Раздел

Организмите и тяхната среда на живот

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разпознават и описват основни групи животни;
  • назовават характерни белези на животните (гръбначни/безгръбначни; сухоземни/водни и др.);
  • използват визуална информация за групиране на животни по определени признаци.

Необходими материали:

Сафари в света на животните
10 минути
Дискусия

Учениците се вживяват в ролята на пътешественици, отишли на сафари. Чрез обсъждане и наблюдение на изображения/видео учениците се насочват към темата за разнообразието на животинския свят. Целта е да се събуди интерес към различните видове животни и основните им характеристики.

Инструкции

Въведете учениците в темата за животинския свят.

  • "Обичате ли да пътувате? Къде най-много обичате да пътувате? 
  • Чудесно! Сега искам от вас да си представите, че отиваме на сафари – но не в Африка, а по целия свят! Ще наблюдаваме животни от джунглата, океана, планините и двора на баба. Ще ви покажа различни животни, а вие ще се опитате да ги опишете. Готови ли сте?"

Покажете на учениците видео за разнообразието в животинския свят.

  • "Какво животно виждате тук? 
  • По какво си приличат и по какво се различават? 
  • Могат ли да живеят на едно и също място? 
  • Имат ли еднакви крака? 
  • А кожа, пера, люспи?"

Обобщение

"Започнахме с наблюдение на различни животни, за да видим колко многообразен е животинският свят. Ще научим, че учените ги подреждат в групи, за да ни е по-лесно да ги опознаваме."

Важно!

  • Следете всички ученици да участват активно. 
  • Напомняйте им да аргументират наблюденията си – напр. „Мисля, че това животно живее във вода, защото има перки.“
  • Изберете отрязък от видеото, който да покажете на учениците, за да се вместите в предвиденото за дейността време.
Открий приликите и разликите
10 минути
Работа по двойки

Учениците работят по двойки, за да сравнят различни животни, използвайки подготвена таблица. Откриват прилики и разлики, които ще им помогнат да ги групират.

Инструкции

Разделете класа на екипи по двама.

  • "Сега ще работите по двойки. Всяка двойка ще получи работен лист с таблица и 4 снимки на животни.
  • Задачата ви е да попълните в таблицата:
  1. Къде живее животното, каква е неговата среда на живот?
  2. С какво е покрито тялото му? Има ли крила/перки/крака?
  3. Диша ли с дробове или хриле (ако знаете)?
  4. Има ли гръбначен стълб?
  5. Как се размножава?
  • Попълнете каквото можете. После ще сравним резултатите си."

Обобщение

"Научихме, че можем да сравняваме животните по различни признаци. Това ще ни помогне да разберем как учените ги подреждат в групи."

Важно!

  • Изберете контрастни примери – напр. риба, птица, бозайник, насекомо. 
  • Насърчете учениците да използват знания от опита и учебника. 
  • Обходете класната стая, за да подкрепите при нужда.

Материали за дейността

Групирай ме, ако можеш!
15 минути
Групова работа

Учениците работят в малки групи по 4 деца. Получават илюстрации на различни животни и подготвени отрязъци с основни белези (напр. дишане с бели дробове, снасяне на яйца, живот във вода). Тяхната задача е да групират животните и аргументират избора си според общите признаци.

Инструкции

Разделете класа на екипи по четирима.

  • "Сега ще работите в малки екипи. Ще се разделим с броене (първи, втори, трети, четвърти). Всеки екип ще получи пакет с картинки на различни животни (може да размесите картинките от предишната задача), както и листчета с техни характеристики.
  • Вашата задача е:
  1. Да разгледате внимателно всяко животно.
  2. Да решите кои животни имат общи белези – например: дишат с бели дробове, имат пера, живеят в морето и др.
  3. Да групирате животните по ваш избор, като сложите подходящите белези към всяка група.
  4. Да подготвите кратко представяне на всяка група и защо сте решили, че тези животни принадлежат към нея.
  • Готови ли сте за предизвикателството на зоолозите? Хайде да видим колко добре можете да наблюдавате и класифицирате!"

Обобщение

"Чрез тази дейност влязохме в ролята на истински учени – наблюдавахме, анализирахме и търсихме прилики между животните. Научихме, че те могат да се подреждат в групи според общи белези, което ни помага да ги изучаваме по-лесно и да разбираме повече за живота им."

Важно!

  • Насърчавайте децата да се аргументират – защо поставят определено животно в дадена група.
    Помагайте при неясноти, но избягвайте да давате готовите отговори. 
  • В края поканете няколко екипа да представят как са групирали животните си.

Материали за дейността

В какво си приличат и в какво се различават?
5 минути
Рефлексия

Учениците участват в кратка дискусия за изведените групи животни. Учителят обобщава основното от урока и и акцентира върху ползата от групирането в науката и ежедневието.

Инструкции

Завършете часа с кратка рефлексия и обобщение.

  • "Чудесно се справихте с групирането! А сега нека помислим заедно:
  1. Какво беше най-трудно в задачата ви?
  2. Кои животни според вас беше лесно да групирате? Защо?
  3. Как групирането ни помага да разбираме по-добре животните?
  4. Можем ли да направим обобщение – какви основни групи животни различаваме?
  • Помислете върху тези въпроси и нека заедно съставим карта на знанието на дъската – ще напишем основните групи и ще прибавим по 2 животни към всяка."

Обобщение

"Днес направихме първата крачка към това да станем откриватели на животинския свят. Научихме, че животните могат да се групират според определени признаци – това ни помага да ги изучаваме, да ги опознаваме и да се грижим по-добре за тях."

Важно!

  • Използвайте бяла дъска или флипчарт, за да визуализирате общите групи, изведени в хода на урока.
  • Акцентирайте върху понятието “група животни” и подгответе децата за следващия урок, в който ще задълбочат знанията си чрез упражнение.

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.