Раздел

Текст и общуване

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците употребяват правилно букви и цифри при писане на кратки електронни съобщения и писма.

Необходими материали:

  • писмо от гъсеничката до друг герой от приказката
  • работен лист „Писмо от приказен герой“ (с указания и редове за писане)
  • цветни моливи 
  • картонена кутия за писма
  • флипчарт листове
  • маркери
Писмо от приказен герой
10 минути
Въведение

Учителят показва пример за кратко писмо от гъсеничката до един от героите в приказката. Заедно с учениците го прочитат, анализират структурата и обсъждат какви думи и чувства съдържа.

Инструкции

  • "Ученици, днес ще надникнем в пощенската кутия на гъсеничката! Представете си, че тя е написала писмо до някой от героите, които среща в приказката. Нека да го прочетем заедно – слушайте внимателно на кого пише, защо, как започва и завършва писмото. Обърнете внимание на чувствата ѝ, какви послания дава и  какви думи използва за целта.
  • След това ще обсъдим следните въпроси:
    • Какво научихме за гъсеничката от писмото?
    • Защо е важно писмото да има обръщение, съдържание и подпис?
    • Как бихте се почувствали, ако вие бяхте светулката и получите това писмо?"

Примерно писмо:
До работливата пчела с меденото гърненце

Здравей, Пчеличке,

      Срещата ни ме развълнува. Толкова много неща умееш – да летиш, да събираш прашец, да правиш мед… Истинска златна вълшебница!

      Когато ти казах, че не мога да летя и не знам как се прави мед, ти ми отвърна, че нищо не умея и за нищо не ставам. Това ме натъжи.

      Но аз не ти се сърдя. Може би наистина изглеждам непохватна. Само че и аз искам да съм полезна, просто още не съм открила как.

      Ще запомня песничката ти и как красиво танцуваше над цветята. Дано някой ден и аз да мога да направя нещо толкова прекрасно.

С приятелска усмивка и надежда,

Гъсеничката

Обобщение

Учениците осъзнават как писмото предава чувства и послания. Те разбират, че писането е не само техника, но и средство за свързване с другите. Това им помага да се подготвят за собственото писане в следващата дейност.

Важно!

  • Изберете писмо, което е емоционално, но разбираемо – до пчелата или калинките.
  • След четене дайте възможност на учениците да споделят какво ги е впечатлило.
  • Насочете вниманието към структурата на писмото – обръщение, съдържание, подпис.

Материали за дейността

Пиши като приказен герой - писма от сърцето
20 минути
Практическа задача

Учениците избират герой от приказката и пишат кратко писмо от негово име до друг герой. Прилагат знания за структура на писмо и изразяване на мисли и чувства.

Инструкции

  • "Ученици, време е да се поставите на мястото на герой от приказката на Мая Дългъчева! Изберете един герой от приказката (може да бъде гъсеничката, калинките, пчелата, Бръмбаран, светулката, щуреца).
  • Помислете какво би желал този герой да изпрати като послание и до кого? Може да изрази радост, извинение, покана, благодарност.
  • Напишете писмо (4–6 изречения), в което:
    • има обръщение;
    • има кратко, ясно съдържание;
    • има подходящ край с подпис.
  • Използвайте текста на приказката, свои мисли и и може да добавите нещо, което сте измислили.
  • Ако желаете, украсете писмото – направете илюстрация или рамка."

Обобщение

Чрез писането учениците упражняват умения за съставяне на кратък текст, съпреживяване на чужда гледна точка и прилагане на езикови знания в комуникативна ситуация.

Важно!

  • Подгответе списък с героите за избор.
  • Запишете структурата на писмото на флипчарт лист - обръщение, съобщение, подпис.
  • Ако някои ученици се затрудняват, предоставете им изречения за опора („Здравей, …“, „Благодаря ти, че…“, „Много ми се иска да…“).
  • Обходете класната стая, за да подкрепите работата.
  • Насърчете творчеството, но и ясната мисъл.

Материали за дейността

Пощенски обмен: прочети и помогни
10 минути
Работа по двойки

Учениците разменят писмата си по двойки и правят редакция – поправят правописни грешки, предлагат по-ясно изказване или допълват. Накрая няколко деца четат своите писма пред класа.

Инструкции

  • "Деца, сега ще направим нещо много полезно – ще си помогнем един на друг, като станем редактори! Задачата ви е да прочетете писмото на ваш съученик и да му помогнете то да стане още по-хубаво.
  • Разменете си писмата с ваш съученик.
  • Прочетете внимателно писмото, което сте получили.
    • Разбира ли се на кого е писано?
    • Спазена ли е структурата? Има ли обръщение, основна част и подпис?
    • Ясно ли е какво послание изпраща героят - радост, тъга, благодарност, покана за приятелство?
  • Проверете за правописни грешки.
    • Има ли пропуснати букви?
    • Има ли объркани думи или неправилно написани изречения?
  • Говорете спокойно и дайте положителна обратна връзка:
    • „Хареса ми това, което си написал!“
    • „А тук можеш ли да добавиш още нещо?“
    • „Ако смениш тази дума, ще стане още по-ясно.“
  • Когато сте готови:
    • Поправете с молив, ако има нужда.
    • Сгънете писмото внимателно.
    • Поставете го в нашата Пощенска кутия на гъсеничката.
  • Накрая ще прочетем няколко писма пред целия клас."

Обобщение

Учениците се учат да четат критично и с разбиране, да дават и приемат обратна връзка по приемлив начин. Развиват умения за редакция, самопроверка и сътрудничество. Дейността ги подготвя да подобряват собствените си текстове.

Важно!

  • В началото на дейността разделете класа по двойки - на случаен принцип или дайте на учениците възможност за избор с кого да работят.
  • Припомнете, че редакцията не е даване на оценка, а помощ.
  • Запишете на дъска или флипчарт лист на какви критерии трябва да отговарят писмата.
  • Подчертайте добрите примери и насърчавайте взаимното уважение.
  • Изберете 2–3 писма за четене пред класа.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.