Раздел

Словообразуване

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • познават сложните думи като образувани от два корена;
  • образуват сложни думи по различни начини;
  • използват правилно сложни думи в речта си;
  • пишат правилно сложни думи.

Необходими материали:

  • 4 текстови откъса (по 3–5 изречения)
  • карти с думи за съединяване
  • лист с описания на сложни думи за кръг 1
  • флипчарт лист за точкуване
  • стикер за „Най-креативен отбор“ (по желание)
  • тайна „Шапка с думи“ (по желание)
Сложни думи под лупа
10 минути
Въведение

Учениците разглеждат кратки откъси от различни текстове и търсят в тях сложни думи с помощта на учителя.

Инструкции

  • "Ученици, днес ще ви покажа четири кратки текста – откъс от приказка, научен текст, реклама и новинарска статия. Внимателно ще ги прочетем заедно. После ще обсъдим:
  1. Откривате ли дума, която е съставена от две други думи, има два корена?
  2. Защо е използвана тази дума в текста?
  3. Можем ли да я заменим с друга?
  • Кой иска да прочете първия текст?
  • Кои сложни думи откривате в него? От кои думи е съставена сложната дума? Какво означава? С коя друга дума или думи можем да я заменим?"

Обобщение

Учениците си припомнят какво представляват сложните думи и разбират, че те се срещат навсякъде около нас – не само в учебника. Това ще им помогне да изследват по-задълбочено в следващата задача.

Важно!

  • Изберете ясни и кратки текстове.
  • Помагайте с въпроси, насочващи вниманието към структурата на думите. Запишете ги на дъската или на флипчарт лист.
  • След прочитането на всеки от текстовете провеждайте дискусията с учениците.

Материали за дейността

Езикова лаборатория за сложни думи
20 минути
Игра

Учениците участват в игра с езикови загадки и състезания. Разпознават сложни думи по описания, свързват съставни части в правилна сложна дума и създават свои словесни примери.

Инструкции

Разделете класа на отбори по 3-4 ученици.

  • "Ученици, сега ще участвате в Езиковата лаборатория – но не какви да е! Ще минем през три игрални предизвикателства със сложни думи. Готови ли сте за игра? Ето правилата.

Кръг 1: „Познай думата!“

  • Аз ще ви прочета описание на сложна дума, без да казвам самата дума. Вие трябва да познаете коя е тя.
    Пример: „Това е превозно средство, което лети и се управлява от пилот. Състои се от два корена: сам и летя.“ Отговор: самолет
  • Всеки отбор ще получава точка за правилен отговор.

Кръг 2: „Съедини и създай!“

  • Всяка група получава две купчинки карти - едната с корен 1, другата с корен 2. Задачата ви е да съедините думи така, че да се получат смислени сложни думи.
    Пример: слънце + гледамслънчоглед
  • Всяка правилно образувана и написана дума е равна на 1 точка.

Кръг 3: „Кажи я в изречение“

  • Изберете една от образуваните сложни думи. Направете забавно и интересно изречение с нея и го кажете на глас.
  • Всяко завършено изречение печели бонус точка."

Обобщение

Тази игра помага на учениците развият бързо мислене, да си припомнят как се образуват сложни думи и да ги използват в речта си. Освен че се забавляват, те научават как думите могат да бъдат свързвани по нови, интересни начини.

Важно!

  • Подгответе:
  1. 6–8 описания на сложни думи (за кръг 1);
  2. карти с корени на думи (за кръг 2);
  3. табло за записване на точки и класиране по групи.
  • Разделете класа на отбори по 3-4 ученици.
  • Поддържайте темпото, насърчавайте опити и творчество.
  • При нужда – използвайте помощници (напр. вие четете, друг води резултати).

Материали за дейността

Откритие на деня
10 минути
Игра

Учениците избират една сложна дума от играта и я представят с пантомима. Останалите отбори познават думата, а после заедно обсъждат от кои части е съставена и какво означава.

Инструкции

Завършете часа с игра.

  • "Ученици, сега ще се превърнете в актьори! Във всеки отбор изберете една сложна дума от предходната игра. Вашата задача е да я представите с пантомима – без думи, само с движения.
  • Другите отбори ще се опитат да я познаят. След като познаем думата, заедно ще обсъдим:
  1. От кои две думи е съставена?
  2. Какво означава?
  3. Защо е сложна дума?
  • Готови ли сте? Мислете като актьори и играйте смело – ще бъде забавно!"

Обобщение

Тази дейност обобщава урока по нестандартен и забавен начин. Учениците не само си припомнят как се образуват и разбират сложните думи, но и развиват невербална комуникация, въображение и умения за работа в екип.

Важно!

  • Насърчете отборите да избират думи, които могат да се изразят с действия.
  • При нужда, помогнете с идеи: напр. „слънчоглед“ може да се покаже с движение на слънце и въртене на глава, като цвете.
  • Напомнете, че няма нужда от перфектно изпълнение – важна е идеята.
  • Поощрявайте кратка дискусия след всяка пантомима (кои две думи видяхме, какво означава).

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.