Развитие на растенията – извънкласна дейност
Раздел
Жизнени процеси
Времетраене
50 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- наблюдават и описват растежа и развитието на растение;
- идентифицират признаци на жизнени процеси – дишане, хранене, размножаване;
- работят по научен протокол и правят връзки с реални биологични явления.
Необходими материали:
- работен лист “Протокол за наблюдение на растежа и развитието на растение”
- цветни моливи и флумастери
- линийка
- растенията на учениците
- учителски постер или модел на растежа на растение (по избор)
- табло за споделяне на екипни изводи
Развитие на растенията
50 минути
Самостоятелна работа
Учениците наблюдават промени – поява на коренчета, стъбло, листа. Попълват протокола, правят скици, сравняват резултати в екип и извеждат изводи. Този урок се провежда под формата на извънкласна дейност.
Инструкции
Учениците наблюдават своето растение и попълват протокола с актуалното състояние – дължина, поява на листа, промени.
- "Погледнете внимателно растението си. Отбележете: какви нови части са се появили?
- Измерете височината му.
- Направете скица с дата и етап на развитие.
- Ако имате нови изводи – добавете ги в полето „Моите наблюдения."
След провеждане на индивидуален анализ, насочете учениците към провеждане на групова дискусия и групов анализ на резултатите до момента.
- "Кое растение е пораснало най-много?
- Какви прилики и разлики виждате?
- На какво се дължат тези разлики според вас?
- Оптимални ли са условията за отглеждане на растението? Има ли си всичко необходимо?
- С какво диша растението?
- Как се храни?
- Как може да се размножава?"
Обобщение
"Запазете тези свои наблюдения, защото те ще ви помогнат да се справите безупречно с работата по урока за развитие на растенията. Там ще можете да споделите какво сте наблюдавали на практика и да го свържете с теоретичните знания, които ще придобиете."
Важно!
- Предвидете да е минала поне една седмица от засаждането на растенията до провеждането на този час, за да са имали възможност да покълнат.
- Ако има ученици с изоставащи растения, използвайте това като естествена възможност за научен разговор – какво е попречило на растежа?
- За да сте сигурни, че учениците ще могат да осъществят реални наблюдения, е добре да сте се подготвили предварително, като сте посели някое от растенията у дома и то вече е видимо пораснало, за да можете да им демонстрирате, че промени се случват и че предстои и техните растения да станат толкова големи.
- Записвайте изводите на учениците върху табло.
