Раздел

Що е философия?

Времетраене

80 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • Разпознават философски измерения в житейски ситуации;
  • Разглеждат проблемите от различни гледни точки (емоционална, научна, философска);
  • Използват понятия като мъдрост, разум, аргумент, теза;
  • Запознават се с логическата структура на философско мини-есе.

Необходими материали:

  • Работен лист “Как мисли моята роля?”;
  • Работен лист “Шаблон на миниесе” (философска препоръка);
  • Лепящи листчета/флипчарт/онлайн бяла дъска;
  • Таймер.

Работен лист

Кого бихте посъветвали?
5 минути
Въведение

Учениците прочитат кратко описание на житейска дилема и отбелязват спонтанната си реакция.

Инструкции

"На екрана/дъската виждате:

"Симеон, на 15, се чуди дали да смени училището, защото се чувства изолиран. Той обича математиката, но в новото училище няма да има същото ниво."

Запишете в тетрадките си:

  • Бих ли му препоръчал да смени училището?
  • Кое е по-важно: чувството за принадлежност или академичният напредък?"

Обобщение

"Житейските проблеми нямат лесен отговор. Философията ни дава инструменти да мислим по-дълбоко и различно."

Важно!

  • Насърчете учениците да отговорят интуитивно - това ще покаже колко различно мислят различните хора и ще е добра отправна точка за обсъждане на значението на ролите в проекта.
Погледни проблема през три очи
35 минути
Презентация

Класът се разделят по групи и получават 4 ситуации, като всеки екип трябва да избере по кой казус да работи. Учениците в екипа анализират ситуацията от гледната точка на определена роля:

  • Ученик – лична, емоционална гледна точка;
  • Учен – факти, изследвания, логика;
  • Мъдрец – философска интерпретация, ценности, смисъл.

Инструкции

"Ще направим дейност, която ще ни помогне да се научим да анализираме сложни ситуации от различни гледни точки, използвайки силата на знанието, разума и мъдростта. Ще влезете в ролите на ученик, учен и мъдрец, за да разгледате един и същ проблем по различен начин и да разберете как всяка перспектива допринася за цялостното решение.

  • Всеки участник в групата избира или получава карта с роля: Ученик, Учен или Мъдрец.
  • Прочетете внимателно предоставения ви казус.
  • Първо поработете индивидуално. Използвайте предоставената ви карта с ролеви инструкции, за да се потопите напълно в ролята. Попълнете работния лист "Как мисли моята роля?", отговаряйки на въпросите от гледната точка на вашата роля. Помислете как би се чувствал, мислил и действал човек с тази роля в дадения казус.
  • След индивидуалната работа, споделете в групата:
    • Как вашата роля вижда проблема? Представете своята гледна точка.
    • Какъв съвет бихте дали от тази гледна точка?
    • Какво е общото и различното в гледните точки на различните роли? Как всяка перспектива допълва останалите?
  • Подгответе кратко устно обобщение: "Нашата роля би казала…". Бъдете готови да представите пред класа как вашата ролева перспектива допринася за разбирането на казуса."

Обобщение

Разглеждането на проблем от няколко гледни точки изгражда по-зряла и обоснована препоръка. Подчертайте как комбинацията от емоционално разбиране, фактически анализ и мъдра преценка води до по-всеобхватни и етични решения. Насърчете учениците да видят стойността на всяка перспектива и как те се допълват взаимно.

Важно!

  • Раздайте картите с ролеви инструкции на всеки ученик и казусите. Уверете се, че всяка група има материали. 
  • Настройте таймер: 5 минути за групово обсъждане и избор на казус, 10 минути за индивидуална работа, 5 минути за групово обобщение и подготовка за представяне.
  • Обикаляйте и задавайте уточняващи въпроси, за да насочвате учениците към по-дълбок анализ според ролята:
    • към Учения: "Каква конкретна информация би искал да събереш, за да вземеш информирано решение? Какви експерименти или проучвания биха били полезни?"
    • към Мъдреца: "С кои философски ценности или принципи работиш тук? Какво е дългосрочното въздействие на различните решения върху човешката природа или обществото?"
    • към Ученика: "Какви са първите ти емоции? Какво би почувствал в подобна ситуация? Кои са твоите лични опасения или надежди?"

Материали за дейността

Как да напишем препоръка като философ?
35 минути
Групова работа

Учениците се запознават с шаблона на философската препоръка и започват да подготвят първи чернови - формулират теза и аргументи от трите ролеви гледни точки.

Инструкции

"Ще получите шаблон на философска препоръка с 4 части:

  • Въведение – представяне на казуса и формулиране на проблема;
  • Теза – ясна и смислена позиция по проблема;
  • Аргументи – по един аргумент от всяка от трите роли (ученик, учен, мъдрец);
  • Заключение – обобщение на аргументите и формулиране на съвет/препоръка.

Прочетете и обсъдете предоставеното примерно мини-есе.

В групи, започнете да подготвяте структурата на вашата препоръка, като засега не пишете целия текст, а само направете план."

Обобщение

"Философското мислене изисква да се опрем на разум, чувства и ценности и да ги съберем в един логичен текст. В тази дейност ще се фокусираме върху структурирането на препоръка, която отразява тези три гледни точки."

Важно!

  • Предоставете на учениците рамки и помощни фрази, които да им помогнат да структурират мислите си, например:
    • "Нашата теза е…“
    • "От гледна точка на ученика…“
    • "Мъдрецът би казал, че…“
  • Дръжте структурата на мини-есето видима на дъската/на слайд, за да могат учениците да се ориентират.

Материали за дейността

Един въпрос, една мисъл, едно изречение
5 минути
Рефлексия

Учениците избират една от три възможни рефлексивни фрази и я завършват в едно изречение, за да обобщят своето преживяване от урока.

Инструкции

"Изберете една от следните три начални фрази и я довършете с едно изречение:

  • "Днес разбрах, че…"
  • "Най-много ме затрудни…"
  • "Ако бях на мястото на героя от казуса…"

Може да споделите с човека до вас или да споделите с класа."

Обобщение

"Всеки философски текст започва с вътрешно питане и лична позиция. Днес поставихме първия камък – разбрахме, че мисленето е свързано не само със знание, а е и въпрос на гледна точка, емоция и отговорност."

Важно!

  • Може да направите тази дейност с устно споделяне по избор, писмено анонимно, или с помощта на онлайн инструмент (напр. Mentimeter, Padlet).
  • Ако сте обособили "Стена на проекта“, прикрепете някои мисли там.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.