Журналистическа оперативка по актуални екологични теми
Раздел
Богатството на България - природата и хората
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- обобщават своите идеи за репортажи по поставената тема;
- развиват умения за активно слушане и анализиране чрез задаване на уточняващи въпроси;
- формулират обратна връзка, като се основават на представянето на своите съученици.
Необходими материали:
- попълнени работни листове “Природни ресурси на България и човешкото влияние върху тях”
- листове за записки
- химикалки
Учителят разказва на учениците какво представлява журналистическата оперативка, какви са нейните цели. Учениците влизат в ролята на журналисти и споделят със своите “колеги” резултатите от изследванията си.
Инструкции
Въведете на учениците понятието “журналистическа оперативка”.
- "Днес ще проведем журналистическа оперативка – това е среща, на която журналистите обсъждат своите идеи за репортажи. Всеки от вас ще сподели с останалите резултатите от своето изследване, т.е. какво е попълнил на работния лист с изследването."
Обяснете на учениците каква ще е следващата задача в часа.
- “После ще ви дам време, за да формулирате заедно с екипа си идея за репортаж. Помнете, че добрите журналисти избират теми, които засягат много хора, задават важни въпроси и представят фактите ясно и обективно! Готови ли сте?"
Обобщение
"Мили ученици, вече разбрахте как журналистите започват подготовката на своите репортажи. Участието в тази оперативка изискваше от вас да слушате внимателно и да обменяте идеи с другите членове на групата. Развихте уменията си да анализирате и синтезирате информация, за да я представите пред други хора."
Важно!
- Вие също влезте в роля, за да пресъздадете работната атмосфера на една редакция.
- Може да наредите столчетата в кръг, така че всички да могат да се виждат и чуват.
- Уверете се, че всеки ученик е участвал в споделянето.
- Насърчете учениците да задават въпроси на колегите си.
Екипите обсъждат и формулират своите идеи за репортажи, като следват определена структура.
Инструкции
Поставете на учениците задачата за групова работа.
- "Време е всеки екип да обмисли какъв репортаж ще направи и да представи идеята си пред класа. На дъската е показана структурата, която трябва да следвате:
- Кой природен ресурс сте изследвали?
- Как човек използва природния ресурс за своята стопанска дейност?
- Какви проблеми възникват за природата в следствие на човешката дейност?
- Има ли положителни примери от дейността на човек при взаимодействието с природата?
- Ще имате на разположение 15 минути за работа."
Обобщение
“Страхотно се справяте! Докато обикалях из икласната стая чух различни дискусии и идеи, които сега ще чуем.”
Важно!
- Запишете на дъската предварително или покажете в презентация структурата, която учениците трябва да следват.
- Напомняйте на учениците да следват зададената структура при представяне на идеите си.
- Насърчавайте екипите да си записват идеите, които се раждат в следствие на дискусията.
Всеки екип представя пред класа идеите си за репортаж. Останалите ученици и учителят задават уточняващи въпроси и дават обратна връзка с цел генериране на още идеи и подобряване на предложените теми.
Инструкции
“Всеки отбор написа своите идеи за репортаж, а сега ще споделите с колегите от редакцията. Докато един екип представя своята идея, останалите трябва да слушат внимателно и накрая, ако е необходимо, да задават уточняващи въпроси. Целта е да помогнем на всеки екип да подобри своя репортаж и да намерим нови идеи за включване.”
Обобщение
"Днес успяхме да представим и обсъдим различни теми, които са важни за обществото, и да получим обратна връзка за своите идеи. Това ще ни помогне да преминем на следващия етап от проекта - подготвяне на репортажите."
Важно!
- Включете се активно в обсъжданията след всяко представяне, като давате насоки и идеи за подобряване на репортажите.
