Народните будители – какво е лапбук и защо да го направим?
Раздел
Българското общество през Възраждането
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- обясняват понятието народен будител;
- разпознават и назовават имената на народни будители;
- посочват ключови дела на познати народни будители (напр. „История славянобългарска“, „Рибен буквар“, участие в църковно-националната борба);
- подбират подходящи факти, цитати и изображения за включване в лапбук за народните будители.
Необходими материали:
- работен лист “Народ, който не помни историята си, е обречен да я повтори”
- видео “Какво е лапбук?”
- работен лист “Гарипя на будителите”
Учителят провежда кратка дискусия, която насочва учениците към идеята, че за да може един народ да просперира и да се развива, то трябва да помни своята история и великите си личности. Учениците се запознават с това, което ще изработват в следващите седмици - лапбук.
Инструкции
- "Ученици, почти на финала на учебника по човекът и обществото, достигаме до един важен раздел от него - българското Възраждане. В следващите уроци ще се запознаете с живота и делото на значими исторически личности и ще научите важни факти за Априлското въстание. Но преди да се впуснем в дълбочина в този урок, ми се иска да помислим над нещо.
- Ще ви покажа една снимка. Нека прочетем, какво е написано тук?
- Какво значи според вас: “Народ, който не помни историята си, е обречен да я повтори?”
- Какво трябва да помни всеки българин според вас?
- Защо е важно да помним?
- Чудесни предложения дадохте! Трябва да помним историята и великите си личности, защото само така можем да вървим напред с гордо вдигната глава и да помагаме на родината си да се развива. Но за съжаление, забързани в задачите от ежедневието си, забравяме, че сме потомци на велики българи.
- Точно това ще се опитаме да поправим с вас в нашия нов проект. Ще изработим множество интерактивни книжки, представящи живота и делото на именити българи. Знаете ли какво е лапбук? Чували ли сте?
- Сега ще ви покажа кратко видео, за да добиете представа какво представлява. Това е лапбук на друга тема, но в случая не това е важното, а идеята, която стои зад това изделие. Съберете вдъхновение, защото след няколко урока, всеки от вас ще е участвал в изработката на нещо подобно.
- Имате ли някакви въпроси на този етап?"
Обобщение
"Мисля че всички сме съгласни, че да помни историята си е от ключова важност за народа ни. А сега е ред да се запознаем с всичко онова, което не бива никога да бъде забравено."
Важно!
- Ако класът вече знае какво е лапбук, покажете само 1–2 примера за структура (джоб, мини-книжка, картичка-факт). Ако е нащо ново за учениците, с което те се сблъскват за първи път, дайте по-подробни обяснения.
- При дискусията дайте възможност на колкото се може повече ученици да се изкажат, но все пак се старайте да има ред в изказванията им, за да стигне времето за всички.
Учениците, разделени на екипи, преминават през три различни станции, на всяка от които се запознават с информация за делото на един будител. Попълват работни листове, като в края на дейността всеки от отборите трябва да приключи с попълнена информация за всеки един от будителите.
Инструкции
- "Ученици, за тази задача ще работите по екипи.
- Всеки един от отборите ще започне с работа на определена станция, на която ще откриете информация за определен народен будител, както и работен лист с въпроси. Ще имате на разположение точно 6 минути за работа на станцията, след което ще чуете звуков сигнал, който ви известява, че е ред за следваща станция.
- Ще се движите по посока на часовниковата стрелка. Всеки отбор трябва да премине през всяка една станция.
- Ще бъда тук и ще съдействам, ако имате нужда от помощ.
- Важно е всеки да участва в изпълнението на задачата - един, който да прочете на глас, докато останалите слушат, трима които записват, двама които прави малка тематична рисунка.
- Когато сте готови, ще обсъдим накратко отговорите ви."
Обобщение
"Справихте се отлично с тази задача. Вече сте с една огромна крачка напред в посока съхраняване на българската история и паметта за великите българи."
Важно!
- Разделете класа на екипи предварително, може дори в началото на часа.
- Подгответе предварително пространствата за отделните станции в класната стая, така че да не си пречат отборите и ротацията да става лесно и безпроблемно.
- Настройте таймер на 6 минути на станция и дайте звуков сигнал за ротация.
- За да подкрепите учениците, на всяка станция оставете „подсказки“ с ключови думи.
- Диференцирайте - позволете на някои деца да отбележат с ✓ вече подготвени елементи (име, дело) и да допишат само „Защо е народен будител?“.
- Обхождайте групите и подпомагайте с кратки въпроси: „Какво точно направи този народен будител? На кого помогна? Как това помага на българите и днес?“.
Учениците провеждат кратка устна рефлексия с три въпроса и избор на „любим факт“, който ще влезе задължително в лапбука.
Инструкции
- "На финала на днешния урок ще се радвам, ако споделите:
- Кой будител ви впечатли най-много и защо?
- Кой факт ще запазите в лапбука си?
- Как този урок ни помага да пазим българския дух днес?"
Обобщение
"С тази дейност затвърдихме кои са будителите и защо са важни, а всеки от вас излезе с ясен „любим факт“ и минимум един готов елемент за своя лапбук. В следващия час ще се запознаем с личностите, които наричаме Апостоли на свободата."
Важно!
- Оставете време за поне 6–7 ученици да се изкажат.
- Обобщете казаното и подгответе децата за следващия урок.

