“Гласът на нашите рисунки и колажи” – изложба и споделяне на наученото
Раздел
Културна осъзнатост
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- познават произведения от детската литература, свързана с културното многообразие и нравствените добродетели на българския народ;
- рецитират стихотворения от български автори (“Обичам те, родино” на Елисавета Багряна);
- откриват основни белези на националната си идентичност в самостоятелно прочетени художествени произведения.
Необходими материали:
- текст на стихотворението “Обичам те, родино!” от Елисавета Багряна
- ред на представяне на учениците – за учителя
- микрофон (по желание)
- анкета за самооценка
Гостите (родители, учители, съученици) влизат и разглеждат изложбата, докато учениците заемат местата си и се подготвят за представяне.
Инструкции
- "Деца, сега застанете до вашата рисунка или колаж. Ще бъдете нашите домакини – посрещнете гостите с усмивка.
- Ако някой се приближи до вашата творба, можете да кажете: „Добре дошли! Това е моята творба…“ и кратко да споделите какво сте изобразили.
- Избягвайте да говорите твърде дълго – кажете само най-важното и оставете гостите да зададат въпроси.
- Не забравяйте – вашата усмивка и увереност правят представянето още по-красиво."
Обобщение
Тази дейност дава първи контакт между авторите и публиката, помага на учениците да се почувстват уверени и горди с труда си.
Важно!
- Може първи да посрещнете гостите с приветствени думи от учителя към гостите: „Добре дошли на нашата изложба „Гласът на нашите рисунки и колажи“! Днес ще ви покажем как поезията оживява в цветове, форми и идеи, създадени от децата. Надяваме се да се потопите в нашия свят и да усетите любовта ни към родината.“
- Помогнете на по-неуверените деца, като ги представите на гостите.
- Създайте приятна и спокойна атмосфера.
Всеки ученик представя своята рисунка или колаж пред гостите, рецитира избран откъс от стихотворението и споделя емоциите от процеса на работа.
Инструкции
- "Ученици, когато чуете името си, излезте отпред с усмивка и кажете: „Аз съм … и ще ви представя моята рисунка/колаж…“.
- Разкажете каква е основната идея, какви цветове и форми сте избрали и защо. Рецитирайте избрания откъс от стихотворението бавно, с подходяща интонация. Завършете с едно изречение: „Докато работех по тази творба, аз се почувствах…“."
Обобщение
Тази дейност развива умения за публично говорене и представяне на собствена работа, като свързва творческия процес с личното преживяване.
Важно!
- Напомнете на учениците да говорят ясно и да гледат към публиката.
- Ако някой се притесни, задайте му помощни въпроси.
- След всяко представяне насърчавайте с аплодисменти.
Обща дискусия и анкета за самооценка – какво учениците научиха, какво беше най-хубавото и кое беше предизвикателство.
Инструкции
- "Ученици, сега ще споделим с по едно изречение какво най-много ви хареса в този проект. Помислете и за това кое беше най-голямото предизвикателство – може би измислянето на идеята, рисуването или представянето пред публика.
- Ще попълним анкетата за самооценка – отбележете честно и спокойно как сте се чувствали."
Обобщение
Дейността подпомага осъзнаването на наученото, личната оценка на усилията и извеждането на поуки за бъдещи проекти.
Важно!
- Създайте спокойна и подкрепяща атмосфера.
- Уточнете, че всички мнения са ценни и няма „правилни“ или „грешни“ отговори.
- Насърчавайте кратки и ясни изказвания.
- Следете никой да не бъде пропуснат. Ако някой не желае да говори пред целия клас, му дайте възможност да запише отговора си и да го предаде.
- Свържете дискусията с бъдещи проекти. Обобщете като подчертаете как споделените идеи ще помогнат за следващите съвместни дейности.
- Запазете позитивния фокус. Когато ученик посочи нещо трудно, насочете разговора към това какво може да се направи по-лесно или по-добре следващия път.
