Раздел

Междуличностни отношения

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • Разпознават видове групи според различни критерии;
  • Изследват ролите и отношенията в класа като социална група;
  • Разпознават характерни стереотипи като пречка за общуването и приемането на другостта;
  • Изследват и оценяват критично различни исторически и съвременни норми на съвместен живот в общността (етични, правни, религиозни, политически).

Необходими материали:

  • Проектор/интерактивна дъска;
  • Материали за писане (тетрадки, химикалки);
  • Лепящи листчета;
  • Работен лист “Казуси за социални роли и стереотипи”.
Моята роля в...
5 минути
Дискусия

Учениците бързо идентифицират различни роли, които играят в ежедневието си, за да осъзнаят многообразието от социални роли и тяхното влияние.

Инструкции

Инструкции към учениците:

  1. "Както казва Шекспир, целият свят е сцена и всички ние сме актьори на нея. Днес ще изследваме тези роли. Ще получите едно листче, на което за 2 минути трябва да напишете 3-4 различни роли, които играете в ежедневието си. Например: ученик, син/дъщеря, приятел, спортист, член на клуб, потребител и т.н.
  2. Помислете как тези роли променят начина, по който общувате и се държите? По един и същи начин ли се държите у дома и в училище например?
  3. По желание, споделете по една от ролите си с класа."

Обобщение

Тази дейност ангажира учениците с темата за социалните роли, като ги кара да осъзнаят множеството роли, които заемат, и как те формират тяхната идентичност и общуване. Това е важна основа за разбиране на сложността на човешките взаимоотношения и за изграждане на многопластови герои в техния филмов проект.

Важно!

  • Насърчете учениците да мислят за разнообразие от роли - не само семейни или училищни, но и в хобита, онлайн, в обществото.
  • Подчертайте, че всеки от нас играе множество роли, които оформят идентичността ни и влияят на начина, по който общуването.

Материали за дейността

Латиноамерикански казуси: Роли и стереотипи в действие
30 минути
Групова работа

Учениците анализират латиноамерикански казуси, които илюстрират социални роли и стереотипи, и дискутират тяхното влияние върху общуването и конфликтите.

Инструкции

"Разделете се на малки групи (3-4 човека).

Ще получите работен лист с два латиноамерикански казуса. Внимателно прочетете всеки казус.

Дискутирайте в групата си всеки казус и запишете вашите отговори на следните въпроси:

  • Кои са основните социални роли, които играят героите (напр. глава на семейството, амбициозна дъщеря, нов жител, лидер на общност)?
  • Разпознавате ли някакви стереотипи?
  • Как тези роли и стереотипи влияят на решенията и взаимоотношенията на героите в сценария?
  • Как бихте разрешили конфликта, ако сте на мястото на героите? Стремете се да намерите решение, като се съобразите с техните роли и стереотипи, но се стремите към ефективно общуване?

След като приключите с обсъждането, представете своите анализи и заключения пред класа."

Обобщение

Тази дейност задълбочава разбирането на учениците за социалните роли и стереотипите и тяхното въздействие върху междуличностните отношения. Чрез анализа на конкретни латиноамерикански казуси те се учат да идентифицират, критикуват и предлагат решения на конфликти, породени от тези фактори. Това умение е от съществено значение за създаване на по-нюансирани и реалистични герои във филма, който ще създадат в края на проекта, както и за критично осмисляне на социалните норми в ежедневието.

Важно!

  • Осигурете достатъчно време за задълбочен анализ на всеки казус.
  • Обсъдете с класа значението на понятието “стереотип”. Подчертайте, че стереотипите често са опростени представи и могат да бъдат пречка за приемането на различните от нас.

Материали за дейността

Моята роля във филма
5 минути
Рефлексия

Учениците рефлектират как социалните роли и стереотипи могат да бъдат пресъздадени в техния филм, за да му придадат дълбочина и смисъл.

Инструкции

  1. "За да направим нашия латино-американски епизод по-реалистичен и въздействащ, ще покажем как героите ни изпълняват своите социални роли и се изправят пред стереотипи. Кои социални стереотипи според вас са най-вредни в съвременното общество? Ще получите лепящо листче, запишете отговора си на него.
  2. Залепете листчето на флипчарт/дъската, до бележките от миналите часове."

Обобщение

Тази финална рефлексия помага на учениците да свържат наученото за социалните роли и стереотипите с творческия процес на проекта. Тя ги насърчава да мислят как да изобразят тези сложни динамики по смислен и реалистичен начин в техния филм, което е ценно както за качеството на крайния продукт, така и за тяхното разбиране на обществото и собствената им роля в него.

Важно!

  • Съберете листчетата, за да проследите разбирането и идеите на учениците.
  • Насърчете ги да мислят за конкретни ситуации или диалози, които биха могли да илюстрират тези концепции във филма.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.