Изготвяне на здравословно меню според индивидуални нужди
Раздел
Човекът и здравословният начин на живот
Времетраене
50 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават основните хранителни вещества (въглехидрати, протеини, мазнини, витамини и минерали) и описват тяхната функция;
- посочват кои храни са източници на различни хранителни вещества;
- обясняват връзката между храненето, растежа и здравето на човека;
- съставят здравословно меню за различни дни от седмицата, съобразено с принципите на балансираното хранене.
Необходими материали:
- работен лист “Хранителни стойности”
- работен лист “Изготвяне на здравословно меню”
- химикали, моливи, флумастери
Изготвяне на здравословно меню според индивидуални нужди
50 минути
Групова работа
Инструкции
Раздайте на всеки екип работен лист “Хранителни стойности” и работен лист “Изготвяне на здравословно меню”.
- "За тази задача ще работите в екип. В рамките на сутрешните часове вече сте започнали работа в определени екипи и сега ще продължите в същите. Всеки екип ще получи профил на различен човек – с описание на възраст, пол, начин на живот, здравословно състояние и хранителни нужди.
- Вашата задача е да съставите еднодневно меню за този човек, така че то да бъде здравословно и балансирано. Използвайте ресурсите, които сте учили – информация за групите хранителни вещества, таблици за калориите и видовете храни.
- Помислете и обосновете избора си: Защо избрахте тези храни? Подходящи ли са за човека, с когото работите? Представете вашето меню на постер или таблично, като включите и кратко устно обяснение."
Обобщение
Тази дейност помага на учениците да приложат знанията си за здравословното хранене в практически контекст. Работата по реален казус насърчава критично мислене и съобразяване с индивидуалните потребности на различни хора. С това се поставя основа за самостоятелно вземане на здравословни решения в бъдеще.
- "Ученици, благодаря на всички вас за положените усилия, за отличните аргументирани решения, които взехте и представихте и за здравословните планове, които съставихте. Сигурна съм, че вашата работа ще повлияе на здравето на много хора, но най-вече на вашето собствено."
Важно!
- Предварително подгответе различните профили на хора с разнообразни характеристики разпечатани.
- Разпечатайте таблици с хранителна стойност, които да улеснят работата на учениците.
- Насърчавайте учениците да използват знанията си, като обосновават избора си на храни.
- Организирайте кратки представяния на менютата с въпроси от останалите екипи.
- Проведете дискусия и обсъдете представянето на екипите.

