Поезията говори с образи – езикови и художествени средства в “Обичам те, родино!” от Елисавета Багряна
Раздел
Културна осъзнатост
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- познават произведения от детската литература, свързана с културното многообразие и нравствените добродетели на българския народ;
- откриват епитети, рими и сравнения в художествени произведения;
- откриват основни белези на националната си идентичност в самостоятелно прочетени художествени произведения.
Необходими материали:
- цветни картончета – по едно зелено, едно синьо и едно червено за всяка група
- флипчарт лист с легенда с обяснение на трите поетични средства (може да бъде залепено на дъската)
- работен лист “Игра със стихове” + легенда
- работен лист „Поетични съкровища“
- флипчарт лист
- листчета и моливи
Учениците участват в игра с кратки стихове и цветни карти, в която трябва да познаят какво прави един поетичен стих красив – рима, сравнение, епитет. Играта е подготовка за работа с поетичните средства в урока.
Инструкции
- "Ученици, днес ще се разходим из един красив свят – света на поезията. Но преди да пристъпим към работа по стихотворението на Елисавета Багряна, нека си поиграем със стихове и цветни картончета. Ще видим какво прави думите в поезията красиви и запомнящи се.
- Да разгледаме следния пример:
- Над селото прелетя,
снежна, бяла тишина.
- Над селото прелетя,
- Има ли рима? (Да – „прелетя“ / „тишина“)
- Друг пример - “Златна есен пада тихо…” Коя дума описва есента? (Златна – това е епитет.)
- И още един пример - “Вятърът танцува като пеперуда…” Това сравнение ли е? (Да – вятърът се сравнява с пеперуда.)
- Ще работите по двойки и ще получите цветни картончета и стихове. Вашата задача е да прочетете стиха и да обсъдите какво откривате в него - рима, епитет или сравнение. Ако откривате рима, вземете зелено картонче. Ако намирате епитет, слагате синьо картонче. Ако в стиховете има сравнение - червено картонче."
Обобщение
С тази дейност учениците се запознават по достъпен и игрови начин с основните поетични средства. Осъзнават, че думи като „златна“, „като звезда“, „тишина – планина“ не са случайни, а правят поезията жива и красива. Това ги подготвя да откриват същите средства в стихотворението „Обичам те, родино!“, като разпознават образността и чувството в думите на поетесата.
Важно!
- Подгответе 3 цветни картончета за всеки екип – зелено (рима), синьо (епитет), червено (сравнение).
- Подберете стихове с различни изразни средства или използвайте предложените тук в работния лист.
- Раздайте по една карта със стихове на всяка двойка.
- След всеки отговор, насърчавайте кратки обяснения: „Защо избра червено?“, „Какво е красивото в този стих?“
- Ако не разполагате с цветни картончета, използвайте сигнали с вдигане на ръка (един пръст - рима, два пръста - епитет, три пръста - сравнение).
Учениците работят по двойки и изследват четиристишия (строфи) от стихотворението, като търсят конкретни поетични средства – рима, епитет, сравнение. Споделят откритията си пред класа.
Инструкции
- "Ученици, сега ще се потопим в поезията на Елисавета Багряна. Всеки екип ще получи едно четиристишие от стихотворението „Обичам те, родино!“.
- Прочетете внимателно строфата два пъти. В работния лист запишете:
- всички епитети (думи, които описват по красив начин);
- всички сравнения (когато нещо се сравнява с друго чрез „като“ или „сякаш“);
- римуващите се думи (думи, които звучат еднакво в края на два стиха).
- Бъдете готови да прочетете строфата пред класа и да покажете къде открихте поетичните съкровища.
- Ако някой екип открие израз, който не е сигурен дали е епитет или сравнение, подгответе въпрос за обсъждане с всички."
Обобщение
Дейността помага на учениците да приложат наученото от играта в първата дейност върху реално литературно произведение. Така те започват да „виждат“ образността в поезията и да осъзнават силата на художествените средства за предаване на чувства.
Важно!
- Наблюдавайте работата на учениците и подпомагайте при колебания.
- По време на представянето записвайте на дъската примери от различните екипи, за да се оформи обща „съкровищница“ на поетичните средства.
Учениците избират любим ред или образ от стихотворението и обясняват защо ги е впечатлил, като свързват отговора си с поетичното средство, което съдържа.
Инструкции
- "Ученици, сега затворете очи за момент и си спомнете тази част от стихотворението на Елисавета Багряна, която ви хареса най-много. Изберете един стих или образ, който сте запомнили.
- На листче запишете:
- думата или стиха.;
- какво поетично средство има в него (епитет, сравнение или рима);
- защо ви харесва – какво ви кара да си представите или почувствате.
- По желание може да прочетете вашия избор на глас пред класа."
Обобщение
Учениците осъзнават, че поетичните средства не са само технически похвати, а път към емоции, образи и лични асоциации. Това укрепва връзката им с текста и развива чувствителността им към езика.
Важно!
- Насърчавайте личните асоциации и емоции – няма „грешни“ отговори.
- Подчертайте, че поезията е личен разговор между текста на стихотворението и читателя.

