Играем и учим с частиците за сравнителна и превъзходна степен на прилагателните имена (по-, най-)

Раздел

Части на речта

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • познават значението на частиците за образуване на сравнителна и превъзходна степен на прилагателни имена;
  • пишат правилно степенувани прилагателни имена и прилагателни имена, които са с двойно (-нн-) в ж.р., в ср. р. и в мн.ч.

Необходими материали:

  • торба, плик или шапка за теглене
  • работен лист “Вълшебната торба”
  • работен лист “Прилагатени имена, които завършват на -ен и -нен”
  • бяла дъска или флипчарт лист за записване
  • маркери
  • работен лист “Текст с пропуски по-/по”
  • цветни моливи
Вълшебната торба с прилагателни имена
10 минути
Игра

Учениците влизат в ролята на магьосници, които вадят прилагателни имена от „вълшебна торба“.  Степенуват ги и ги използват в забавни, измислени ситуации.

Инструкции

Започнете часа с игра.

  • "Ученици, това е “вълшебна торба”, пълна с думи - прилагателни имена. Всеки от вас ще изтегли по едно листче. Ще му се падне прилагателно име, например цветен, бърз, силен, умен.
  • След това трябва да прочетете и да използвате прилагателното име с частиците за сравнителна степен по- и за превъзходна степен  най-.
  • Представете си, че сте герой от приказака и използвайте новите словесни форми в кратки изречения. Пример - пада ми се думата “бърз”. Аз измислям следното: Конят на дядо е бърз. Но моят е вълшебен и е по-бърз. А този на феята Миа е най-бързият – летящият кон на пролетния вятър!"

Обобщение

"Играхме с думи, но също така се научихме как „по-“ и „най-“ могат да променят прилагателното и да го направят още по-ярко. Това ще ни помогне да пишем интересни приказки и описания."

Важно!

  • Използвайте плик или малка торбичка, от която децата теглят листчета с написани прилагателни имена.
  • Насърчавайте драматизация – учениците могат да променят гласа си или да използват мимики.

Материали за дейността

Как се променят думите – род, число на прилагателните имена и удвояване на съгласни (-нн-)
20 минути
Работа по двойки

Учениците откриват кога прилагателните имена получават удвоено -нн- в женски, среден род и множествено число. Работят по двойки с примери, формулират правило и го прилагат.

Инструкции

Разделете класа на екипи по двама. Нека всяка двойка получи работен лист с таблица и словосъчетания.

  • "Ученици, получихте упражнение, което трябва да изпълните по двойки. Пред вас има работен лист, в който ще откриете прилагателни имена в мъжки род, завършващи на -нен и -ен. Пример: ценен, каменен, зелен.
  • Напишете формите им в женски, среден род и множествено число.
  • Правилото за писане на тези прилагателни имена е следното: Когато прилагателни имена завършват в м.р. ед. ч. на -ен, другите им форми са само с едно -н-. Когато прилагателни имена завършват в м.р. ед. ч. на -нен, другите им форми са само с две -нн-. 
  • Пример: каменна, каменно, каменни, НО зелена, зелено, зелени.
  • Попълнете таблицата и оцветете думите с двойно -нн-. Образувайте словосъчетания."

Обобщение

Учениците извеждат езиково правило и се упражняват да го прилагат. Това развива езикова наблюдателност и грамотност.

Важно!

  • Подгответе примери.
  • Запишете правилото на флипчарт лист или на бяла дъска, така че да се вижда от децата по време на часа.
  • След попълване на таблицата, направете общо обсъждане с въпроса „Кои думи имат -нн- и какво е общото между тях?“ Очакваният отговор: Всички завършват на -нен в м.р.

Материали за дейността

Най-смелият герой, най-вълшебната дума
10 минути
Самостоятелна работа

Учениците получават текст с пропуснати думи и трябва да решат дали във всяка празнина да поставят частицата „по-“ или предлога „по“. Те анализират смисъла на изреченията, попълват правилната дума и я оцветяват в червено или синьо според нейната роля в изречението. Целта е да се разграничат двете думи, които звучат еднакво, но имат различно значение.

Инструкции

Раздайте на всеки ученик работен лист "Текст с пропуски".

  • "Сега, ученици, ще получите кратък текст с пропуснати думи. Във всяка празна част, маркирана с балон, трябва да напишете:
    • частица „по-“ (с тире, използвана със степенувано прилагателно), или
    • предлог „по“ (без тире, използван за посока, начин и др.)
  • Внимателно четете изреченията и избирайте подходящата дума.
  • След като попълните текста, оцвете думите с „по-“ в червено, а „по“ (предлог) – в синьо.
  • Виждате, че двете думи са написани по един и същи начин, с еднакви звукове, но имат различно значение в зависимост от ситуацията, в която са използвани."

Обобщение

Учениците затвърждават умението да различават частицата „по-“ и предлога „по“ чрез езиково упражнение. Така повишават своята грамотност и увереност при писане.

Важно!

  • Обърнете внимание, че „по-“ се използва само със прилагателни в сравнителна степен.
  • Предложете на учениците да прочетат текста на глас след попълване, за да усетят разликата.
  • Обобщете с класа: Кога пишем тире? Какво означава всяка дума?

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.