Раздел
География на обществото и стопанството
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- дефинират понятието “население” и посочват основните му характеристики: брой, гъстота, разпределение;
- анализират неравномерното разпределение на хората по света и го свързват с природни и социални условия;
- дефинират понятието “миграция” и посочват причини за движението на хората;
- използват карти и източници на информация, за да извличат и прилагат данни за населението.
Необходими материали:
- https://www.worldometers.info/world-population/
- https://population.un.org/dataportal/data/indicators/76
- Карта на света – с населението на Земята;
- Работен лист “Населението на Земята”.
- Мисловна карта
Дейността прави плавен преход от темата за природата и климата към темата за населението. Учениците се ангажират чрез наблюдение на брояча за световното население и се замислят колко много хора живеят на планетата.
Инструкции
“До този момент изследвахме природата на нашата планета - релефа, водите, климатичните пояс, природните зони Разбрахме, че Земята е разнообразна, но и че не навсякъде е лесно за живеене - някъде е много горещо, другаде прекалено студено, влажно или сухо.
Днес ще направим стъпка в една нова тема - “Население на Земята”. Знаете ли, че има платформа, която показва колко хора има на Земята точно в този момент? Сега ще видите на екрана. Това е брояч, който се променя всяка секунда: погледнете внимателно и наблюдавайте как числото се променя.
Колко души населяват планетата в момента? Това число изненадва ли ви, очаквахте ли го? Можете ли да си представяте - 8 милиарда души? Всеки миг се раждат нови хора, други хора умират. Планетата става все по-оживена. Но дали всички тези хора живеят навсякъде? Дали живеят в джунглите, в пустините, на върха на планините, в полярните области? Или има места, които хората избират повече? И други, които избягват?“
Според вас къде живеят всички тези хора? А дали живеят навсякъде по Земята - във всички климатични пояси?
Днес и в следващите уроци ще си говорим по следните теми:
- Колко хора живеят на Земята;
- Къде живеят - и защо точно там;
- Защо някои хора се местят от място на място.
Когато се върнем към нашата мисия като архитекти, вече ще знаем не само какво е времето в конкретната област от земната повърхност, но и дали мястото е гъсто населено, дали хората се заселват или напускат, и от какво се нуждаят тези, които живеят там.
Започваме нашето ново изследване - за хората и местата, които обитават. Готови ли сте?”
Обобщение
Чрез тази дейност се прави плавен преход от темата за природата и климата към темата за населението на Земята. Учениците виждат, че броят на населението се променя непрекъснато. Замислят се как климатът и природните условия влияят на разпределението на хората.
Важно!
- След като в предишния урок учениците са работили с климатични пояси и са направили връзка между природата и живота на хората, е време да ги насочите към новата тема.
- Споделете с класа, че ще погледнат нещо необичайно - брояч на живо, който показва колко хора живеят на планетата точно в този момент.
- Покажете сайта https://www.worldometers.info/world-population/ на екрана или проектора.
- Оставете брояча за кратко, така че учениците да видят как числото се променя пред очите им.
- Опитайте се да свържете темата за населението със знанията от предишния урок за климатичните пояси като част от естествения разговор.
Учениците усвояват новите понятия брой, гъстота, разпределение и миграции на населението чрез работа с текст, визуални карти и данни. Разбират как тези характеристики са свързани помежду си и как влияят върху живота на хората и изборите им за място и дом.
Инструкции
"Днес ще работим с четири основни понятия, които ще ви помогнат по-добре да разбирате света, в който живеем:
- Брой на населението
- Гъстота на населението
- Разпределение на населението
- Миграции
Ще получите работен лист. Първата ви задача е да прочетете внимателно информационния текст и да намерите в текста кратко обяснение за всяко от тях и конкретни примери.
Подчертайте с молив тези места в текста и попълнете таблицата. Напишете какво означава всяко от понятията - с ваши думи, кратко и ясно - и дайте пример от текста. Няма нужда да преписвате дословно, целта е да покажете, че разбирате за какво става дума. Имате 10 минути за работа.
Сега нека погледнем заедно интерактивна карта на гъстотата на населението по света. Ще видите къде на Земята има най-много хора и къде - почти никакви. Обърнете внимание:
- Кои райони са най-гъсто населени?
- Къде почти няма хора?
- Защо, според вас, това е така? Каква връзка има разпределението на населението по света с климатичните пояси, които вече познавате?
Накрая ще поговорим как може да използваме наученото днес за нашия проект "Къща за мен - мисия архитект“:
- Ако ще проектирате къща в гъсто населен град - ще е ли тя малка и практична?
- А ако в слабонаселен планински район - ще трябва ли да е по-самостоятелна?
- А ако хората масово се местят в този район - какво ще им трябва, за да останат?"
Обобщение
С тази дейност учениците усвояват основните характеристики на населението - брой, гъстота, разпределение и миграции - и разбират как те са свързани помежду си и с природните условия. Чрез работа с текст и интерактивна карта правят връзка между понятията и реални примери от света. Това знание ще им помогне да вземат осъзнати решения при предстоящата проектна задача - да създадат дом, съобразен не само с климата, но и с броя и нуждите на хората, които ще живеят в него.
Важно!
- Започнете с плавен преход от въвеждащата дейност. Раздайте работния лист и и насърчете учениците да четат внимателно и да подчертават ключовите части - определенията и конкретните примери към всяко понятие.
- След прочита помолете учениците да попълнят таблицата в работния лист, като дефинират термините със свои думи. Обикаляйте в класната стая, задавайте въпроси, подкрепяйте по-тихите ученици и проверявайте дали работят по същество.
- След като всички са готови, преминете към втората част на дейността - наблюдение на интерактивната карта на гъстотата на населението. Отворете сайта https://population.un.org/dataportal/data/indicators/76 и разгледайте картата заедно. Направете визуално пътуване през различни части на света - Азия, Африка, Европа, Австралия. Спирайте на места с много висока или много ниска гъстота и задавайте въпроси. Използвайте новите понятия и подкрепяйте учениците да направят връзки - напр. между гъстота и миграции, между природни условия и разпределение.
- Накрая подчертайте, че архитектът не мисли само за стените и покрива, а и за хората в дома - колко са, какви са техните нужди, какви са условията на мястото. Използвайте реални ситуации и сравнения: "Представете си, че строите дом в Сахара…“, "А в Монако?“, за да направите връзката по-жива.
Материали за дейността
Учениците се подготвят за ролята на архитекти, които предстои да проектират свой дом - "Къща за мен“. Преди това обаче трябва да определят каква информация за хората и мястото им е необходима. Те прилагат новите знания за брой, гъстота, разпределение и миграции на населението, за да обосноват как тези фактори влияят върху архитектурното проектиране.
Инструкции
“Вие вече знаете, че нашият проект се нарича "Къща за мен - мисия архитект“. Скоро ще започнете работата по жилищна сграда, съобразена с мястото, климата и хората, които живеят там. Но за да започнете да проектирате такава къща, има нещо много важно, което всеки архитект прави преди всичко останало - проучва.
В края на часа ще обсъдим какво трябва да знаете като бъдещи архитекти, за да проектирате един такъв дом. Нека помислим заедно! Виждате пред вас мисловна карта, в чийто център е основният въпрос: “Какво трябва да знае архитектът?”. Около този въпрос ще разположим важни въпроси, които вече познавате от днешния урок:
- Колко хора живеят на това място? (брой)
- Колко гъсто са разпределени? (гъстота)
- Дали живеят навсякъде или само на определени места? (разпределение)
- Дали често се местят от място на място? (миграции)
Тези неща ще ви помогнат да прецените дали ще има нужда от малък или от по-голям дом? Ще бъде ли самостоятелна сграда или част от по-голяма сграда? Ще бъде ли дом за постоянно или ще е за временно живеене?
Сега ще запишем още някои въпроси, които предстои да разгледаме в следващия урок: Какви са хората (расов и религиозен състав)? Какви проблеми срещат в ежедневието си (социални и икономически условия)?
Разгледайте внимателно мисловната карта и помислете кои от тези фактори са най-важни и защо. Какво знаете по всяка от темите и какво още искате да научите?”
Обобщение
С тази дейност учениците правят преход от знания към прилагане - ще бъдат архитекти, които трябва да проучат средата, преди да проектират свой дом. Разбират по какъв начин новите понятия - брой, гъстотата, разпределение и миграции на населението - са важни при създаването на жилище. Правят връзка с предстоящия урок за културните и социални особености на населението.
Важно!
- Покажете мисловната карта на екрана.
- Насочете вниманието на учениците към това, което предстои: създаването на проекта "Къща за мен - мисия архитект“.
- Подчертайте, че днешният урок ги е направил по-подготвени да мислят като архитекти, защото са научили какво представляват броят, гъстотата, разпределението и миграциите на населението. Зад тези числа и термини стоят реални фактори, които влияят върху начина, по който хората живеят.
- Създайте пространство за споделяне. Ако в отговорите на учениците се появят теми култура или бедност, използвайте това като естествен мост към следващия урок.
- Завършете часа с посланието, че архитектурата не е само чертеж. Учениците трябва да си тръгнат от часа с усещането, че вече имат истинска мисия - и че всеки следващ урок ще им помогне да я изпълнят все по-добре.

