готови, ще обсъдим накратко отговорите ви."

Обобщение

"Справихте се отлично с тази задача. Вече сте с една огромна крачка напред в посока съхраняване на българската история и паметта за великите българи."

Важно!

  • Разделете класа на екипи предварително, може дори в началото на часа. 
  • Подгответе предварително пространствата за отделните станции в класната стая, така че да не си пречат отборите и ротацията да става лесно и безпроблемно.
  • Настройте таймер на 6 минути на станция и дайте звуков сигнал за ротация.
  • За да подкрепите учениците, на всяка станция оставете „подсказки“ с ключови думи.
  • Диференцирайте - позволете на някои деца да отбележат с ✓ вече подготвени елементи (име, дело) и да допишат само „Защо е народен будител?“.
  • Обхождайте групите и подпомагайте с кратки въпроси: „Какво точно направи този народен будител? На кого помогна? Как това помага на българите и днес?“.

Материали за дейността

Какво ще взема със себе си?
5 минути
Рефлексия

Учениците провеждат кратка устна рефлексия с три въпроса и избор на „любим факт“, който ще влезе задължително в лапбука.

Инструкции

  • "На финала на днешния урок ще се радвам, ако споделите:
  1. Кой будител ви впечатли най-много и защо?
  2. Кой факт ще запазите в лапбука си?
  3. Как този урок ни помага да пазим българския дух днес?"

Обобщение

"С тази дейност затвърдихме кои са будителите и защо са важни, а всеки от вас излезе с ясен „любим факт“ и минимум един готов елемент за своя лапбук. В следващия час ще се запознаем с личностите, които наричаме Апостоли на свободата."

Важно!

  • Оставете време за поне 6–7 ученици да се изкажат. 
  • Обобщете казаното и подгответе децата за следващия урок.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.