Разказ по картина – създаваме илюстрации по приказката за гъсеничката

Раздел

Текст и общуване

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • правят изказване по зададена тема, като се ориентират в комуникативноречевата ситуация;
  • разказват устно по картина;
  • отговарят устно на поставен въпрос към художествен или нехудожествен текст като посочват аргументи от текста.

Необходими материали:

  • текст на приказката “Как гъсеничката се събуди (или как се раждат пеперуди)” от Мая Дългъчева
  • бели листове
  • цветни моливи и флумастери
  • таймер
  • въпроси, записани на флипчарт лист или бяла дъска: Кой? Къде? Какво се случва? Как се чувства героят?
Да си припомним с въображение
10 минути
Дискусия

Учениците възстановяват ключови моменти от приказката чрез разговор и визуализиране на сцени в съзнанието си. Подготвят се да ги пресъздадат в рисунки.

Инструкции

  • "Ученици, сега нека да си припомним приказката на Мая Дългъчева за гъсеничката, която четохме в предходния час. Затворете очи за малко... Виждате ли гъсеничката? Къде е? Какво прави?
  • Добре, сега ми кажете – кой е първият герой, когото срещна гъсеничката? А след това?
  • Има ли някой, който е особено мил или пък груб с нея?
  • Коя част от приказката ви е най-забавна? А коя – най-тъжна?
  • А сега си представете, че вие сте гъсеничката – какво виждате около себе си? Цветя, треви, слънце, пеперуди?
  • Изберете една любима сцена от приказката – такава, която желаете да нарисувате. Какви цветове ще използвате? Ще има ли герои? Какъв ще е фонът?
  • Не започваме веднага с рисуването – първо си дайте малко време за създаване на въображаема картина. Тя ще ви помогне след това да я пресъздадете и на листа.
  • Готови ли сте да превърнем приказката в рисунки?"

Обобщение

Дейността помага на учениците да си припомнят основни моменти от текста и да ги преживеят повторно, този път чрез активно въображение. Това подготвя основата за създаване на лични интерпретации чрез рисунка.

Важно!

  • Насърчавайте всяко мнение – няма „грешни спомени“.
  • Ако някои ученици се затрудняват, насочете ги с въпроси от типа: „А помниш ли в кой момент гъсеничката се разплака?“, „Кой герой ти е най-интересен?“.
  • Не показвайте готови илюстрации – важно е децата да изградят своя представа.

Материали за дейността

Нарисувай сцена от приказката
20 минути
Творческа задача

Учениците избират любима сцена от приказката и я пресъздават чрез рисунка. Така развиват умения за визуализиране и творческа интерпретация на литературен текст.

Инструкции

  • "Ученици, всеки от вас ще избере една сцена от приказката, която желае да нарисува. Може да е щастлив, забавен или тъжен момент – важно е да ви е впечатлил.
  • Помислете: 
    • Кои герои ще включите? 
    • Какво правят те? 
    • Къде се случва действието?
  • Изберете подходящи цветове – например нощната сцена може да бъде в синьо и лилаво, сцената с калинките – в червено и зелено.
  • След като приключите рисуването, ще разкажете откъса от приказката по вашата илюстрация. Затова се постарайте да покажете повече детайли в рисунката."

Обобщение

Децата създават илюстрации по литературен текст, използвайки въображение, емоционална памет и изобразителни средства. Това ще им помогне да съставят разказ по картина и да развият умения за преразказване.

Важно!

  • Напомняйте за сцени, които учениците може да изберат: „Моментът с калинките“, „Плачът на гъсеничката“, „Появата на щуреца“.
  • Позволете на учениците да работят в тишина или с лека музика за вдъхновение.
  • Следете за фокусираност и напомняйте за времето.

Материали за дейността

Разкажи по своята рисунка
10 минути
Презентация

Учениците представят устен разказ по своята илюстрация. Развиват умения за създаване на устен текст по визуална опора.

Инструкции

  • "Сега ще разкажете какво се случва на вашата рисунка. Представете си, че тя оживява!
  • Може да започнете така:
    • „На тази рисунка гъсеничката среща…“,
    • „Това е моментът, когато…“.
  • Разкажете с какво е важна тази сцена според вас. 
  • Помагайте си с въпросите: Кой? Къде? Какво се случва? Как се чувства героят?"

Обобщение

В тази дейност учениците свързват своето визуално представяне с устна реч, като превръщат рисунките си в разкази. Това им помага да подредят мислите си, да изразят идеи със собствени думи и да развият умения за устен преразказ. Чрез споделяне в рамките на класа, всеки ученик показва своята гледна точка към приказката.

Важно!

  • Позволете на учениците сами да изберат дали да говорят пред всички или само пред съседа по чин.
  • Подкрепете всеки разказ с позитивна обратна връзка.
  • Ако времето не стигне, оставете част от представянията за следващ час.
  • Запишете 2–3 силни примера (по избор) за ползване при следващия урок.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.