Раздел
Естествените числа от 1 до 5 и нула. Събиране и изваждане на числата до 5.
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- използват математически представи за пространствено ориентиране, за сравняване на количества и за подреждане на обекти по зададени признаци;
- познават количествените характеристики на числата до 5, числото 0, и техните означения с цифри.
- броят до 5 в прав, в обратен ред и поредно;
- определят мястото на числата от 1 до 5 в редицата на естествените числа;
- изразяват математическите отношения „повече”, „по-малко” и „толкова, колкото” със знаците >, < и = .
- сравняват числата от 0 до 5, включително и представени като сбор или разлика;
- илюстрират с примери смисъла на аритметичното действие събиране;
- използват знака “+” за представяне на аритметичното действие събиране с числата до 5.
Необходими материали:
- бяла дъска и маркери за дъска
- табло с маркер или лист и молив за всяка група
- работен лист “Карти с цифрите от 0 до 5” за всяко дете
- работен лист “Сложи зеленчуците в кошницата си”- картинките на зеленчуци
Учителят разказва нова история за Зайко - как събира зеленчуци от две различни места и трябва да знае колко общо има, но се нуждае отново от помощта на учениците.
Инструкции
Започнете часа с нова история за Зайко.
“Един ден Зайко тръгнал на разходка в гората. Било слънчево и прекрасно утро. Докато подскачал по пътечката, той открил малка кошничка с 2 моркова под едно дърво. Зайко много се зарадвал! Взел ги и продължил нататък. Малко по-късно, под едно храстче, намерил още една кошничка – този път с 3 домата. Зайко си казал: „Хм, колко зеленчука имам общо? 2 моркова... и 3 домата... Трябва да ги преброя всичките!”
- "Помогнете на Зайко! Колко зеленчуци има общо?
- Зайко намерил 2 моркова. Покажете с пръсти колко са това.
- После намерил 3 домата. Покажете и тях с пръсти.
- А сега пребройте всички заедно – колко зеленчука има Зайко?
- Браво! Помогнахте на Зайко да разбере колко зеленчуци има общо. Това се нарича събиране – когато събираме нещата заедно."
Обобщение
"Започваме да учим как да събираме, за да помогнем на Зайко!"
Важно!
- Въведете проблема с реални предмети или картинки за по-добро визуализиране.
- Онагледявайте с помощта на картите с цифрите и/или картинки на зеленчуци.
- Ако имате достатъчно време, добавете още задачи в историята. Може да я усложните със събиране на три числа.
Учениците в групи по двама събират две купчинки зеленчуци, преброяват общото количество и записват числов израз със събиране.
Инструкции
Разделете класа на групи по двама.
- "Ще работите по двойки. Всяка група ще получи различни по брой зеленчуци - например два домата, 1 морков, 3 репички.
- Съберете две купчинки зеленчуци и пребройте колко са общо.
- След това напишете числов израз с +.“
- Полученият отговор не трябва да е по-голям от 5."
Обобщение
"Вие вече умеете да събирате и да записвате задачи със знак “+”."
Важно!
- Подканвайте децата да обяснят процеса на събиране и записването му.
- На групите, които приключат бързо, дайте още предмети.
Всеки ученик споделя числов израз за събиране, използвайки примери от предходната дейност.
Инструкции
Завършете часа с кратко представяне на съставените задачи в предходната дейност.
- "Нека сега всеки от вас сподели колко зеленчуци е събрал и записал с “+”. Кажете ни един пример от тези, които сте записали."
Обобщение
"Сега знаете как да събирате и да пишете числови изрази!"
Важно!
- Насърчавайте всеки ученик да участва и да сподели своя пример.
- Ако имате достатъчно време, може учениците да записват примерите на дъската.

