Раздел
Що е философия?
Времетраене
80 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- Разпознават философски измерения в житейски ситуации;
- Разглеждат проблемите от различни гледни точки (емоционална, научна, философска);
- Използват понятия като мъдрост, разум, аргумент, теза;
- Запознават се с логическата структура на философско мини-есе.
Необходими материали:
- Работен лист “Как мисли моята роля?”;
- Работен лист “Шаблон на миниесе” (философска препоръка);
- Лепящи листчета/флипчарт/онлайн бяла дъска;
- Таймер.
Учениците прочитат кратко описание на житейска дилема и отбелязват спонтанната си реакция.
Инструкции
"На екрана/дъската виждате:
"Симеон, на 15, се чуди дали да смени училището, защото се чувства изолиран. Той обича математиката, но в новото училище няма да има същото ниво."
Запишете в тетрадките си:
- Бих ли му препоръчал да смени училището?
- Кое е по-важно: чувството за принадлежност или академичният напредък?"
Обобщение
"Житейските проблеми нямат лесен отговор. Философията ни дава инструменти да мислим по-дълбоко и различно."
Важно!
- Насърчете учениците да отговорят интуитивно - това ще покаже колко различно мислят различните хора и ще е добра отправна точка за обсъждане на значението на ролите в проекта.
Класът се разделят по групи и получават 4 ситуации, като всеки екип трябва да избере по кой казус да работи. Учениците в екипа анализират ситуацията от гледната точка на определена роля:
- Ученик – лична, емоционална гледна точка;
- Учен – факти, изследвания, логика;
- Мъдрец – философска интерпретация, ценности, смисъл.
Инструкции
"Ще направим дейност, която ще ни помогне да се научим да анализираме сложни ситуации от различни гледни точки, използвайки силата на знанието, разума и мъдростта. Ще влезете в ролите на ученик, учен и мъдрец, за да разгледате един и същ проблем по различен начин и да разберете как всяка перспектива допринася за цялостното решение.
- Всеки участник в групата избира или получава карта с роля: Ученик, Учен или Мъдрец.
- Прочетете внимателно предоставения ви казус.
- Първо поработете индивидуално. Използвайте предоставената ви карта с ролеви инструкции, за да се потопите напълно в ролята. Попълнете работния лист "Как мисли моята роля?", отговаряйки на въпросите от гледната точка на вашата роля. Помислете как би се чувствал, мислил и действал човек с тази роля в дадения казус.
- След индивидуалната работа, споделете в групата:
- Как вашата роля вижда проблема? Представете своята гледна точка.
- Какъв съвет бихте дали от тази гледна точка?
- Какво е общото и различното в гледните точки на различните роли? Как всяка перспектива допълва останалите?
- Подгответе кратко устно обобщение: "Нашата роля би казала…". Бъдете готови да представите пред класа как вашата ролева перспектива допринася за разбирането на казуса."
Обобщение
Разглеждането на проблем от няколко гледни точки изгражда по-зряла и обоснована препоръка. Подчертайте как комбинацията от емоционално разбиране, фактически анализ и мъдра преценка води до по-всеобхватни и етични решения. Насърчете учениците да видят стойността на всяка перспектива и как те се допълват взаимно.
Важно!
- Раздайте картите с ролеви инструкции на всеки ученик и казусите. Уверете се, че всяка група има материали.
- Настройте таймер: 5 минути за групово обсъждане и избор на казус, 10 минути за индивидуална работа, 5 минути за групово обобщение и подготовка за представяне.
- Обикаляйте и задавайте уточняващи въпроси, за да насочвате учениците към по-дълбок анализ според ролята:
- към Учения: "Каква конкретна информация би искал да събереш, за да вземеш информирано решение? Какви експерименти или проучвания биха били полезни?"
- към Мъдреца: "С кои философски ценности или принципи работиш тук? Какво е дългосрочното въздействие на различните решения върху човешката природа или обществото?"
- към Ученика: "Какви са първите ти емоции? Какво би почувствал в подобна ситуация? Кои са твоите лични опасения или надежди?"
Материали за дейността
Учениците се запознават с шаблона на философската препоръка и започват да подготвят първи чернови - формулират теза и аргументи от трите ролеви гледни точки.
Инструкции
"Ще получите шаблон на философска препоръка с 4 части:
- Въведение – представяне на казуса и формулиране на проблема;
- Теза – ясна и смислена позиция по проблема;
- Аргументи – по един аргумент от всяка от трите роли (ученик, учен, мъдрец);
- Заключение – обобщение на аргументите и формулиране на съвет/препоръка.
Прочетете и обсъдете предоставеното примерно мини-есе.
В групи, започнете да подготвяте структурата на вашата препоръка, като засега не пишете целия текст, а само направете план."
Обобщение
"Философското мислене изисква да се опрем на разум, чувства и ценности и да ги съберем в един логичен текст. В тази дейност ще се фокусираме върху структурирането на препоръка, която отразява тези три гледни точки."
Важно!
- Предоставете на учениците рамки и помощни фрази, които да им помогнат да структурират мислите си, например:
- "Нашата теза е…“
- "От гледна точка на ученика…“
- "Мъдрецът би казал, че…“
- Дръжте структурата на мини-есето видима на дъската/на слайд, за да могат учениците да се ориентират.
Материали за дейността
Учениците избират една от три възможни рефлексивни фрази и я завършват в едно изречение, за да обобщят своето преживяване от урока.
Инструкции
"Изберете една от следните три начални фрази и я довършете с едно изречение:
- "Днес разбрах, че…"
- "Най-много ме затрудни…"
- "Ако бях на мястото на героя от казуса…"
Може да споделите с човека до вас или да споделите с класа."
Обобщение
"Всеки философски текст започва с вътрешно питане и лична позиция. Днес поставихме първия камък – разбрахме, че мисленето е свързано не само със знание, а е и въпрос на гледна точка, емоция и отговорност."
Важно!
- Може да направите тази дейност с устно споделяне по избор, писмено анонимно, или с помощта на онлайн инструмент (напр. Mentimeter, Padlet).
- Ако сте обособили "Стена на проекта“, прикрепете някои мисли там.

