Разказ по картина – създаваме илюстрации по приказката за гъсеничката
Раздел
Текст и общуване
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- правят изказване по зададена тема, като се ориентират в комуникативноречевата ситуация;
- разказват устно по картина;
- отговарят устно на поставен въпрос към художествен или нехудожествен текст като посочват аргументи от текста.
Необходими материали:
- текст на приказката “Как гъсеничката се събуди (или как се раждат пеперуди)” от Мая Дългъчева
- бели листове
- цветни моливи и флумастери
- таймер
- въпроси, записани на флипчарт лист или бяла дъска: Кой? Къде? Какво се случва? Как се чувства героят?
Учениците възстановяват ключови моменти от приказката чрез разговор и визуализиране на сцени в съзнанието си. Подготвят се да ги пресъздадат в рисунки.
Инструкции
- "Ученици, сега нека да си припомним приказката на Мая Дългъчева за гъсеничката, която четохме в предходния час. Затворете очи за малко... Виждате ли гъсеничката? Къде е? Какво прави?
- Добре, сега ми кажете – кой е първият герой, когото срещна гъсеничката? А след това?
- Има ли някой, който е особено мил или пък груб с нея?
- Коя част от приказката ви е най-забавна? А коя – най-тъжна?
- А сега си представете, че вие сте гъсеничката – какво виждате около себе си? Цветя, треви, слънце, пеперуди?
- Изберете една любима сцена от приказката – такава, която желаете да нарисувате. Какви цветове ще използвате? Ще има ли герои? Какъв ще е фонът?
- Не започваме веднага с рисуването – първо си дайте малко време за създаване на въображаема картина. Тя ще ви помогне след това да я пресъздадете и на листа.
- Готови ли сте да превърнем приказката в рисунки?"
Обобщение
Дейността помага на учениците да си припомнят основни моменти от текста и да ги преживеят повторно, този път чрез активно въображение. Това подготвя основата за създаване на лични интерпретации чрез рисунка.
Важно!
- Насърчавайте всяко мнение – няма „грешни спомени“.
- Ако някои ученици се затрудняват, насочете ги с въпроси от типа: „А помниш ли в кой момент гъсеничката се разплака?“, „Кой герой ти е най-интересен?“.
- Не показвайте готови илюстрации – важно е децата да изградят своя представа.
Материали за дейността
Учениците избират любима сцена от приказката и я пресъздават чрез рисунка. Така развиват умения за визуализиране и творческа интерпретация на литературен текст.
Инструкции
- "Ученици, всеки от вас ще избере една сцена от приказката, която желае да нарисува. Може да е щастлив, забавен или тъжен момент – важно е да ви е впечатлил.
- Помислете:
- Кои герои ще включите?
- Какво правят те?
- Къде се случва действието?
- Изберете подходящи цветове – например нощната сцена може да бъде в синьо и лилаво, сцената с калинките – в червено и зелено.
- След като приключите рисуването, ще разкажете откъса от приказката по вашата илюстрация. Затова се постарайте да покажете повече детайли в рисунката."
Обобщение
Децата създават илюстрации по литературен текст, използвайки въображение, емоционална памет и изобразителни средства. Това ще им помогне да съставят разказ по картина и да развият умения за преразказване.
Важно!
- Напомняйте за сцени, които учениците може да изберат: „Моментът с калинките“, „Плачът на гъсеничката“, „Появата на щуреца“.
- Позволете на учениците да работят в тишина или с лека музика за вдъхновение.
- Следете за фокусираност и напомняйте за времето.
Материали за дейността
Учениците представят устен разказ по своята илюстрация. Развиват умения за създаване на устен текст по визуална опора.
Инструкции
- "Сега ще разкажете какво се случва на вашата рисунка. Представете си, че тя оживява!
- Може да започнете така:
- „На тази рисунка гъсеничката среща…“,
- „Това е моментът, когато…“.
- Разкажете с какво е важна тази сцена според вас.
- Помагайте си с въпросите: Кой? Къде? Какво се случва? Как се чувства героят?"
Обобщение
В тази дейност учениците свързват своето визуално представяне с устна реч, като превръщат рисунките си в разкази. Това им помага да подредят мислите си, да изразят идеи със собствени думи и да развият умения за устен преразказ. Чрез споделяне в рамките на класа, всеки ученик показва своята гледна точка към приказката.
Важно!
- Позволете на учениците сами да изберат дали да говорят пред всички или само пред съседа по чин.
- Подкрепете всеки разказ с позитивна обратна връзка.
- Ако времето не стигне, оставете част от представянията за следващ час.
- Запишете 2–3 силни примера (по избор) за ползване при следващия урок.