Описание – стъпка по стъпка
Раздел
Текст и общуване
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- уместно употребяват езикови средства според комуникативната ситуация;
- озаглавяват собствен и чужд текст;
- правят кратко писмено описание на наблюдаван предмет, животно, растение;
- открива повторението и изброяването като изразни средства в конкретно произведение.
Необходими материали:
- работени лист “Карти с думи за описание”
Игра с карти: учениците описват обект, без да казват неговото име, останалите трябва да го познаят.
Инструкции
Разбъркайте картите и дайте на всеки ученик да изтегли карта на случаен принцип.
- "Изтегли карта с дума. Опиши това, което ти се е паднало, без да казваш името му. Може да е предмет, животно, растение. Използвай думи за неговата форма, цвят, големина, употреба. Останалите трябва да познаят.
- Давам пример - изтеглям карта с надпис "тетрадка". Казвам: "Аз съм синя на цвят. Имам бели листове и редове. Учениците пишат върху тях."
Обобщение
"Разбрахме, че описанията могат да ни помогнат да си представим нещо дори без да виждаме думата."
Важно!
- Изберете познати на децата думи.
- Насърчавайте използването на точни прилагателни имена.
- След всяко описание задайте въпрос: „Кое направи описанието добро?“
- Ако не стигне времето за всички ученици, оставете им картите, да играят с тях в друго време.
Учениците създават устно описание на картина, човек, растение или предмет от класната стая.
Инструкции
Разделете учениците в екипи по двама. Дайте нструкция за работа.
- "Всеки ученик трябва да си избере картина, човек, растение или предмет от класната стая.
- Трябва да помисли по въпросите:
- Как изглежда?
- Какво прави?
- От какво е направен?
- За какво служи?
- После трябва да опише обекта на съседа си. Изберете в двойката кой ще е първи. Когато той направи устно описание, ред е на другарчето му."
Обобщение
"Научихме се как самостоятелно да създаваме подредено устно описание."
Важно!
- Демонструрайте едно описание пред класа.
- Помагайте с допълващи въпроси.
- Насърчавайте използване на изброяване и повторение.
- Нека учениците направят своите устни описание по двойки. Може да дадете думата на едно-две деца да представят своите устни описания пред класа.
Учениците споделят кое им е било лесно/трудно при устното описание и дали са използвали езикови средства.
Инструкции
Завършете часа с кратка рефлексия.
- "Помислете как се справихте с устното описание. Как мислите, дали:
- Описвахте ясно;
- Използвахте интересни думи;
- Използвахте повторение или изброяване.
- Споделете пример."
Обобщение
"Установихме кои стратегии ни помагат да създадем добро описание. Това ни подготвя за писане на собствен текст следващия път."
Важно!
- Дайте позитивна обратна връзка.
- Изведете добри примери от описанията на учениците.
