Световен океан и началото на пътешествието на водната капка
Раздел
География на природата
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- знаят какво е Световен океан, разпознават основни свойства на океанската вода – температура, соленост и движения;
- Разбират разликата между топли и студени течения;
- Определя значението на Световния океан и необходимостта от опазването му.
Необходими материали:
- Природогеографска карта на света;
- Водната капка Бисерка – картинка или друг вариант за представяне;
- работен лист “Пътешествието на водната капка”;
- работен лист “Послание от капката Бисерка”.
Учениците се въвеждат в темата чрез история за синята планета и капката Бисерка, която ще бъде техен водач в проекта. Чрез въображение и дискусия те се подготвят за предстоящото изследване на водата в природата.
Инструкции
“Нека си припомним кои са океаните на Земята и ги покажем на картата. Какъв цвят преобладава на картата? Защо това е така: водата в моретата и океаните покрива около 70% от земната повърхност. Така че не е изненадващо, че тя играе голяма роля за околната среда на Земята, а нашата планета е наречена “синята планета”.
Представете си, че днес започвате най-необикновеното пътешествие - това на една малка водна капка. Ще следите нейния път през океани, облаци, реки, дъжд и отново до морето.
Ще чуете историята на водата – как тя се движи, как се променя, как живее на Земята. Водата никога не спира – тя винаги пътува!
Тази капка е нашият водач. Казва се Бисерка. Тя е видяла всичко - океани, реки, ледници, хора… и има какво да ни разкаже! Подгответе се да я последвате! Вие ще станете нейните спътници – изследователи на водата по света! Вашата мисия е да ѝ помогнете да разкаже своето пътешествие чрез рисунки, истории и открития.
А какво би ни разказала една водна капка, ако можеше да говори?“
Обобщение
Чрез тази въвеждаща дейност учениците правят първата си крачка в света на водата чрез въображение и емоционална свързаност. Те осъзнават, че водата не е просто природен ресурс, а участник в едно глобално пътешествие, което засяга всеки от нас. Така се поставя стабилна основа за активно участие в следващите етапи от проекта, за да разкажат историята на водната капка.
Важно!
- Създайте вълнуваща атмосфера. Представете “специален плик“ или кутийка, в която се намира картонена или нарисувана водна капка с лице – Бисерка.
- Говорете с ентусиазъм и използвайте въображение - представете капката като живо същество, което се движи, променя и вижда всичко по света.
Учениците наблюдават четири демонстрационни експеримента, чрез които усвояват нови знания за Световния океан и неговите свойства – температура, соленост и движения. Всяка демонстрация е съпроводена с въпроси и дискусия, насърчаващи наблюдателност и логическо мислене. Целта е чрез преживяване и визуално разбиране учениците да осмислят ключови географски понятия.
Инструкции
“Днес няма просто да учим - ще наблюдаваме, ще изследваме и ще откриваме. Ще се превърнем в учени-изследователи на водата и ще видим какви тайни крие Световният океан. Ще направим 4 опита. Вашата задача е да записвате наблюденията си в работния лист, който след малко ще получите.
За опит 1 ни трябват топла и студена вода. Ще въведем понятието “температура на водата”. Какво правим:
- Гледаме две чаши – едната с топла, другата със студена вода.
- Във всяка се поставям оцветено кубче лед.
Какво трябва да наблюдавате:
- В коя чаша цветът от леда се разпространява по-бързо?
- Как изглежда водата около кубчето?
Запишете в работния лист.
- Отговори на въпроса: какво разбра за температурата на океанската вода?
С опит 2 ще изследваме плава ли солената вода. Ще въведем понятието “соленост”.
Какво правим:
- Сравняваме две чаши – едната с обикновена (прясна), другата със солена вода.
- Поставяме лек предмет (грозде или топче) в тях.
Какво трябва да наблюдаваш:
- Плава ли предметът или потъва?
- Има ли разлика между двете чаши?
Запишете в работния лист:
- Помислете и отговорете: Какво означава „соленост“? Как тя влияе на водата?
За опит 3 ще ни трябват вятър и подправки. Ще демонстрираме движението на водата и ще въведем понятията “ вълни” и “цунами”. Какво правим:
- В тавичка с вода, в която има подправки (или брокат).
- Учителят духа леко по повърхността на водата, или използва сешоар.
Какво трябва да наблюдавате:
- Какво правят подправките?
- Какво движение виждаш?
Запиши в работния лист:
Опит 4 ще ни помогне да представим океанските течения. Какво правим:
Гледаме как се движат топла и студена вода в кутия с вода.
Изливаме червена (топла) вода от единия край и синя (студена) вода от другия край.
Какво трябва да наблюдавате:
- Коя вода се движи отгоре?
- Коя вода остава по-долу?
- В каква посока се разпространяват двете води?
Запишете в работния лист. Открийте на картата топли и студени течения и запишете имената на едно топло и едно студено течение.”
Обобщение
Тази дейност даде възможност на учениците да открият основни свойства на водата чрез директно наблюдение и практически опити. Научиха, че Световният океан не е еднороден, а динамична система, в която се случват постоянни промени. Това ще им помогне в следващите уроци да проследят пътешествието на водната капка. Дейността развива наблюдателност, логическо мислене и умения за работа с карти. Тя свързва науката с реалния свят и мотивира учениците да откриват отговори чрез изследване. Това е важна стъпка в изграждането на осъзнато отношение към водата и нейното опазване.
Важно!
- Подгответе материалите за четирите опита:
- Опит 1: топла и студена вода + оцветени ледчета
- Опит 2: чаши с прясна и солена вода + леки предмети (грозде, топчета)
- Опит 3: плитка тава, подправки или брокат
- Опит 4: прозрачна кутия, оцветена топла и студена вода
- Подгответе работни листове за учениците и карта на океанските течения. Оцветете водите предварително (с безопасна боя или хранителен оцветител).
- Демонстрирайте всеки опит пред класа, като обяснявате всяка стъпка на глас. След всеки експеримент спрете, за да зададете въпроси и насърчите учениците да направят наблюдение.
- Помогнете им да формулират изводите заедно.
- Напомнете да попълват работния лист – да записват важните моменти.
- Въвеждайте географскита информация в хода на опитите - каква е температурата, къде водата на Световния океан е най- топла и най- студена, соленост - средна за Световния океан и най- много и най-малко солена, движения - вълни, цунами, приливи и отливи, океански течения.
В тази заключителна дейност учениците правят рефлексия върху наученото чрез кратко обобщение на експериментите и попълнените работни листове. След това преминават към осмисляне на ролята на Световния океан за живота на планетата – като регулатор на климата, източник на храна, ресурси, и като дом на огромно биоразнообразие.
С помощта на капката Бисерка учениците влизат в роля и създават лично послание за значението на океана и нуждата от неговото опазване. Дейността съчетава научно знание, емоционална свързаност и креативност и завършва с визуална или устна презентация, която поставя финален акцент върху отговорността на всеки към природата.
Инструкции
“Да обобщим дейностите от днешния урок:
- Запознахме се с водната капка - нашата спътница във водното пътешествие.
- Направихме 4 опита и изпълнихме задачите в работния лист.
Научи защо океанът е важен:
- океанът пази планетата от прегряване;
- животът в него зависи от чистата вода;
- Той е част от твоя живот – дори да живееш далеч от морето.
Сега искам всеки от вас да си представи, че е капката Бисерка. Ти си пътувал по целия Световен океан, видял си замърсяване, страдащи корали, но и добри примери за грижа. Напиши кратко послание до хората, в което казваш какво си видял, от какво се нуждае океанът и как можем да му помогнем.
Използвайте шаблона “Послание от капката Бисерка“.
- Попълни текста и украси страницата.
- Нарисувай Бисерка усмихната – как изглежда океанът, когато е част.
Когато сте готови, покажи на приятел своето послание. Ще съберем всички послания и ще ги поставим на специално място в класната стая. Ще си направим синята стена на океана.”
Обобщение
Дейността служи както за затвърждаване на учебното съдържание, така и за възпитаване на екологична осъзнатост и лична ангажираност.
Важно!
- Пренесете фокуса към значението на океана за живота на Земята. Разкажете накратко с помощта на карта или картина:
- Световният океан покрива 70% от Земята;
- Той регулира климата и забавя глобалното затопляне;
- Той е дом на милиони видове и източник на храна, въздух и ресурси;
- Но също така е под заплаха от замърсяване и затопляне.
- Раздайте шаблона “Послание от капката Бисерка“ и дайте инструкции за работа. Създайте “Стена на водата“ върху голям син картон или синя органза. Това е място за изложба с посланията и илюстрациите на Бисерка.
- Ако времето не е достатъчно, рисунката на водната капка и нейния свят може да се даде за домашна работа.

