Как с думи се рисува приказен герой или за силата на прилагателните имена
Раздел
Части на речта
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- познават значението на частиците за образуване на сравнителна и превъзходна степен на прилагателни имена;
- пишат правилно степенувани прилагателни имена и прилагателни имена, които са с двойно (-нн-) в ж.р., в ср. р. и в мн.ч.
Необходими материали:
- текст на приказката “Зайко” от Юлия Момчилова
- бяла дъска или флипчарт лист
- работен лист “Таблица за групиране на прилагателни имена”
- тетрадки или бели листове за записване
- химикалки
- Маркери
Използвани източници: “Зайко” от Юлия Момчилова в: © Електронно списание LiterNet, 19.01.2012, № 1 (146)
Учениците слушат изразително четене на откъс от приказката „Зайко“ и отговарят на въпроса „Как изглежда и какъв е Зайко?“. Откриват прилагателни имена и обсъждат с класа.
Инструкции
Подгответе си лист с текста на приказката “Зайко” от Юлия Момчилова.
- "Ученици, сега ще ви прочета откъс от приказката „Зайко“ на Юлия Момчилова.
- Опитайте се да си представите как изглежда героят – какво прави, как говори, как се държи.
- След като чуете текста, ще обсъдим заедно:
- Какво научихте за Зайко от прочетеното?
- Как бихте го описали с думи?"
След като прочетете откъса, преминете към дискусия.
- "Как бихте описали с думи Зайо? Когато споделяте, използвайте думи, които отговарят на въпроса „Какъв е Зайко?“. Пример: силен, грижлив, мъдър, весел, бърз.
- Думите, които използвахте за описание на героя са прилагателни имена."
Обобщение
"Чрез тази дейност разбираме, че авторите използват прилагателни имена, за да направят героите живи, забавни и запомнящи се. Това ни помага да се вгледаме в езика, с който се рисува приказният свят."
Важно!
- Четете изразително, за да провокирате въображението на учениците.
- Насочвайте учениците към прилагателни имена: „дълги уши“, „гръмогласен“, „силен“, „мъдър“, „грижлив“.
- Записвайте прилагателните имена върху табло или флипчарт.
Учениците работят по двойки. Откриват прилагателни имена в текста на приказката “Зайко” и ги подреждат в таблица по групи: цвят, форма, големина, характер.
Инструкции
Разделете класа на екипи по двама и на всяка двойка дайте текст на приказката “Зайко” от Юлия Момчилова и работен лист - таблица за групиране на прилагателни имена.
- "Ученици, сега ще работите по двойки.
- Прочетете текста заедно и потърсете в него прилагателни имена, които описват Зайко или други герои от приказката.
- Запишете тези думи в таблицата според тяхното значение. Пример:
- цвят: оранжев, бяло
- форма: дълги, кръгли
- големина: големи, малки
- характер: мъдър, грижлив
- емоция: доволен, ядосан
- Когато сте готови, подгответе се да споделите откритията си с останалите."
Обобщение
"Днес се убедихме, че прилагателните имена ни помагат да виждаме повече – не само с очите, но и с въображението. Те са ключът към това да си представим героя, да усетим какъв е - да сме наясно с неговите характер и настроения. Когато ги групирахме, разбрахме, че чрез думи за цвят, големина, форма и емоции авторите изграждат живи и пълнокръвни образи. Така се подготвяме не само да разпознаваме прилагателните имена, но и сами да ги използваме, когато искаме да направим текста по-интересен, ярък и жив."
Важно!
- За разделянето класа на двойки може да използвате онлайн приложение Gynzy.
- При нужда – припомнете как се разпознават прилагателните (думи, които са признак на съществителните имена и отговарят на въпрос: „Какъв? Каква? Какво? Какви“).
Учениците избират любим герой (може и Зайко) и записват три прилагателни, които го описват. Споделят пред класа.
Инструкции
- "Помислете кой е вашият любим герой от приказката на Юлия Момчилова. Запишете в тетрадката си три прилагателни имена, с които бихте го описали вие. Това са думи, които показват какъв е героят. (Пример: смел, весел, честен)
- Постарайте се думите да бъдат от различни категории – една за външен вид, една за поведение, една за характер.
- Може да използвате за помощ таблицата от дейност 2.
- Ако желаете, илюстрирайте героя или прочетете своите три думи пред класа."
Завършете часа с въпрос за размисъл.
- "Защо прилагателните са важни, когато създаваме интересни истории и герои?"
Обобщение
С тази дейност всеки ученик приложи на практика знанията си за прилагателните имена. Третокласниците започват да използват описателен език, който ще им помогне при създаването на собствени текстове и в следващите стъпки от проекта.
Важно!
- Насърчете 2–3 деца да споделят своя избор пред класа.
- При необходимост използвайте материалите от дейност 1 и 2 като опора.

