Раздел

Части на речта

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • познават значението на частиците за образуване на сравнителна и превъзходна степен на прилагателни имена;
  • пишат правилно степенувани прилагателни имена и прилагателни имена, които са с двойно (-нн-) в ж.р., в ср. р. и в мн.ч.

Необходими материали:

  • текст на приказката “Зайко” от Юлия Момчилова
  • бяла дъска или флипчарт лист
  • работен лист “Таблица за групиране на прилагателни имена”
  • тетрадки или бели листове за записване
  • химикалки
  • Маркери

Използвани източници: “Зайко” от Юлия Момчилова в: © Електронно списание LiterNet, 19.01.2012, № 1 (146)

Описание на герой от приказка
10 минути
Дискусия

Учениците слушат изразително четене на откъс от приказката „Зайко“ и отговарят на въпроса „Как изглежда и какъв е Зайко?“. Откриват прилагателни имена и обсъждат с класа.

Инструкции

Подгответе си лист с текста на приказката “Зайко” от Юлия Момчилова.

  • "Ученици, сега ще ви прочета откъс от приказката „Зайко“ на Юлия Момчилова.
  • Опитайте се да си представите как изглежда героят – какво прави, как говори, как се държи.
  • След като чуете текста, ще обсъдим заедно:
    • Какво научихте за Зайко от прочетеното?
    • Как бихте го описали с думи?"

След като прочетете откъса, преминете към дискусия.

  • "Как бихте описали с думи Зайо? Когато споделяте, използвайте думи, които отговарят на въпроса „Какъв е Зайко?“. Пример: силен, грижлив, мъдър, весел, бърз.
  • Думите, които използвахте за описание на героя са прилагателни имена."

Обобщение

"Чрез тази дейност разбираме, че авторите използват прилагателни имена, за да направят героите живи, забавни и запомнящи се. Това ни помага да се вгледаме в езика, с който се рисува приказният свят."

Важно!

  • Четете изразително, за да провокирате въображението на учениците.
  • Насочвайте учениците към прилагателни имена: „дълги уши“, „гръмогласен“, „силен“, „мъдър“, „грижлив“.
  • Записвайте прилагателните имена върху табло или флипчарт.

Материали за дейността

Групиране на прилагателни имена
20 минути
Работа по двойки

Учениците работят по двойки. Откриват прилагателни имена в текста на приказката “Зайко” и ги подреждат в таблица по групи: цвят, форма, големина, характер.

Инструкции

Разделете класа на екипи по двама и на всяка двойка дайте текст на приказката “Зайко” от Юлия Момчилова и работен лист - таблица за групиране на прилагателни имена.

  • "Ученици, сега ще работите по двойки.
  • Прочетете текста заедно и потърсете в него прилагателни имена, които описват Зайко или други герои от приказката.
  • Запишете тези думи в таблицата според тяхното значение. Пример:
    • цвят: оранжев, бяло
    • форма: дълги, кръгли
    • големина: големи, малки
    • характер: мъдър, грижлив
    • емоция: доволен, ядосан
  • Когато сте готови, подгответе се да споделите откритията си с останалите."

Обобщение

"Днес се убедихме, че прилагателните имена ни помагат да виждаме повече – не само с очите, но и с въображението. Те са ключът към това да си представим героя, да усетим какъв е - да сме наясно с неговите характер и настроения. Когато ги групирахме, разбрахме, че чрез думи за цвят, големина, форма и емоции авторите изграждат живи и пълнокръвни образи. Така се подготвяме не само да разпознаваме прилагателните имена, но и сами да ги използваме, когато искаме да направим текста по-интересен, ярък и жив."

Важно!

  • За разделянето класа на двойки може да използвате онлайн приложение Gynzy.
  • При нужда – припомнете как се разпознават прилагателните (думи, които са признак на съществителните имена и отговарят на въпрос: „Какъв? Каква? Какво? Какви“).

Материали за дейността

Три думи за моя герой
10 минути
Самостоятелна работа

Учениците избират любим герой (може и Зайко) и записват три прилагателни, които го описват. Споделят пред класа.

Инструкции

  • "Помислете кой е вашият любим герой от приказката на Юлия Момчилова. Запишете в тетрадката си три прилагателни имена, с които бихте го описали вие. Това са думи, които показват какъв е героят. (Пример: смел, весел, честен)
  • Постарайте се думите да бъдат от различни категории – една за външен вид, една за поведение, една за характер.
  • Може да използвате за помощ таблицата от дейност 2.
  • Ако желаете, илюстрирайте героя или прочетете своите три думи пред класа."

Завършете часа с въпрос за размисъл.

  • "Защо прилагателните са важни, когато създаваме интересни истории и герои?"

Обобщение

С тази дейност всеки ученик приложи на практика знанията си за прилагателните имена. Третокласниците започват да използват описателен език, който ще им помогне при създаването на собствени текстове и в следващите стъпки от проекта.

Важно!

  • Насърчете 2–3 деца да споделят своя избор пред класа.
  • При необходимост използвайте материалите от дейност 1 и 2 като опора.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.