Приказка на сцена – добрина, обич и вълшебство
Раздел
Особености на художествения текст
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- осмислят условния характер на художествения текст;
- разграничават художествен от нехудожествен текст;
- откриват логически акценти в художествения текст;
- разпознават художественото описание в литературното произведение;
- откриват описания на външен вид на герои, на обстановка, на пейзаж в художествен текст;
- разграничават художественото описание от повествованието в художествен текст;
- откриват сравнението в изучавано произведение.
Необходими материали:
- надпис „Добре дошли на нашето представление!“
- музика за фон при пристигането на гостите
- етикети “Домакин” за учениците, които посрещат публиката
- работен лист “Сценарий по приказката “Розово-захарно-скъпоценна приказка” на Кина Къдрева”
- реплики и разпределени роли
- декори, рисунки и реквизит
- звукови ефекти, подготвени от групите
- облекло/аксесоари за героите
- стикери “Подарих обич”
Учениците посрещат гостите – второкласници, и ги въвеждат в приказния свят с кратко въведение и покана да се включат като публика.
Инструкции
Посрещнете гостите и ги приветствайте.
- "Ученици, днес е нашият специален ден, в който ще подарим приказка на други деца! И не на кого да е – а на второкласниците! Малки, мили, усмихнати, сигурно и малко притеснени какво ще видят. Но ние сме готови. Подготвихме реплики, костюми, цветя, рисунки.
- Преди представлението да започне, ние трябва да ги поканим в нашия свят. Не просто да им кажем „здравейте“, а да ги пренесем в началото на нашата приказка.
- Трима ученици ще излязат отпред и ще кажат няколко кратки изречения, с които ще започне нашето вълшебство. Репликите са много прости, но много важни – защото с тях отваряме вратата към историята:
Ученик 1:
- Здравейте и добре дошли в нашата приказка!
Ученик 2:
- Това не е просто представление – това е свят, в който всичко може да се случи, стига да имаш въображение.
Ученик 3:
- Настанете се удобно. След малко светът ще стане розов, захарен, златен и пълен с обич."
Обобщение
Тази дейност създава атмосфера на тържественост и отговорност, развива умения за представяне пред публика и настройва класа на вълшебна вълна.
Важно!
- Подгответе учениците да посрещнат гостите учтиво.
- Разпределете ролите за “домакини”.
- Осигурете уютна атмосфера – с тиха музика или декор при влизане.
Материали за дейността
Учениците представят театрална адаптация на приказката „Розово-захарно-скъпоценна приказка“ пред второкласници. Използват реплики, декори, рисунки, звуци и движения, за да предадат посланията на текста по сценичен начин.
Инструкции
Преминете към сценичното представление.
- "Добре дошли на нашето малко, но сърдечно театрално представление! Днес ще видите как една приказка може да се превърне в сцена, как думите се превръщат в глас, в цвят, в движение.
- Нашето представление е по „Розово-захарно-скъпоценна приказка“, написана от Кина Къдрева. То е изпълнено с чудеса, слънчеви усмивки, мечти и вълшебства.
- Третокласниците не са само разказвачи – те са художници, актьори и създатели. С много старание и въображение те превърнаха текста в жив спектакъл.
- Гледайте с отворени очи и сърца – защото най-хубавите неща в света се случват, когато има доброта, обич и малко фантазия.
- Да започваме!"
Обобщение
Това представление показва как един художествен текст може да оживее чрез сценично изразяване. Учениците прилагат разбирането си за художествено повествование, описание и сравнение, като ги превръщат в реплики, образи и действия. Дейността развива емоционална интелигентност, екипна работа и творческо мислене.
Важно!
- Уверете се, че сцената и декорите са подготвени предварително.
- Подредете публиката удобно – осигурете пространство за видимост.
- Насърчавайте децата да говорят ясно и да се забавляват.
- След края на представлението поздравете участниците.
Учениците получават обратна връзка от публиката (второкласниците), благодарят за участието и споделят с няколко думи какво им е харесало най-много в процеса. Урокът завършва с кратко послание за добрината и обичта.
Инструкции
Преминете към даване на обратна връзка и кратка рефлексия.
- Скъпи актьори, чудесно представление! Сега е време да чуем какво мисли публиката. Нека няколко второкласници ни кажат какво им е харесало най-много.
- А вие, мои прекрасни третокласници – споделете по едно изречение:
- Кой момент беше най-забавен?
- Какво научихте за приказката?
- С какво направихте света "розов, златен и скъпоценен"?
Завършете часа с кратко послание за добрината и обичта.
- "Светът може да стане розов, златен и скъпоценен – само ако в него има мечти, усмивки и топли сърца. Истинската магия се ражда, когато вярваме в доброто, когато се отнасяме с обич към другите и когато не се страхуваме да бъдем вълшебници в собствения си свят. Нека всеки от нас си тръгне днес с една розово-златна-скъпоценна капка добрина и я подари на някого. Благодарим ви, че бяхте с нас!"
Обобщение
Финалната част затваря учебното преживяване с лична оценка и изразяване на емоции. Децата осмислят какво са създали и споделят гордост, радост и научени уроци. Представлението остава в тях като спомен, свързан с добрина и обич.
Важно!
- Наградете участниците със стикери.
- Помогнете на учениците да формулират мислите си кратко и уверено.
- Използвайте тази част като момент за признание и емоционална подкрепа.

