Раздел
Български приноси
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- споделят и обсъждат резултатите от изследванията си, свързани с избрани български личности;
- извършват аритметични изчисления, базирани на събраната информация;
- проверяват точността на представените резултати и при нужда коригират грешките;
- извеждат добрите примери и изтъкват ключовите качества, довели до успеха на изследваните личности.
Необходими материали:
- попълнени работни листове “Българската следа в Европа”
- листове за изчисления и химикалки
Екипите споделят откритията си и представят личностите, които са изследвали, както и държавите, градовете и сградите, свързани с тях. Обсъждането е насочено към откриване на дублирания на имена, държави и градове.
Инструкции
Започнете с представяне на резултатите от проучванията.
- "Всяка група ще сподели името на личността, която е изследвала, държавата от Европа (освен България) и градовете, с които е свързана тази личност, както и сградите, които сте избрали. Не забравяйте да обясните какви са постиженията на този българин в градовете и държавата, които сте посочили.
- Ще проверим дали в различните екипи има дублирани данни. Тези, които са изследвали едни и същи личности, ще се допълват и коригират, ако се налага."
Обобщение
Това представяне ни помогна да научим имената на съвременни български личности, прославили България в Европа и по света. Сега сме готови да преминем към анализа на данните и да видим какви изводи можем да направим.
Важно!
- Внимателно следете за дублирания, за да могат учениците да се допълват с надграждане, а не да повтарят едни и същи изводи.
- Уверете се, че всички ученици имат възможност да се изкажат и да представят своите резултати.
- Насърчавайте поддържането на добър тон по време на дискусията.
Учителят поставя на всички групи четири въпроса, за да се направи сравнителен анализ на държавите, градовете и сградите. Учениците правят аритметични изчисления на база резултатите, попълнени в таблиците им. След изчисленията учениците представят своите резултати, а тези, които работят с една и съща информация, сравняват резултатите си и, ако е необходимо, правят корекции.
Инструкции
Раздайте на групите бели листове, върху които да правят изчисления.
- "Сега ще направим няколко изчисления, базирани на данните, които сте събрали. Ще запиша на дъската четири въпроса, на които трябва да отговорите:
- Коя от двете държави - България или …, е по-голяма по територия и с колко кв. км.?
- Коя от двете държави - България или …, е по-голяма по население и с колко жители?
- Кой от двата града - …. или …., е по-голям по население и с колко жители?
- Коя от двете сгради - …. или …., е построена по-рано и с колко години?
- След като направите изчисленията, ще представите резултатите си пред класа.
- Ако няколко групи са работили с една и съща информация, следете дали изчисленията са напълно точни.
- Ако откриете грешки, ще ги обсъдим и ще направите корекции."
Обобщение
"Тази дейност ни даде възможност да анализираме и сравним събраните данни. С такива упражнения развиваме математическите си умения и се учим как да проверяваме изчисленията си и да коригираме грешките си.
Видяхме, че в някои ситуации нашата държава може да е по-малка по площ и по население в сравнение с други в Европа, но това по никакъв начин не определя успехите, които българите могат да постигнат в своята сфера на дейност."
Важно!
- Подкрепяйте учениците в процеса на изчисленията, като осигурявате ясни обяснения и помощ при нужда.
- Насърчавайте учениците да работят съвместно при проверката на резултатите и коригирането на грешки.
- Поддържайте добрия тон по време на представянето и коригирането, като изисквате уважение и сътрудничество.
Учителят води заключителна дискусия, в която учениците обобщават постиженията на изследваните личности. Те извеждат ключовите качества, които са помогнали на тези личности да постигнат успехи.
Инструкции
Завършете часа с дискусия.
- "Нека завършим днешния урок с обсъждане на постиженията на личностите, които изследвахте. Как мислите, кои качества са помогнали на тези личности да постигнат успехи?
- Как можем да следваме техния пример?"
Обобщение
"Тази заключителна дискусия ни помогна да осъзнаем значението на успехите на изследваните личности и как можем да приложим техните качества в собствения си живот. В следващия урок ще се фокусираме върху създаването на макети на сградите, които са свързани с тези личности."
Важно!
- Може да записвате на дъската качествата, водещи до успех, предложени от учениците.
- Обсъдете как тези качества могат да бъдат полезни и на самите ученици. Свържете ги с усилията, които полагат за реализирането на този проект.