Пощенската кутия на гъсеничката
Раздел
Текст и общуване
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците употребяват правилно букви и цифри при писане на кратки електронни съобщения и писма.
Необходими материали:
- писмо от гъсеничката до друг герой от приказката
- работен лист „Писмо от приказен герой“ (с указания и редове за писане)
- цветни моливи
- картонена кутия за писма
- флипчарт листове
- маркери
Учителят показва пример за кратко писмо от гъсеничката до един от героите в приказката. Заедно с учениците го прочитат, анализират структурата и обсъждат какви думи и чувства съдържа.
Инструкции
- "Ученици, днес ще надникнем в пощенската кутия на гъсеничката! Представете си, че тя е написала писмо до някой от героите, които среща в приказката. Нека да го прочетем заедно – слушайте внимателно на кого пише, защо, как започва и завършва писмото. Обърнете внимание на чувствата ѝ, какви послания дава и какви думи използва за целта.
- След това ще обсъдим следните въпроси:
- Какво научихме за гъсеничката от писмото?
- Защо е важно писмото да има обръщение, съдържание и подпис?
- Как бихте се почувствали, ако вие бяхте светулката и получите това писмо?"
Примерно писмо:
До работливата пчела с меденото гърненце
Здравей, Пчеличке,
Срещата ни ме развълнува. Толкова много неща умееш – да летиш, да събираш прашец, да правиш мед… Истинска златна вълшебница!
Когато ти казах, че не мога да летя и не знам как се прави мед, ти ми отвърна, че нищо не умея и за нищо не ставам. Това ме натъжи.
Но аз не ти се сърдя. Може би наистина изглеждам непохватна. Само че и аз искам да съм полезна, просто още не съм открила как.
Ще запомня песничката ти и как красиво танцуваше над цветята. Дано някой ден и аз да мога да направя нещо толкова прекрасно.
С приятелска усмивка и надежда,
Гъсеничката
Обобщение
Учениците осъзнават как писмото предава чувства и послания. Те разбират, че писането е не само техника, но и средство за свързване с другите. Това им помага да се подготвят за собственото писане в следващата дейност.
Важно!
- Изберете писмо, което е емоционално, но разбираемо – до пчелата или калинките.
- След четене дайте възможност на учениците да споделят какво ги е впечатлило.
- Насочете вниманието към структурата на писмото – обръщение, съдържание, подпис.
Учениците избират герой от приказката и пишат кратко писмо от негово име до друг герой. Прилагат знания за структура на писмо и изразяване на мисли и чувства.
Инструкции
- "Ученици, време е да се поставите на мястото на герой от приказката на Мая Дългъчева! Изберете един герой от приказката (може да бъде гъсеничката, калинките, пчелата, Бръмбаран, светулката, щуреца).
- Помислете какво би желал този герой да изпрати като послание и до кого? Може да изрази радост, извинение, покана, благодарност.
- Напишете писмо (4–6 изречения), в което:
- има обръщение;
- има кратко, ясно съдържание;
- има подходящ край с подпис.
- Използвайте текста на приказката, свои мисли и и може да добавите нещо, което сте измислили.
- Ако желаете, украсете писмото – направете илюстрация или рамка."
Обобщение
Чрез писането учениците упражняват умения за съставяне на кратък текст, съпреживяване на чужда гледна точка и прилагане на езикови знания в комуникативна ситуация.
Важно!
- Подгответе списък с героите за избор.
- Запишете структурата на писмото на флипчарт лист - обръщение, съобщение, подпис.
- Ако някои ученици се затрудняват, предоставете им изречения за опора („Здравей, …“, „Благодаря ти, че…“, „Много ми се иска да…“).
- Обходете класната стая, за да подкрепите работата.
- Насърчете творчеството, но и ясната мисъл.
Учениците разменят писмата си по двойки и правят редакция – поправят правописни грешки, предлагат по-ясно изказване или допълват. Накрая няколко деца четат своите писма пред класа.
Инструкции
- "Деца, сега ще направим нещо много полезно – ще си помогнем един на друг, като станем редактори! Задачата ви е да прочетете писмото на ваш съученик и да му помогнете то да стане още по-хубаво.
- Разменете си писмата с ваш съученик.
- Прочетете внимателно писмото, което сте получили.
- Разбира ли се на кого е писано?
- Спазена ли е структурата? Има ли обръщение, основна част и подпис?
- Ясно ли е какво послание изпраща героят - радост, тъга, благодарност, покана за приятелство?
- Проверете за правописни грешки.
- Има ли пропуснати букви?
- Има ли объркани думи или неправилно написани изречения?
- Говорете спокойно и дайте положителна обратна връзка:
- „Хареса ми това, което си написал!“
- „А тук можеш ли да добавиш още нещо?“
- „Ако смениш тази дума, ще стане още по-ясно.“
- Когато сте готови:
- Поправете с молив, ако има нужда.
- Сгънете писмото внимателно.
- Поставете го в нашата Пощенска кутия на гъсеничката.
- Накрая ще прочетем няколко писма пред целия клас."
Обобщение
Учениците се учат да четат критично и с разбиране, да дават и приемат обратна връзка по приемлив начин. Развиват умения за редакция, самопроверка и сътрудничество. Дейността ги подготвя да подобряват собствените си текстове.
Важно!
- В началото на дейността разделете класа по двойки - на случаен принцип или дайте на учениците възможност за избор с кого да работят.
- Припомнете, че редакцията не е даване на оценка, а помощ.
- Запишете на дъска или флипчарт лист на какви критерии трябва да отговарят писмата.
- Подчертайте добрите примери и насърчавайте взаимното уважение.
- Изберете 2–3 писма за четене пред класа.
