Раздел

Създаване на текстове

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • определят темата на проучването си;
  • научават факти за живота на делфините;
  • употребява въпросителни изречения в съответствие с комуникативната ситуация.
Какво знаем за делфините?
15 минути
Въведение

Учителят активира предходни знания на учениците и предизвиква интерес чрез въвеждащ въпрос и кратко видео.

Инструкции

"Ученици, днес ще започнем вълнуващо пътешествие в света на едни много специални морски същества - делфините.

Какво знаете за тях? Може би сте гледали филмче за тях, четли сте книга или някой ви е разказвал? Може би сте ги виждали в делфинариума? Всеки, който желае, може да се включи и да сподели !

Сега ще ви покажа кратко видео за делфините.

След като го изгледахме, искам да ви попитам:
- Кое беше най-интересното нещо?
- Какво ново научихте?
- Изненада ли ви нещо?

Сега ви подготвям за следващата задача: ще влезете в ролята на морски биолози."

Обобщение

Тази дейност помогна да се събуди интересът на учениците към делфините. Те споделят какво знаят, научават нови факти и се подготвят да съставят свои въпроси, с които да започнат проучването си.

Важно!

  • Подберете любопитен видеоматериал с фокус върху поведението и интелигентността на делфините. Насърчавайте различни ученици да се включват в разговора.
  • Запишете на дъската ключови думи и факти, които децата споменават.

Материали за дейността

Моите въпроси за живота на делфините
20 минути
Самостоятелна работа

Учениците формулират лични изследователски въпроси и избират своя тема за бъдеща работа.

Инструкции

"Дойде моментът да станете изследователи! Започваме нов проект, който ще наречем "Животът на делфините".

Като за начало искам да помислите и да напишете  ваши изследователски въпроси за делфините - такива, на които бихте искали да откриете отговор. 

Какво бихте искали да научите за делфините? Може да използвате въпросителните думи кой, какво, къде, кога, как, защо. 

Запишете три въпроса във вашите тетрадки. Когато сте готови, изберете един от въпросите, които искате да проучите - този, който ви е най-любопитен - и го оградете. Това ще бъде темата, по която ще работите по проекта."

Обобщение

С тази дейност учениците поемат лична отговорност и ангажимент към проекта. Темата, която избират, ще ги води в следващите стъпки – проучване, създаване на текст и представяне.

Важно!

  • Подкрепете децата с примери за добри въпроси: Кога спят делфините?, Как делфините се разбират помежду си?, Защо делфините често помагат на хората?,  Могат ли делфините да се сприятеляват с други животни?
  • Ислушайте въпросите, които предизвикват най-голям интерес в класа - те могат да оформят групите по проекта. Запишете ги на дъската.
  • Направете снимка на работния процес или на записаните на дъската избрани теми - ще ги включите във финалната презентация.

Материали за дейността

Моята тема за проекта
5 минути
Групова работа

Учениците споделят темата си с класа. Изслушват темите на своите съученици и ги обсъждат заедно.

Инструкции

"Сега вече сте истински изследователи - имате въпроси, мислили сте, избрали сте теми. Време е да сформираме екипите, в които ще работите по проекта.

Сега всеки екип ще получи едно цветно листче. На него запишете имената на членовете на екипа, а след това измислете име на екипа си и го запишете на листчето. Оттук нататък до края на проекта ще работите заедно, за да намерите отговори на въпросите, които зададохте."

Обобщение

Измислянето на име на екипа сплотява деца, повишава мотивацията им и поставя началото на целенасочена проектна работа.

Важно!

  • Оформете бъдещите екипи според интересите, които учениците са заявили. Гледайте да разпределите около 4 деца в една група.
  • Раздайте цветните листчета на всеки екип. Съберете имената на екипите

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.