Раздел
Организмите и тяхната среда на живот
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават и описват основни групи животни;
- назовават характерни белези на животните (гръбначни/безгръбначни; сухоземни/водни и др.);
- използват визуална информация за групиране на животни по определени признаци.
Необходими материали:
- работен лист “Животни и местообитания – част 1”
- работен лист “Какви животни познавам?”
- работен лист “Характеристики на животни”
- примерно видео за разнообразието в животинския свят
- Работен лист за групиране
- Таблица за попълване
Учениците се вживяват в ролята на пътешественици, отишли на сафари. Чрез обсъждане и наблюдение на изображения/видео учениците се насочват към темата за разнообразието на животинския свят. Целта е да се събуди интерес към различните видове животни и основните им характеристики.
Инструкции
Въведете учениците в темата за животинския свят.
- "Обичате ли да пътувате? Къде най-много обичате да пътувате?
- Чудесно! Сега искам от вас да си представите, че отиваме на сафари – но не в Африка, а по целия свят! Ще наблюдаваме животни от джунглата, океана, планините и двора на баба. Ще ви покажа различни животни, а вие ще се опитате да ги опишете. Готови ли сте?"
Покажете на учениците видео за разнообразието в животинския свят.
- "Какво животно виждате тук?
- По какво си приличат и по какво се различават?
- Могат ли да живеят на едно и също място?
- Имат ли еднакви крака?
- А кожа, пера, люспи?"
Обобщение
"Започнахме с наблюдение на различни животни, за да видим колко многообразен е животинският свят. Ще научим, че учените ги подреждат в групи, за да ни е по-лесно да ги опознаваме."
Важно!
- Следете всички ученици да участват активно.
- Напомняйте им да аргументират наблюденията си – напр. „Мисля, че това животно живее във вода, защото има перки.“
- Изберете отрязък от видеото, който да покажете на учениците, за да се вместите в предвиденото за дейността време.
Учениците работят по двойки, за да сравнят различни животни, използвайки подготвена таблица. Откриват прилики и разлики, които ще им помогнат да ги групират.
Инструкции
Разделете класа на екипи по двама.
- "Сега ще работите по двойки. Всяка двойка ще получи работен лист с таблица и 4 снимки на животни.
- Задачата ви е да попълните в таблицата:
- Къде живее животното, каква е неговата среда на живот?
- С какво е покрито тялото му? Има ли крила/перки/крака?
- Диша ли с дробове или хриле (ако знаете)?
- Има ли гръбначен стълб?
- Как се размножава?
- Попълнете каквото можете. После ще сравним резултатите си."
Обобщение
"Научихме, че можем да сравняваме животните по различни признаци. Това ще ни помогне да разберем как учените ги подреждат в групи."
Важно!
- Изберете контрастни примери – напр. риба, птица, бозайник, насекомо.
- Насърчете учениците да използват знания от опита и учебника.
- Обходете класната стая, за да подкрепите при нужда.
Учениците работят в малки групи по 4 деца. Получават илюстрации на различни животни и подготвени отрязъци с основни белези (напр. дишане с бели дробове, снасяне на яйца, живот във вода). Тяхната задача е да групират животните и аргументират избора си според общите признаци.
Инструкции
Разделете класа на екипи по четирима.
- "Сега ще работите в малки екипи. Ще се разделим с броене (първи, втори, трети, четвърти). Всеки екип ще получи пакет с картинки на различни животни (може да размесите картинките от предишната задача), както и листчета с техни характеристики.
- Вашата задача е:
- Да разгледате внимателно всяко животно.
- Да решите кои животни имат общи белези – например: дишат с бели дробове, имат пера, живеят в морето и др.
- Да групирате животните по ваш избор, като сложите подходящите белези към всяка група.
- Да подготвите кратко представяне на всяка група и защо сте решили, че тези животни принадлежат към нея.
- Готови ли сте за предизвикателството на зоолозите? Хайде да видим колко добре можете да наблюдавате и класифицирате!"
Обобщение
"Чрез тази дейност влязохме в ролята на истински учени – наблюдавахме, анализирахме и търсихме прилики между животните. Научихме, че те могат да се подреждат в групи според общи белези, което ни помага да ги изучаваме по-лесно и да разбираме повече за живота им."
Важно!
- Насърчавайте децата да се аргументират – защо поставят определено животно в дадена група.
Помагайте при неясноти, но избягвайте да давате готовите отговори. - В края поканете няколко екипа да представят как са групирали животните си.
Учениците участват в кратка дискусия за изведените групи животни. Учителят обобщава основното от урока и и акцентира върху ползата от групирането в науката и ежедневието.
Инструкции
Завършете часа с кратка рефлексия и обобщение.
- "Чудесно се справихте с групирането! А сега нека помислим заедно:
- Какво беше най-трудно в задачата ви?
- Кои животни според вас беше лесно да групирате? Защо?
- Как групирането ни помага да разбираме по-добре животните?
- Можем ли да направим обобщение – какви основни групи животни различаваме?
- Помислете върху тези въпроси и нека заедно съставим карта на знанието на дъската – ще напишем основните групи и ще прибавим по 2 животни към всяка."
Обобщение
"Днес направихме първата крачка към това да станем откриватели на животинския свят. Научихме, че животните могат да се групират според определени признаци – това ни помага да ги изучаваме, да ги опознаваме и да се грижим по-добре за тях."
Важно!
- Използвайте бяла дъска или флипчарт, за да визуализирате общите групи, изведени в хода на урока.
- Акцентирайте върху понятието “група животни” и подгответе децата за следващия урок, в който ще задълбочат знанията си чрез упражнение.


