“Разкажи ми научно!“ – план на нашия научнопопулярен текст
Раздел
Създаване на текстове
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- Пишат съчинение по зададената тема;
- Преразказват достъпен нехудожествен текст;
- Използват факти и идеи от нехудожествен (научнопопулярен) текст при писмен отговор на поставен въпрос.
Необходими материали:
- работен лист “Откъс от статия за делфини” (включва статията: “Как делфините използват интелигентни техники за ловуване?”от списание National Geographic България);
- Табло “Какво е научнопопулярен текст?”;
- работен лист “Моят план за научнопопулярно съчинение“;
- книги, енциклопедии, таблети/лаптопи с достъп до избрани сайтове.
Дискусия, водена от учителя, за структурата и езика на научнопопулярните текстове. Преглед на примерен модел и извличане на общи характеристики.
Инструкции
“Ученици, днес ще създадем собствен научнопопулярен текст, но първо нека разберем как трябва да изглежда един добър научнопопулярен текст.
Да разгледаме заедно примера, който ще ви прочета.
…
Какво забелязвате? Как започва текстът? Какво научаваме в основната част? Как завършва? Какви думи се използват?
Сега помислете и отговорете: какво прави този текст лесен за разбиране и интересен за читателя?”
Обобщение
Чрез тази дейност учениците разбират как изглежда добър научнопопулярен текст. Това ще им помогне при създаването на техния собствен текст в следващата дейност.
Важно!
- Подберете интересен, добре структуриран научнопопулярен текст, близък до света на децата. Може да използвате нашето предложение - откъс от статия “Как делфините използват интелигентни техники за ловуване?” в списание National Geographic България.
- Подчертайте използването на факти, ясна структура и достъпен език. Насочвайте учениците с въпроси, за да ги ангажирате активно.
- Раздайте на всеки ученик работен лист “Какво е научнопопулярен текст?”, който ще служи за подкрепа при необходимост от припомняне.
Учениците работят самостоятелн върху избраната от тях тема, свързана с делфините. Търсят информация по нея и попълват работен лист с план за научнопопулярен текст.
Инструкции
“Ученици, днес ще се превърнете в автори на научноизследователски текстове! Но преди да го напишем, трябва добре да проучим темата и да направим план. Така текстът ви ще бъде подреден, ясен и интересен.
На флипчарт лист напишете теми, от които учениците могат да изберат за своето съчинение.
Първо, си припомнете темата, която най-много ви развълнува.
А сега започваме изследването. Вие ще използвате книги, енциклопедии и уебсайтове, които сме ви подготвили. Ще търсите 3 или 4 интересни факта по вашата тема. Ако не се справите сами, работете с някой от екипа ви или ме повикайте за помощ!
За да съставите план за текста си, ще попълвате този работен лист. В него има три части:
- Въведение - защо избрах тази тема и защо е важна;
- Основна част - какви факти научих;
- Заключение - какво ще запомня и ще разкажа на приятел.
Моля не преписвайте от източника! Мислете как да обясните ифнормацията с прости и ясни изречения. Може да си помагате с ключови думи или рисунки.”
Обобщение
Учениците се подготвят за писане на научнопопулярен текст - дейнсот, която стои в основата на финалния продукт на проекта.
Важно!
- Подгответе предварително книги, енциклопедии и отворете на устройствата надеждни електронни ресурси. Окуражавайте използване на собствен изказ, а не копиране на текст.
- Направете снимка на работния процес - ще ги включите във финалната презентация.
Учениците представят накратко своя план за научнопопулярен текст в малки групи. Получават обратна връзка от съученици и учителя, като обобщават наученото и се подготвят за следващия етап – създаване на текста.
Инструкции
“Времето за работа свърши. Време е да се съберете по екипи!
Сега ще представите на екипа си своя план. Всеки от вас ще сподели:
- Темата, по която е работил;
- Какво ще включи във въведението;
- Кои са най-важните факти в основната част;
- Какво е неговото заключение.
Докато слушате другите, си отбележете:
- Кой факт ви направи най-силно впечатление?
- Какво бихте добавили или променили, ако това беше вашата тема?“
Обобщение
С тази дейност учениците затвърждават умението да структурират научнопопулярен текст, да споделят идеи и да приемат градивна обратна връзка. Подготвят се за следващия етап от проекта - писането и редактирането на текст.
Важно!
- Ако е необходимо, запишете на дъската кратък модел на представяне ("Моята тема е... Във въведението ще напиша..., а в заключението ще споделя...“). Подкрепете децата, които се притесняват, с допълнителни въпроси или възможност да работят в двойка.
- Насърчавайте учениците да дадат обратна връзка уверено и с уважение към другите.


