Силата на думите и тишината: Как общуваме?
Раздел
Междуличностни отношения
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- Разбират общуването като социално умение;
- Различават средствата на вербалното и невербалното общуване.
- Прилагат техники за активно слушане в процеса на общуване в клас.
Необходими материали:
- Проектор/интерактивна дъска;
- Материали за писане (тетрадки, химикалки);
- Лепящи листчета;
- (По желание) Откъс от латиноамериканска сапунена опера (видео).
Учителят представя накратко проекта, неговата цел и връзката му с темата за общуването.
Инструкции
"Здравейте, ученици! Днес започваме един много интересен и творчески проект, наречен “Латиноамерикански сериал”. През следващите седмици ще влезем в ролята на сценаристи, режисьори и актьори, за да създадем свой кратък филм.
Основната цел на този проект е не просто да направим филм, а да изследваме как общуваме – не само с думи, но и с емоции, с поведението си, с ролите, които играем в обществото. Ще научим как да пресъздадем това автентично във филмов формат, вдъхновени от динамиката на латиноамериканските сапунени опери.
Бъдете готови да експериментирате, да творите и да се забавлявате, докато учим за силата на общуването."
Обобщение
Тази дейност поставя началото на проекта, като ясно очертава неговата цел и връзката с темата за общуването. Учениците се мотивират за предстоящата работа и разбират какво ще постигнат през следващите седмици, което е ключово за тяхната ангажираност и успешното протичане на проекта.
Важно!
- Използвайте визитката на проекта като основа за представянето му пред класа.
- Подчертайте креативния и практически характер на проекта.
- Създайте позитивна и мотивираща атмосфера.
Материали за дейността
Учениците играят кратка игра, в която общуват без думи, за да осъзнаят силата на невербалната комуникация.
Инструкции
"Разделете се на двойки.
В раките на до 2 минути се опитайте да предадете на партньора си едно от следните съобщения без да използвате думи (само с мимики, жестове, поза). Ще ги запиша на дъската:
- Много съм щастлив/а да те видя!
- Тъжен съм и имам нужда от утеха.
- Разбирам те напълно.
- Не съм съгласен/а с теб.
Разменете се! След това обсъдете в двойките какво е било трудно и какво - лесно.
Какво разбрахте за общуването, когато не можехте да използвате думи?"
Обобщение
Чрез тази игра учениците нагледно осъзнават, че общуването не се изчерпва само с думите. Това е фундамент за създаване на по-дълбоки и автентични персонажи в техния филм и за по-осъзнато общуване в реалния живот.
Важно!
- Насърчете учениците да бъдат креативни.
- След играта, проведете кратък общ разговор с класа. Наблегнете на ролята на невербалните сигнали (език на тялото, мимики) за предаването на емоции и намерения.
Материали за дейността
Чрез дискусия и примери учениците дефинират вербалното и невербалното общуване, разглеждат елементи на езика на тялото и се запознават с концепцията за активно слушане.
Инструкции
"Разделете се на малки групи (3-4 човека). Помислете и запишете какво според включва:
- Вербалното общуване;
- Невербалното общуване.
Представете ми своите идеи! Сега заедно ще отговорим на въпроса. Вербално общуване
Вербалното общуване наричаме общуването чрез използването на думи – устно или писмено – за да предадем мисли, чувства или информация. Елементи на вербалното общуване са освен конкретните думи и фрази, също тонът, интонацията, скоростта на говорене и други. Невербалното общуване се случва без думи и включва начина, по който се държим: жестове (като кимане или ръкостискане), мимики (напр. усмивка или намръщване), пози на тялото, тон на гласа, контакт с очи и разстояние между хората Тези сигнали често казват повече от самите думи и помагат да усетим истинските емоции на човек.
Сега искам да изгледайте един кратък откъс от латиноамериканска сапунена опера. Обърнете внимание не само на думите, но и на това как героите изразяват емоции с лицето, тялото, интонацията. Какви съобщения предават без думи? Да дискутираме.
Има още един термин, който трябва да си изясним: знаете ли какво е активно слушане. Какво прави един слушател "активен"? (напр. кимане, зрителен контакт, преформулиране, задаване на уточняващи въпроси). Защо е важно в ежедневието и в нашия филм?"
Обобщение
Тази дейност систематизира знанията на учениците за различните аспекти на общуването – вербално и невербално, и въвежда ключовото понятие за активно слушане. Чрез анализа на откъс от сапунена опера, те прилагат наученото в контекста на проекта, което ще им помогне да изградят по-реалистични и въздействащи диалози и сцени в своя филм. Разбирането на тези елементи е от съществено значение за ефективна комуникация в ежедневието.
Важно!
- Използвайте примери от ежедневието на учениците.
- Демонстрирайте активно слушане.
- Насърчете учениците да дават свои примери.
Материали за дейността
Учениците рефлектират върху наученото и как то може да бъде приложено в техния бъдещ филмов епизод.
Инструкции
"Ще дам на всеки едно лепящо листче. На него искам да довършете изречението: 'Днес разбрах, че общуването в нашата “сапунка” ще бъде по-силно, ако…” - допишете само отговора си.
Залепете листчето на определено място в класната стая."
Обобщение
Тази финална рефлексия консолидира наученото през часа и го свързва директно с практическия аспект на проекта – създаването на филм. Тя помага на учениците да осъзнаят как разбирането за общуване може да бъде приложено креативно в сценария и актьорската игра, както и да ги подготви за следващите уроци, фокусирани върху емоциите и социалните роли.
Важно!
- Съберете листчетата, за да проследите разбирането и идеите на учениците за бъдещия проект.
- Подчертайте, че общуването е в основата на всяка добра история, особено в сапунените сериали, където емоциите са силно изразени.