Раздел
Природните богатства на България
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- описват основни характеристики на природните обекти и значението им – планини, равнини, низини, реки и езера;
- назовават имената на най-големите български планини, реки и езера;
- ориентират се по цветовете на географската карта за местоположението на природни обекти.
Необходими материали:
- работен лист “Схема за описание на земна форма/река”
- работен лист “Кратка информация за природните богатства”
- видеоклип за природните богатства
- голяма природна карта на България
- кадастрон, лепило
Учениците се запознават с природните богатства на България - планини, равнини, низини, реки и провеждат с учителя дискусия по темата.
Инструкции
Започнете часа с видеоклип, показващ природата на България. След като учениците изгледат видеото, попитайте ги какво им е направило впечатление.
- "Ученици, какво ви направи впечатление във видеоклипа? Какво интересно видяхте?"
Очаквани отговори: гори, планини, реки, езера.
Обяснете на учениците какво представляват природните богатства на една страна:
- "Природните богатства на една държава включват планини, равнини, низини, реки, езера, морета и всички техни дадености - полезни изкопаеми, растителност и животински свят, природни чудеса. България определено е страна, която притежава много природни богатства, а ние, хората, трябва да правим всичко по силите си, за да ги опазим. "
Проведете с учениците дискусия, свързана с природните богатства. Попитайте ги разнообразни въпроси и обобщавайте техните отговори:
- "Каква е разликата между планина и равнина?
- Какъв е климатът в планината и какъв в равнината?
- Какви животни има в равнината и какви в планината?
- Познавате ли планински върхове в България? Изкачвали ли сте такива с родителите си?
- Посещавали ли сте пещера? Какво ви е направило впечатление там?
- Как хората влияят върху природните богатства?"
Обобщение
"Всеки човек е важно да познава природните богатства на своята страна и да ги опазва. По този начин ще им се наслаждаваме още дълго време. А този час с вас ще се запознаем подробно с някои от най-известните планини, равнини и реки в България, а вие ще създадете информационно табло за природните богатства."
Важно!
- Разделете класа на двойки предварително, за да не губите време през часа.
- Записвайте на дъската ключови думи от отговорите на учениците, за да ви помогнат след това при обобщението.
Учениците, разделени на двойки, описват земни форми и реки по предварително зададена схема, използвайки кратки информационни текстове.
Инструкции
Разделете класа на отбори от 2-3 ученици. Уверете се, че всеки отбор разполага с един кратък текст (по един обект на екип) и работен лист-схема за описание.
Припомнете необходимата за учениците информация като показвате на голяма географска карта:
- "С какъв цвят отбелязвахме върху картата планините? А защо има различни нюанси на кафявото? Какъв е цветът на равнините и низините? А на водните обекти?"
Задавайте допълнителни въпроси:
- "Кои бяха най-големите планини в България? За кои реки на територията на страната се сещате?"
Преминете към изпълнението на първата задача и дайте ясни инструкции:
- "Ученици, пред вас има кратък текст с информационен текст за планина, равнина, низина или река. Всяка двойка има 15 минути да прочете текста и да попълни работния лист-схема като отговори на няколко ключови въпроса. Когато попълните информацията, нанесете върху географската карта вашия обект - само него.
- На дъската има закачена голяма природна карта на България. Ако се затруднявате в намирането на вашия обект, елате при голямата карта и го потърсете."
Обобщение
Тази дейност е ключова за изграждане на географска грамотност и развитие на умения за работа с информация и карта. Чрез нея се усвояват знания за основни природни обекти в България – планини, равнини, реки, и учениците се учат да четат и тълкуват географски карти чрез цветове и символи. Това е основата за създаване на собствени релефни природни карти.
Важно!
- След като дадете инструкции за работа, направете проверка на разбирането. Помолете един или няколко от учениците да отговорят на въпроси от типа “Какво се очаква да направите вие в тази задача?”, “С колко време разполагате?” и т.н.
- Насърчавайте децата да си помагат взаимно.
- Когато времето за работа изтече, помолете няколко двойки да представят своите схеми. Нека бъдат представени поне по една планина, равнина, низина и река.
Всеки отбор залепя върху кадастрон или закача на табло своята схема за описание на природните богатства и учителят прави обобщение на изученото през часа.
Инструкции
Помолете всяка двойка да постави на видно място работния си лист.
- "Ученици, нека всяка залепи своята схема върху голям кадастрон (или да я закачи на табло в класната стая). Нека информацията бъде достъпна за всички ни, защото ще я използваме през следващия учебен час, когато ще създаваме 3D природна карта на България от естествени материали.
- Кой иска да обобщи какво научихме този час?
- Останалите съгласни ли сте? Иска ли някой да допълни нещо?"
Обобщение
Обобщете за учениците това, през което са преминали до момента, и им кажете какво следва оттук нататък в уроците, свързани с проекта:
- "През този първи час от проекта вие се запознахте с природните богатства на България и се научихте как да правите описание на природен обект по зададена схема. С тези схеми успяхте да създадете информационно табло за богатствата на страната ни. В следващия час ни предстои самите ние да създаваме природна карта на България от природни материали."
Важно!
- Предварително осигурете място, на което да се закачат схемите на отборите.
- След като дадете инструкции за работа, направете проверка на разбирането. Помолете един или няколко от учениците да отговорят на въпроси от типа “Какво се очаква да направите вие в тази задача?”

