Изводи за българските следи в Европа

Раздел

Български приноси

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците: 

  • споделят и обсъждат резултатите от изследванията си, свързани с избрани български личности;
  • извършват аритметични изчисления, базирани на събраната информация;
  • проверяват точността на представените резултати и при нужда коригират грешките;
  • извеждат добрите примери и изтъкват ключовите качества, довели до успеха на изследваните личности.

Необходими материали:

  • попълнени работни листове “Българската следа в Европа”
  • листове за изчисления и химикалки
С кого се гордеем?
10 минути
Презентация

Екипите споделят откритията си и представят личностите, които са изследвали, както и държавите, градовете и сградите, свързани с тях. Обсъждането е насочено към откриване на дублирания на имена, държави и градове.

Инструкции

Започнете с представяне на резултатите от проучванията.

  • "Всяка група ще сподели името на личността, която е изследвала, държавата от Европа (освен България) и градовете, с които е свързана тази личност, както и сградите, които сте избрали. Не забравяйте да обясните какви са постиженията на този българин в градовете и държавата, които сте посочили.
  • Ще проверим дали в различните екипи има дублирани данни. Тези, които са изследвали едни и същи личности, ще се допълват и коригират, ако се налага."

 

Обобщение

Това представяне ни помогна да научим имената на съвременни български личности, прославили България в Европа и по света. Сега сме готови да преминем към анализа на данните и да видим какви изводи можем да направим.

Важно!

  • Внимателно следете за дублирания, за да могат учениците да се допълват с надграждане, а не да повтарят едни и същи изводи.
  • Уверете се, че всички ученици имат възможност да се изкажат и да представят своите резултати.
  • Насърчавайте поддържането на добър тон по време на дискусията.
Изчисления и представяне на резултати
20 минути
Групова работа

Учителят поставя на всички групи четири въпроса, за да се направи сравнителен анализ на държавите, градовете и сградите. Учениците правят аритметични изчисления на база резултатите, попълнени в таблиците им. След изчисленията учениците представят своите резултати, а тези, които работят с една и съща информация, сравняват резултатите си и, ако е необходимо, правят корекции.

Инструкции

Раздайте на групите бели листове, върху които да правят изчисления.

  • "Сега ще направим няколко изчисления, базирани на данните, които сте събрали. Ще запиша на дъската четири въпроса, на които трябва да отговорите:
  1. Коя от двете държави - България или …, е по-голяма по територия и с колко кв. км.?
  2. Коя от двете държави - България или …, е по-голяма по население и с колко жители?
  3. Кой от двата града - …. или …., е по-голям по население и с колко жители?
  4. Коя от двете сгради - …. или …., е построена по-рано и с колко години?
  • След като направите изчисленията, ще представите резултатите си пред класа. 
  • Ако няколко групи са работили с една и съща информация, следете дали изчисленията са напълно точни.
  • Ако откриете грешки, ще ги обсъдим и ще направите корекции."

Обобщение

"Тази дейност ни даде възможност да анализираме и сравним събраните данни. С такива упражнения развиваме математическите си умения и се учим как да проверяваме изчисленията си и да коригираме грешките си.

Видяхме, че в някои ситуации нашата държава може да е по-малка по площ и по население в сравнение с други в Европа, но това по никакъв начин не определя успехите, които българите могат да постигнат в своята сфера на дейност."

Важно!

  • Подкрепяйте учениците в процеса на изчисленията, като осигурявате ясни обяснения и помощ при нужда. 
  • Насърчавайте учениците да работят съвместно при проверката на резултатите и коригирането на грешки. 
  • Поддържайте добрия тон по време на представянето и коригирането, като изисквате уважение и сътрудничество.
Причини за успеха
10 минути
Дискусия

Учителят води заключителна дискусия, в която учениците обобщават постиженията на изследваните личности. Те извеждат ключовите качества, които са помогнали на тези личности да постигнат успехи.

Инструкции

Завършете часа с дискусия.

  • "Нека завършим днешния урок с обсъждане на постиженията на личностите, които изследвахте. Как мислите, кои качества са помогнали на тези личности да постигнат успехи?
  • Как можем да следваме техния пример?"

Обобщение

"Тази заключителна дискусия ни помогна да осъзнаем значението на успехите на изследваните личности и как можем да приложим техните качества в собствения си живот. В следващия урок ще се фокусираме върху създаването на макети на сградите, които са свързани с тези личности."

Важно!

  • Може да записвате на дъската качествата, водещи до успех, предложени от учениците. 
  • Обсъдете как тези качества могат да бъдат полезни и на самите ученици. Свържете ги с усилията, които полагат за реализирането на този проект.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.